Wouter Hoeffnagel - 27 maart 2019

Top 10 retailers zet in 2025 gecontextualiseerde real-time prijsstellingen in

De top 10 van wereldwijde retailers zet tegen 2025 gecontextualiseerde realtime prijsstellingen via mobiele applicaties in om winkelprijzen voor klanten te beheren en aanpassen.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. "Digitale verkopen blijven groeien, maar het is niet langer een competitie tussen online en offline. Veel winkeliers stellen vandaag de dag dat de helft van hun online verkoop wordt ondersteund door hun winkels", zegt Robert Hetu, vice-president-analist bij Gartner. "Naarmate klanten meer gegevens en informatie uit verschillende bronnen delen, verwachten ze meer gepersonaliseerde en zinvolle aanbiedingen van retailers. Winkeliers moeten persoonlijke gegevens en productvoorkeuren beoordelen en deze gegevens vertalen naar directe en gecontextualiseerde aanbiedingen."

Gedrag van klanten begrijpen

Om klanten consistente, relevante en gepersonaliseerde prijzen aan te bieden, moeten de ontvangers het gedrag van klanten begrijpen, vooral omdat het pad naar hun aankoopbeslissingen onvoorspelbaar is. Digital twins - virtuele representaties van processen, dingen, omgevingen of mensen - kunnen gedrag simuleren en uitkomsten voorspellen, waaronder klantgedrag en voorkeuren. Voorbeelden hiervan zijn Speedfactory van Adidas, dat als doel heeft de kwaliteit, snelheid en algehele efficiëntie van de volledige productketen van sportartikelen te verbeteren. De stad Singapore heeft ook een volledige digital twin van zichzelf die de toekomstige energieopslag van huishoudens kan analyseren.

De acceptatie van mobiele betalingen en mobiele apps voor verkopers ondersteunt ook de voorspelde overgang naar een brede omarming van real-time prijzen in de winkel. "Veel consumenten die de app van een winkel hebben gedownload, gebruiken deze voor online aankopen; anderen gebruiken het om een ??kortingsbon of kortingsaanbieding te verkrijgen die ze in een fysieke winkel kunnen gebruiken", voegt Hetu toe.

Uitdagingen

Retailers staan echter voor een aantal uitdagingen op het gebied van klantervaring en technologie om ervoor te zorgen dat de juiste prijs in realtime beschikbaar is. "Vasthouders moeten klanten informeren over het dynamische karakter van prijzen, wat betekent dat prijzen onverwacht kunnen stijgen of dalen. Winkeliers moeten ook beter zijn in het beheren van vertragingen bij het bijwerken van overschotten en tekorten in de voorraad."
 
Voor het beheren van prijsstellingen maken sommige winkeliers gebruik van elektronische etiketten. Voor de velen die geen digitale etiketten gebruiken, moeten medewerkers prijslabels echter handmatig wijzigen. Dit is foutgevoelig en beperkt de frequentie waarmee prijzen kunnen worden aangepast. "Retailers moeten zich richten op faciliterende technologieën, zoals een uniform retail commerce platform dat gecentraliseerde data gebruikt voor inventaris, prijzen, loyaliteit en andere informatie om een ??continue en samenhangende ervaring te faciliteren", legt Hetu uit.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!