Redactie - 09 april 2019

KPN API Store is nu open

De officiële lancering van de KPN API Store op 11 april vormt de aftrap van KPN als belangrijke speler in de API-economie. Application programming Interfaces (APIs) uit de KPN API Store helpen organisaties sneller te innoveren en kansen te pakken in de digitale markt.

Organisaties hebben baat bij herbruikbare digitale bouwstenen – genaamd APIs – bij het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten en producten. Het gebruik van APIs verkort ontwikkeltijd, verlaagt kosten en maakt het makkelijker om flexibel in te spelen op de uitdagingen van de digitale markt.

De API-markt groeit explosief. Steeds meer organisaties geven toegang tot hun functionaliteiten via API-koppelingen. Ook KPN gaat mee in deze ontwikkeling en lanceert dit jaar de KPN API Store, een online marktplaats voor APIs. De lancering vindt plaats op 11 april in de Jaarbeurs Utrecht tijdens The Digital Dutch 2019, een jaarlijks KPN evenement voor digitale transformatie en innovatie.

Met de API Store maakt KPN de eigen diensten en de diensten van partners toegankelijk voor andere organisaties in de consumenten- en zakelijke markten. De ambitie van de API Store is om een one-stop-shop te zijn voor productmanagers, innovatiemanagers, IT-teams en andere belanghebbenden. Een shop met een gevarieerd assortiment van veilige en kwalitatieve APIs voor communicatie, identity- en security-toepassingen. Het aanbod wordt continu uitgebreid met APIs in de bestaande en in nieuwe categorieën.

De vier belangrijkste voordelen voor gebruikers van de KPN API Store zijn een kortere ontwikkeltijd van applicaties, een verbeterde klantervaring, snellere innovatie en co-creatie. Daarnaast krijgen gebruikers alle support waar nodig. “We helpen onze gebruikers als ontwikkelpartner met advies en integratie”, zegt Anuschka Diderich, verantwoordelijk voor de API Store. “Omdat gebruikers één account en één aanspreekpunt voor ondersteuning hebben, kunnen zij makkelijker in korte tijd een hele set APIs testen en in productie nemen.”

De KPN API Store biedt een breed portfolio van APIs. Een voorbeeld is een video API uit de Store die BeterDichtbij gebruikt om beveiligd videobellen tussen een patiënt en een zorgverlener of hulpdienst mogelijk te maken. Of een Voice API die KLM medewerkers in de KLM Crown Lounge de mogelijkheid geeft om direct te bellen vanaf een tablet. Nog een voorbeeld is een SMS API die gebruikt wordt om een notificatie te versturen naar bewoners bij het afgaan van een brandalarm.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!