Wouter Hoeffnagel - 13 april 2019

Windows 7 en Windows 8.1 systemen starten niet meer op na update

Een reeks beveiligingsupdates voor Windows 7 en Windows 8.1 veroorzaakt problemen. Gebruikers met antivirusoplossingen van Sophos en Avast melden dat hun systeem na het installeren van de updates niet meer opstart. De uitrol van de updates is door Microsoft stilgelegd. Vooral zakelijke gebruikers lijken getroffen.

Het gaat om de beveiligingsupdates KB4493467, KB4493446, KB4493448, KB4493472, KB4493450 en KB4493451, die sinds dinsdag 9 april beschikbaar zijn. Indien gebruikers deze updates installeren op een Windows 7 of Windows 8.1 systeem waarop bepaalde antivirussoftware geïnstalleerd, start het systeem niet op. Het gaat om de volgende software:

  • Avast for Business
  • Avast CloudCare

  • Sophos Endpoint Security and Control
  • Sophos Central Endpoint Standard/Advanced

De problemen doen zich voor zodra een endpoint na installatie van één van de gewraakte updates wordt herstart. Indien het systeem nog niet is herstart, adviseren zowel Avast als Sophos de geïnstalleerde update weer te deïnstalleren. Indien het systeem echter al is herstart, is dit niet meer mogelijk. In dit geval kunnen gebruikers hun systeem herstellen door deze in veilige modus op te starten en vervolgens de antivirussoftware te verwijderen. Vervolgens kan het systeem weer op de reguliere wijze worden opgestart, waarna de problematische update kan worden verwijderd en de antivirussoftware weer kan worden geïnstalleerd.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!