XS4ALL-klanten verrassen KPN-top met bliksemactie

XS4ALL-klanten verrassen KPN-top met bliksemactie

28-03-2019 | door: Pieter Werner

XS4ALL-klanten verrassen KPN-top met bliksemactie

Klanten en sympathisanten van internetprovider XS4ALL verrassen de top 75 medewerkers van KPN vanavond met een bliksemactie bij het Rijksmuseum. KPN komt daar bijeen op een besloten bijeenkomst van de top 75 medewerkers van het bedrijf. De actievoerders staan vanavond met grote letters ‘I AM XS4ALL’ voor de ingang van het Rijksmuseum. Aan de KPN-medewerkers worden flyers uitgedeeld waarop wordt gevraagd het 'cultureel interneterfgoed’ dat XS4ALL is niet te verkwanselen. Op de flyer wordt ook gewezen op een belangrijk zakelijk aspect van de voorgenomen opheffing: het aantal XS4ALL-klanten dat nu al opzegt lijkt groter te zijn dan door KPN werd verwacht.

KPN besloot in januari om het merk XS4ALL op te heffen, wat leidde tot felle protesten onder klanten. Bijna 53.000 mensen tekenden een petitie die opriep tot behoud van de provider. Ook werd een actiecomité opgericht, bestaande uit klanten, (oud-)medewerkers en sympathisanten van XS4ALL. Het comité roept klanten op nog niet op te stappen, omdat het enerzijds nog pleit bij KPN voor het behoud van XS4ALL, en anderzijds omdat het comité ook werkt aan een alternatief waar klanten die niet naar KPN willen naar kunnen overstappen. Op 10 april is de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van KPN. Dan zal het bestuur aan de aandeelhouders uit moeten leggen waarom andere -financieel gunstigere- opties dan het opheffen van XS4ALL niet worden verkend.

De tekst van de flyer:

Beste KPN medewerker,

Veel plezier vanavond in het Rijksmuseum! Ons cultureel erfgoed komt natuurlijk nergens zo mooi tot zijn recht als in het Rijksmuseum.

Denken jullie in dat kader vanavond ook nog eens goed na over het culturele interneterfgoed dat KPN in haar bezit heeft? We hebben het uiteraard over XS4ALL, een merk zo sterk dat 52.000 klanten en sympathisanten al hebben opgeroepen dit te behouden.

Wij begrijpen uiteraard de wens van KPN om lean en mean te zijn en om kosten te willen besparen op bijvoorbeeld marketing, infrastructuur en personeel. Helaas zien wij dat het opheffen van het merk XS4ALL niet bijdraagt aan deze doelstellingen. Veel meer klanten dan waar KPN rekening mee hield dreigen weg te lopen bij XS4ALL. Het aantal opzeggingen is nu al groter dan verwacht. Daar komt nog bij:
- Ziggo heeft de internetsnelheden deze week met 25% verhoogd. Dat zal veel mensen naar deze concurrent van KPN lokken.
- Er zijn geluiden dat XS4ALL-klanten binnenkort een prijsverhoging krijgen. Als dat gebeurt zal dat voor nog meer opzeggingen zorgen.
- Actiecomité XS4ALL Moet Blijven werkt aan de oprichting van een nieuwe provider. Veel XS4ALL-klanten die nog níet opgezegd hebben, wachten deze overstapmogelijkheid af.

Wij doen dan ook een dringend beroep op u om alternatieve scenario’s te onderzoeken. Er zijn ook opties waarbij XS4ALL, klanten, personeel én omzet en winst voor KPN in stand kunnen blijven, waarbij zelfs de één merk strategie overeind kan blijven. Deze verkennen wij graag met u. U weet ons te vinden.

Terug naar nieuws overzicht