Marco van der Hoeven - 27 maart 2019

'Mensen kunnen sneller innoveren met de juiste tools'

'Mensen kunnen sneller innoveren met de juiste tools' image

Een brug slaan tussen het bestaande landschap en nieuwe technologie. Dat is innovatie voor Progress Software. Stephan Leferink, sales director Benelux & France, vertelt hoe Progress dat doet en hoe Progress als organisatie innoveert.

Iedereen heeft het over innovatie, maar in de praktijk is het niet iets wat je ‘zomaar’ even regelt, ziet Leferink. “Met veel van onze klanten werken we al jaren samen. Zij hebben met Progress Tooling (bedrijfskritische) applicaties ontwikkeld. Wanneer nieuwe technologieën hun intrede doen is het belangrijk dat je met je huidige applicatie landschap aan kan sluiten op nieuwe innovatieve technologieën door zowel bestaande als nieuwe functionaliteit te kunnen bouwen en in te bedden zonder van scratch af aan te moeten beginnen.

Lagen

Hij licht dit verder toe aan de hand van het onderscheid dat Gartner hierin ziet. “Gartner heeft een onderverdeling gemaakt tussen System of Record, System of Engagement en System of Innovation.” Progress is als bedrijf begonnen als een bedrijf dat zich richt op het System of Record. “Wij richten ons op bedrijfsbrede missiekritieke applicaties. Ook hierin hebben al eerder innovaties zoals mobiel gebruik en webinterfaces hun intrede gedaan. Dat is innovatief, maar biedt ook een goede basis. Die basis noemt Gartner System of Record.”

De volgende laag, System of Engagement, categoriseert technologieën die draaien om interactie met de buitenwereld ook vanuit de Systems of Record en ligt als het ware als een schil om het System of Record.  “Het System of Engagement is een interactief onderdeel dat ontwikkeld is met vernieuwende technologieën. Het zorgt voor digitalisering en optimale afstemming binnen de gehele supply chain via specifieke applicaties

Ten slotte is er een laag die het System of Innovation genoemd wordt. “Dit zijn kortlopende trajecten ” In deze laag is ruimte om te onderzoeken wat innovatie voor de organisatie betekent. “Je kunt onderzoeken wat je kunt doen met innovatie, ontdekken of business cases aansluiten bij business cases en experimenteren.”

Leferink merkt dat de onderste lagen, de basis, stevig moeten zijn om nieuwe ontwikkelingen vanuit de System of Innovation laag succesvol in te kunnen richten. “Het is heel belangrijk dat innovatie ingepast kan worden in het bestaande applicatielandschap of infrastructuur.”

Eigen innovatie

Progress heeft zelf ook te maken met innovatie. Leferink: “Voor ons is innovatie heel belangrijk. Daarom hebben we zelf ook een AI-bedrijf overgenomen: DataRPM.” Hij beschrijft de overname als een ontdekkingsreis. “Het concept van AI is eigenlijk heel makkelijk, maar we hebben ook een historie. Wij hebben net als onze klanten te maken met een bestaand landschap. Daar moeten we onze innovaties op aan laten sluiten.”

Predictive maintenance is volgens Leferink een goed voorbeeld waarbij je nieuwe technologie koppelt aan bestaande infrastructuur. “Engineers en onderdelen moeten op tijd op een locatie zijn waar een probleem is of verwacht wordt. Daar komt je bestaande applicatielandschap om de hoek kijken. Hoe stuur je dat aan? Dat zijn interessante uitdagingen.

High Productivity

Innovatie - en meer specifiek het vinden van nieuwe manieren om meer te doen in minder tijd en minder geld- heeft ook invloed gehad op applicatieontwikkeling. Een competitieve markt vereist een snelle time-to-market van apps. Ook leiden de continue veranderingen ervoor dat de levenscyclus van een app drastisch is ingekort. Progress heeft deze uitdaging aangepakt en lanceerde recent een nieuw ontwikkelsplatform met hoge productiviteit; Progress Kinvey.

Het platform is een modern alternatief voor de traditionele low-code oplossingen, omdat het vooral de ontwikkelaar in staat stelt sneller enterprise apps op te leveren. “We hebben tools samengevoegd tot een suite om zo de oplossingen aan elkaar te lijmen. Het is echt een brug geworden tussen de System of Record applicaties en nieuwe IT.”

Voor klanten die veel doen met predictive maintenance betekent dit een grote stap vooruit. “Ze hebben te maken met sensoren in machines die data afgeven. Door gebruik te maken van onze Backend as a Service kunnen ze de data uit de sensoren koppelen aan de bestaande planningssystemen. Een AI engine zet die grote hoeveelheden data om naar voorspellingen en acties” En dat biedt voordelen, ziet Leferink. “Zo kunnen ze proactief inspelen op verstoringen in hun systeempark.”

In de Backend as a Service is ook een native chatbot geïntegreerd die werkt op basis van AI. “Zo kun je bijvoorbeeld proactief omgaan met klantvragen via je website zonder dat je dat met een callcenter hoeft af te vangen. Op basis van klantvragen uit het verleden vindt de chatbot een antwoord op de vragen die nog gaan komen.”

De chatbot is innovatie van Progress zelf. “We hebben een aparte labsorganisatie. Daaruit komen nieuwe innovaties. Sommige van die innovaties worden een commercieel product, maar sommige ook niet.” Innoveren doet Progress ook op andere manieren. “Zo geven we gratis workshops aan vrouwen die overwegen software ontwikkelaar te worden. Ook krijgen medewerkers die lessen geven aan IT-opleidingen te kans om dit onder werktijd te doen.”

In de praktijk

Veel bedrijven maken al gebruik van de oplossingen van Progress. “Zo zijn onze oplossingen voor predictive maintenaince in een productielijn verwerkt. Zo kan de klant vooraf acteren en voorkomen dat de productielijn stil komt te liggen door verstoringen.” Ook heeft Progress klanten zoals Nyenrode Business Universiteit, TVH en de Vereniging Eigen Huis (VEH).

Leferink ziet dat klanten veel meer mogelijkheden hebben om te innoveren als ze de oude en nieuwe technologieën op elkaar aan kunnen laten sluiten. Progress voorziet in complete tooling om op alle lagen zeer productief applicaties en vernieuwende functionaliteit te bouwen en innovaties daarmee heel eenvoudig te kunnen omarmen.

In tijden van schaarste aan IT-ers als ontwikkelaars maar ook data scientists is hoge productiviteit van tooling weer belangrijk geworden. Daar waar hoge eisen aan customer experience worden gesteld, ook gebruik makend van de nieuwste innovaties, is waar Progress floreert.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!