ISDN-uitfasering heeft van Belcentrale een veel completer bedrijf gemaakt

Karim Bourjila

20-04-2019 | door: Johan van Leeuwen

ISDN-uitfasering heeft van Belcentrale een veel completer bedrijf gemaakt

Het ging gepaard met flinke uitdagingen, maar Belcentrale is bijna klaar met het overzetten van klanten die gebruik maakten van ISDN. Dat heeft het bedrijf uiteindelijk veel opgeleverd, vertelt Karim Bourjila (foto), de directeur telecom. Want Belcentrale heeft zich ontwikkeld tot veel meer dan een telecomprovider.??

De beslissing van KPN om vanaf 1 september dit jaar te stoppen met ISDN1/2- en meervoudige PSTN-lijnen, heeft gevolgen voor veel bedrijven. Waaronder ook voor klanten van Belcentrale, dat wholesale-partner van KPN is. "Toen dat nieuws kwam, zaten we wel even met onze handen in ons haar", geeft Bourjila toe. "Gelukkig zijn wij ruim twee jaar geleden al meteen begonnen. 95 procent van die groep klanten is nu overgezet op ons eigen VoIP-netwerk. Die laatste vijf procent is een lastige groep, maar 1 september gaan we zeker halen."??

Harde deadline

?Meerdere bedrijven in telecomland luiden ondertussen de noodklok, zoals Tele2 deze maand in een online artikel, omdat de gevolgen groter zijn dan verwacht. Bourjila hoopt dat KPN de deadline niet gaat uitstellen. "Daar zijn we een beetje bang voor. Dat zou echter niet fair zijn. Wij hebben moeite gedaan om het te halen en hebben er ook klanten door verloren. Hopelijk blijft het een harde datum. Klanten die door anderen niet geholpen kunnen worden, zijn meer dan welkom bij ons. Wij hebben inmiddels genoeg ervaring, ook met complexe situaties." ?

De uitdaging zit hem er vooral in dat voor onder andere PIN, fax en een veelvoud aan verschillende soorten alarmsystemen, gebruik gemaakt wordt van ISDN. "Ik heb het idee dat sommigen dat echt hebben onderschat en nu wat meer ademruimte willen."??

Alarmsystemen?

Belcentrale heeft hoe dan ook geen spijt dat het rigoureus te werk is gegaan. "Onze klanten zijn er door de overstap op een digitale oplossing sowieso op vooruit gegaan. Ze hebben nu veel meer functionaliteiten met onder andere een wachtrij, een keuzemenu en voicemail."??

En ook zelf heeft Belcentrale flinke stappen gemaakt. "Speciaal hiervoor hebben we overal in het land monteurs aangenomen. Daardoor profiteren klanten nu van een kortere aanrijtijd." Maar vooral op het vlak van beveiliging is Belcentrale een ander soort bedrijf geworden. "In eerste instantie wilden wij de alarmsystemen op ISDN-lijnen in samenwerking met specialistische partijen oppakken. Maar zij konden onze aantallen niet aan. We hebben toen besloten om zelf een beveiligingsbedrijf op te richten: Belcentrale Security Systems. We hebben in een paar maanden tijd tien eigen monteurs opgeleid en de juiste certificeringen laten behalen. Ook het bedrijf zelf heeft nu de certificaten die voor de verzekering nodig zijn."??

"We waren een specialist in hosting telefonie die het van massa en volume moest hebben. Nu doen we vaste en mobiele telefonie, internet, alarmsystemen, PIN en zelfs internetsecurity en back-up", vervolgt Bourjila. "We zijn een breed ICT-bedrijf geworden dat klanten in het MKB ontzorgt. Zeker de combinatie met ons gecertificeerde beveiligingsbedrijf is uniek. Het bleek een gat in de markt. We zijn op dat vlak namelijk geschrokken van de situaties die wij tegenkwamen, met bijvoorbeeld compleet verroeste alarmsystemen. Die vervangen wij door een nieuw digitaal systeem waar klanten weer jaren mee vooruit kunnen. Voor ons is het een echte eyeopener geweest. We hadden niet verwacht dat wij in die markt nu al een voorsprong zouden hebben op veel anderen." ??

Franchise?

Ook de grootte van het bedrijf is volgens Bourjila een uniek punt. "Wij zijn, in tegenstelling tot regionale resellers, landelijk actief. Maar we horen ook niet bij de grote telefoniepartijen bij wie klanten een nummer zijn. We zitten er op een goede manier net tussenin."

??Die rol werkt onder andere goed bij franchiseformules en hun vestigingen, waar Belcentrale duidelijk op mikt. Het is onder andere preferred supplier van Hubo, Multimate en Decorette. "Sinds een jaar zetten we daar echt op in, want we kwamen er achter dat we best veel franchisenemers in onze klantenkring hadden. We benaderen de klanten heel persoonlijk, met op maat gemaakte folders en met medewerkers van zich alleen maar met één specifieke franchiseformule bezighouden. In combinatie met onze landelijke spreiding werkt die aanpak heel goed en komen er steeds meer formules en vestigingen bij."??

Andere naam

?De transitie naar een allround ICT-bedrijf roept wel de vraag op of de naam Belcentrale nog wel passend is. Bourjila moet lachen. "Ja, daarover wordt in de directie wel gepraat. De naam is misschien wat verouderd en de associatie die mensen erbij hebben, klopt vaak niet. Ze denken aan een telefooncentrale of aan een callcenter. Dat zijn we zeker niet: telefonische verkoop doen we al anderhalf jaar niet meer. Het zou dus zomaar kunnen dat we die naam binnenkort aan gaan passen."

Terug naar nieuws overzicht
Mobility