Wouter Hoeffnagel - 11 april 2019

Avaya: 'Samenwerking maakt levensreddende technologieën in zorg mogelijk'

Avaya vraagt hulpdiensten en fabrikanten van apparatuur nauw samen te werken en levensreddende technologieën voor de gezondheidszorg mogelijk te maken. Zo kunnen de partijen gezamenlijk een nieuwe generatie noodhulptechnologieën ontwikkelen, zoals gekoppelde automatische externe defibrillatoren (AEDs). Door de apparaten uit te rusten met sensoren en deze rechtstreeks aan te sluiten op alarmcentrales kunnen deze technologieën veel effectiever levens redden.

Op de EENA Conference die van 10 tot 12 april plaatsvindt in Dubrovnik licht Avaya zijn ideeën over de samenwerking toe. "Specifiek over AED's gesproken, zijn er op dit moment alleen apps die je naar de dichtstbijzijnde defibrillator wijzen. Maar de apparaten zijn niet verbonden. Er is geen manier om van tevoren te achterhalen of ze wel of niet functioneren. Bovendien zijn de mensen die deze apparaten het meest waarschijnlijk gebruiken - burgers die zich toevallig in het gebied bevinden waar een noodsituatie plaatsvindt - niet getraind in het gebruik ervan", zegt Markus Bornheim, Practice Lead - Public Safety and Emergency Services bij Avaya International.

Verbinden met noodhulp-communicatiesystemen

"Om dit aan te pakken, is het de bedoeling dat de apparaten worden verbonden aan noodhulp-communicatiesystemen. Op deze manier kunnen ze statusupdates sturen over de levensduur van de batterij, over routinecontroles en over de status van het apparaat wanneer het actief wordt gebruikt, met aanwijzingen zoals 'AED-behuizing open' en 'contacten geladen'. Dit geeft hulpverleners volledig inzicht in de middelen die tot hun beschikking staan en stelt hen in staat om het publiek door het proces van bediening van het apparaat te loodsen."

Volgens Avaya's plannen zal een dusdanig systeem via het Avaya Intelligent Experiences (IX) communicatie-platform toegankelijk zijn voor hulpverleners in alarmcentrales. Via het platform kunnen organisaties hun hardware en applicaties koppelen met de oplossingen van Avaya voor Unified Communications en contactcenters. Overal ter wereld maken overheden al van het platform gebruik voor spoedeisende hulpverlening. Met dit in het achterhoofd roept Avaya op de EENA Conference applicatie-ontwikkelaars, overheidsinstellingen en producenten van AED's op om de kansen voor partnerschappen te onderzoeken die kunnen bijdragen aan de volgende generatie van levensreddende apparatuur.

Next Generation 112-architectuur

Deze oproep gebeurt op een moment waarop een groot aantal landen in de wereld, in het bijzonder binnen de Europese Unie (EU), druk bezig is om hulpdiensten snellere en makkelijkere communicatiemethoden ter beschikking te stellen. Velen wenden zich tot de Next Generation 112 (NG112)-architectuur, die erop gericht is de communicatie tussen burgers en hulpdiensten te verbeteren, interoperabiliteit tussen hulpdiensten mogelijk te maken en open standaarden toe te passen.

Avaya werkt samen met overheden over de hele wereld aan de toepassing van NG112-principes. Oplossingen voor onder meer locatie-gebaseerde routing van noodoproepen, beleidsgebaseerde routing van noodoproepen en video-oproepen, worden al getest en toegepast in verschillende regio's. In Portugal, bijvoorbeeld, kunnen 112-diensten nu dankzij Avaya-technologie berichten ontvangen, interpreteren en beantwoorden die via eCall worden verzonden. In Italië heeft Avaya de Regione Siciliana geholpen een betrouwbare communicatie-infrastructuur op te bouwen als basis voor de volgende generatie noodhulpdiensten. En in de Verenigde Staten zijn de communicatieoplossingen van Avaya de eerste die het mogelijk maken om apparaten te lokaliseren en die gegevens in een nationale Next Generation 911 (NG911)-database op te slaan.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!