Redactie - 11 april 2019

Facebook past voorwaarden aan in het voordeel van consumenten

Facebook heeft zijn algemene voorwaarden aangepast in het voordeel van consumenten. Uiterlijk eind juni moeten alle aanpassingen verwerkt zijn. Dit is het eindresultaat van een gezamenlijke actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese consumententoezichthouders.

Facebook: duidelijker in voorwaarden over verdienmodel
Facebook heeft toegezegd in zijn algemene voorwaarden duidelijker te zijn over zijn verdienmodel. Zo hoeven consumenten niet met geld te betalen voor het gebruik van Facebook omdat zij betalen met hun gegevens. Facebook gebruikt die gegevens om precieze profielen van zijn gebruikers te maken. Commerciële partijen betalen Facebook om Facebook-gebruikers gerichte advertenties te tonen.

Ook heeft Facebook een aantal andere voorwaarden aangepast ten gunste van consumenten. Zo zijn de nieuwe voorwaarden duidelijker over de andere diensten die Facebook aan derden aanbiedt. Verder staat duidelijker vermeld in welke gevallen Facebook wel en niet persoonlijke informatie zoals foto’s van de gebruiker mag verwijderen, welke rechten Facebook heeft op de persoonlijke informatie van gebruikers en hoe lang Facebook maximaal de informatie bewaart nadat de gebruiker zijn account heeft verwijderd.

Als de consumententoezichthouders van de lidstaten vinden dat er nog andere aanpassingen gedaan moeten worden, dan kunnen zij nog optreden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gaan om aanpassingen aan andere voorwaarden of aan de werkwijze van het bedrijf.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!