Redactie - 05 april 2019

DataGrail maakt van GDPR/AVG zijn broodwinning

De storm van GDPR raast over de wereld en in steeds meer gebieden duiken derivaten van deze Europese privacywetgeving (zoals de California Consumer Privacy Act) op. Er is een omslag zichtbaar: privacy staat nu voorop.

De vorig jaar geintroduceerde start-up DataGrail uit San Mateo ziet er brood in om hier diensten voor te ontwikkelen en maakt privacy tot een asset dat zij fanatiek verdedigen. “Het recht om vergeten te worden” is een groot goed aldus Daniel Barber (foto), Earl Hathaway en Ignacio Zendejas die aan de basis staan van deze startup. Het zijn drie veteranen op het gebied van email-services. Zij hebben zich tot doel gesteld ondersteuning te bieden aan bedrijven die gebukt gaan onder de aangescherpte privacywetgeving.

Email is steeds vaker een SaaS-oplossing en vergt samenwerking tussen meerdere partijen en diensten om tot een ontvlechting van een service te komen. Immers het lijkt allemaal heel simpel, maar is in feite heel complex. Op dit moment zijn het de creditcard verstrekkers die het verst zijn in deze transitie, aldus CEO. De uitdaging is groot, want volgens insiders bestaan er tot zo’n 7000 marketingapplicaties die klantendata gebruiken.

Cluster

Daniel Barber: “Bedrijven hebben een groot scala aan systemen die elk een klein radartje vormen in de communicatie tussen het bedrijf en de klant. Voor veel deelfuncties zijn weer separate systemen ingezet”. Zo hebben vliegtuigmaatschappijen in het proces van orderboeking, service ondersteuning, after market communicatie en zo voorts, allemaal verschillende email-platformen. Voor de klant lijkt het één geheel, feitelijk is het een cluster van verschillende platformen die geleverd zijn door meerdere leveranciers. Als een klant vergeten wil worden moeten zijn gegevens dus uit meerdere servers verwijderd worden. En precies daar ziet DataGrail zijn kansen.

API

Wordt er een verzoek om vergeten te worden ingediend, dan is de eerste stap het valideren van dat verzoek. Is aan alle voorwaarden voldaan dan beging de software van DataGrail met het verwijderen van records op de primaire en secundaire storage systemen. Hiervoor worden de API’s gebruikt die de SaaS-providers hebben ontwikkeld. DataGrail grootste asset is de database met API’s om al deze platformen te kunnen managen. "Het opbouwen en beheer is een van de hoofdtaken", aldus CEO Daniel Barber. Inmiddels heeft men ook in Europa de eerste klanten op het systeem aangesloten.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!