Wouter Hoeffnagel - 04 april 2019

Nederlanders verkiezen gemak boven privacy

Nederlanders verkiezen gemak boven privacy image

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (54 procent) maakt zich dan ook meer zorgen om de persoonlijke privacy dan ooit tevoren. Desondanks accepteert de meerderheid van de Nederlanders (63 procent) de risico’s omtrent online privacy wegens gemak die de digitale diensten bieden en zijn zij bereid persoonlijke informatie, zoals locatie (60 procent) of browsegeschiedenis (56 procent) aan bedrijven te verkopen of weg te geven.

Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde 2018 Norton LifeLock Cyber Safety Insights Report van Norton LifeLock, onderdeel van Symantec. Het rapport is gebaseerd op onderzoek door The Harris Poll onder meer dan duizend Nederlandse volwassenen.

Wie heeft de controle over data?

In het tijdperk van informatie-uitwisseling is controle de kern geworden van de privacy paradox binnen de samenleving, stelt Norton LifeLock. De vraag is wie de controle zou moeten krijgen en wat de gevolgen zijn wanneer de informatie verkeerd wordt gebruikt. Sterker nog, uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument (96 procent) het belangrijk vindt om te eisen van bedrijven dat zij zelf de controle houden over hoe persoonlijke data gebruikt wordt. 35 procent van de consumenten geeft zelfs aan dit essentieel te vinden. Meer dan een derde (40 procent) van de Nederlanders vindt dat er een meldpunt moet zijn voor consumenten om misbruik van persoonlijke data te melden, of dat er consequent boetes uitgeschreven moeten worden aan bedrijven die hier misbruik van maken.

"Onze cyberveiligheid is nauw verbonden aan vertrouwen", aldus Robert den Drijver, Director Benelux & Nordics bij Symantec. "Veel consumenten zijn zich ervan bewust dat persoonlijke data wordt geregistreerd op de websites die ze bezoeken en door de sociale media en apps die ze gebruiken. Ze vertrouwen erop dat hun informatie goed wordt beveiligd, maar weten vaak niet hoe en waarom gegevens worden geregistreerd en wat bedrijven er mee doen. De hoeveelheid aan persoonlijke informatie die wordt verzameld zal voorlopig niet afnemen en wordt steeds belangrijker."

Databescherming is een recht en geen voorrecht

De meeste Nederlandse consumenten willen organisaties niet betalen om de bescherming van persoonlijke gegevens te waarborgen. Dit geldt vooral voor sociale mediabedrijven en retailers. 83 procent van de consumenten geeft aan niet bereid te zijn om aanbieders van sociale media te betalen om de eigen privacy te waarborgen, vergeleken met 81 procent voor retailers, 69 procent voor zorginstellingen en 69 procent voor financiële instellingen.

79 procent van de consumenten geeft aan weinig (52 procent) of geen (27 procent) vertrouwen te hebben sociale-mediaproviders als het gaat om het beheren en beschermen van hun persoonlijke gegevens. Meer dan een op de tien Nederlanders met een social media account (13 procent) heeft in de afgelopen twaalf maanden een account verwijderd vanwege zorgen over privacy.

Desondanks bereid gegevens te delen

66 procent van de Nederlanders geeft aan zich zorgen te maken over de privacy van persoonlijke gegevens. Toch geven sommige consumenten aan dat zij bereid zijn om persoonlijke gegevens te verkopen of te delen. Dit zijn onder andere de browsegeschiedenis (die 23 procent gratis zou delen en 33 procent zou verkopen) en de locatiegegevens (die 26 procent gratis zou delen en 34 procent zou verkopen). Sommige Nederlanders zijn zelfs bereid om informatie omtrent identificatiedocumenten te delen, zoals rijbewijs- of paspoortgegevens (die 22 procent gratis zou delen en 21 procent zou verkopen).

Alhoewel de bereidheid om actie te ondernemen op hun social media-accounts vergelijkbaar is tussen alle leeftijdsgroepen, delen jongere generaties vaker hun gegevens.

48 procent van de 18 tot 38-jarigen zijn bereid hun zoekgeschiedenis te verkopen en 32 procent van hen zijn bereid informatie over identificatiedocumenten te verkopen. Dit in vergelijking met 26 procent van de 39 tot 53 jarigen en ouderen die bereid zijn hun zoekgeschiedenis op internet te verkopen, terwijl 16 procent van hen bereid is informatie over identificatiedocumenten te verkopen.

'Gemak blijft doorslaggevend'

Den Drijver voegt hieraan toe: "Consumenten willen meer controle over de eigen privacy en een strengere aanpak tegen degenen die het misbruiken. Echter, willen ze deze controle zonder gedoe of kosten. Hierdoor zijn ze bereid risico’s te nemen als het gaat om hun privacy, omdat dit makkelijker voor hen is. Gemak is daarom nog steeds doorslaggevend als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens."

In het afgelopen jaar zijn meer dan 3 miljoen Nederlandse consumenten (3.3 miljoen) slachtoffer geworden van cybercriminaliteit (24 procent). 24 procent van de Nederlandse consumenten zijn in de afgelopen twaalf maanden het slachtoffer geworden van cybercriminaliteit en 66 procent verwacht het komende jaar slachtoffer te worden van cybercriminaliteit. Opvallenderwijs gelooft zelfs 57 procent van de consumenten dat de kans dat zij slachtoffer van cybercriminaliteit worden even groot of zelfs groter is dan de kans om griep te krijgen. De verliezen als gevolg van cybercriminaliteit voor consumenten bedroegen in het afgelopen jaar naar schatting 349,1 miljoen euro met 14,4 miljoen verloren uren aan kosten omtrent de afhandeling van problemen. Dit is een verlies van 107 euro per Nederlander. Het oplossen van de problemen kostte gemiddeld 4,4 uur en 32 procent is zelfs een week of langer bezig geweest met het oplossen van de ontstane problemen.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!