Ziggo en T-Mobile zien aantal breedbandaansluitingen stijgen

10-04-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Ziggo en T-Mobile zien aantal breedbandaansluitingen stijgen

De Nederlandse markt voor vast breedbandinternet is in 2018 met 1,1 procent gegroeid naar 7,5 miljoen aansluitingen. Vooral Ziggo (+51.000) en T-Mobile (+50.000) zagen het aantal aansluitingen groeien. Zij deden de daling bij Tele2 (-21.000) en KPN Groep (-15.000) teniet. Door de groei van het aantal breedbandlijnen en prijsverhogingen van alle providers groeide de breedbandomzet met 4,9 procent naar 2,02 miljard euro.

Dit blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper over de breedbandmarkt. In het vierde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 0,3 procent in volume met glasvezelbreedband en kabelbreedband. Dat was voldoende om de daling bij DSL te compenseren. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband, met 3,47 miljoen aansluitingen op 31 december 2018. Dat is 1,5 procent meer dan eind 2017. Glasvezel groeide in dezelfde periode met 6,9 procent naar 1,23 miljoen breedbandaansluitingen. DSL kwam uit op iets minder dan 2,8 miljoen aansluitingen na een daling van 1,6 procent.

Ziggo is opnieuw marktleider

Ziggo blijft marktleider met 43,9 procent marktaandeel na 1,6 procent groei in 2018 (tot 3,292 miljoen aansluitingen). KPN (inclusief dochtermerken Telfort en XS4ALL) volgt met 40,4 procent. De operator komt na een daling van 0,5 procent in volume het afgelopen jaar uit op 3,028 miljoen aansluitingen.

Behalve Ziggo en KPN kent de vaste breedbandmarkt nog een aantal kleinere spelers, zoals Tele2 en T-Mobile. Zij zijn op 1 januari 2019 samengegaan nadat de Europese Commissie de transactie eind 2018 goedkeurde. Van de twee is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste partij met 3,7 procent aandeel, 0,4 procentpunten minder dan in Q4 2017. T-Mobile is juist gegroeid in 2018 - met 0,6 procentpunten - om uit te komen op 3,2 procent. Samen hebben de twee aanbieders nog geen zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN.

Breedbandomzet +4,9% naar 2,02 miljard euro

De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in 2018 uit 2,02 miljard euro, 4,9 procent meer dan in 2017. De groei komt voort uit een combinatie van groei in aantal breedbandaansluitingen en prijsverhogingen die KPN (en haar merken Telfort en XS4ALL) en Ziggo hebben doorgevoerd.

Voor de periode 2019-2023 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 0,9 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent. Daarmee zou de breedbandmarkt in 2023 uitkomen op circa 7,84 miljoen aansluitingen, waarmee meer dan 2,1 miljard euro omzet gegeneerd wordt.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Internet