Witold Kepinski - 27 april 2019

AWS: organisaties cloud-native maken en developers laten bouwen

AWS: organisaties cloud-native maken en developers laten bouwen image

Amazon Web Services (AWS) heeft een missie: cloud services op de markt brengen waarmee (eind)klanten zelfstandig en daardoor sneller innoveren. Volgens Kamini Aisola (foto) is alles erop gericht om organisaties, van klein tot groot en van particulier tot overheid, 'cloud-native' te maken. “Daar is een nieuwe manier van denken voor nodig, een andere mentaliteit.”

Kamini Aisola is sinds 2013 General Manager Benelux bij AWS. Dutch IT-channel sprak met haar tijdens de AWS Summit Amsterdam in de RAI, het evenement met als motto 'Bringing people in the Benelux together to connect, collaborate and learn about AWS'. Volgens Aisola is dit jaarlijkse evenement de ultieme gelegenheid om partners en klanten te laten leren van elkaars ervaringen. “De AWS Summit Amsterdam is een 'learning event', dat helpt om inzicht te krijgen in de vele mogelijkheden van AWS. Ons portfolio innoveert snel, met 1957 nieuwe features alleen al in 2018. De hier aanwezige klanten profiteren allemaal van onze cloud services, waarmee ze zelfstandig, snel en doeltreffend kunnen innoveren. Developers in staat stellen om te bouwen, daar gaat het ons om. Op dit event zien we de resultaten.”

AEX

Wil een bedrijf inspelen op nieuwe ontwikkelingen en kansen in de markt, dan moet het snel kunnen innoveren. Met de cloud services van AWS kan dat, maar Aisola stelt wel een voorwaarde. “Bedrijven moeten 'cloud-native' worden. Dat wil zeggen: ze geven de voorkeur aan het gebruik van de cloud, en organiseren hun werk zodanig dat ze steeds optimaal profiteren van de diensten die in de cloud beschikbaar zijn. Hoewel 80 procent van de AEX-genoteerde bedrijven in Nederland AWS gebruikt, moeten vooral grote bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden. Stel jezelf twee vragen: wat is het onderscheidend vermogen van mijn bedrijf en welke waarde moet de cloud toevoegen aan mijn business? Alleen door deze dingen helder te krijgen, ontstaat een doordacht cloud-native beleid en kunnen organisaties snel profiteren van alle voordelen van de cloud, zoals schaalbaarheid, een betere beveiliging en kostenbesparing.”

Voorontwikkelde algoritmes

Het is duidelijk dat nog lang niet alle bedrijven in de wereld cloud-native zijn. Een belangrijke stap vooruit is wat Aisola noemt de 'democratisering' van technologieën als artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). “De meeste AWS-gebruikers begonnen ooit met alleen de minst kritieke onderdelen van hun bedrijfsprocessen naar de cloud te brengen. Daarmee kregen ze best-in-class toegang tot de technologie, maar de meer geavanceerde cloudtechnologieën als AI en ML waren lange tijd uitsluitend het domein van de echte specialisten. Door de introductie van AWS-tools als SageMaker die de toepassing van AI en ML mogelijk maakt op basis van algoritmes die al zijn voorontwikkeld, is dat veranderd. Er is nog steeds gespecialiseerde menselijke intelligentie voor nodig, maar gebruikers kunnen deze algoritmes zelf naar hun hand zetten en zo een volgende stap zetten op weg naar de status van cloud-native.”

Algoritmes

Bedrijven zetten algoritmes op deze manier veel sneller in en hebben minder tijd nodig om op basis daarvan een capaciteit, een nieuwe service of een nieuw product te ontwikkelen. “Vergeet niet: de ontwikkeling van algoritmes en het trainen van algoritmes voor een specifieke toepassing kosten veel tijd”, verduidelijkt Aisola. “Je moet natuurlijk nog steeds weten hoe je een service lanceert, maar de voorontwikkelde algoritmes van AWS maken het voor klanten veel makkelijker om up-and-running te zijn. Het ontlast mensen in een organisatie. Het resultaat is dat steeds meer bedrijven bij AWS aankloppen met de vraag hoe ze een AI- of IoT-strategie ontwikkelen. In het begin bleef de vraag meestal beperkt tot virtuale machines, de grote zuilen van ons platform. Nu gaat het meer richting IoT, AI en ML, de 'wider analytic capabilities'.”

Database-as-a-Service

Ook de Database-as-a-Service propositie van AWS kreeg volop aandacht op het event in de Amsterdamse RAI. Terecht, vindt Aisola. “AWS heeft veel mogelijkheden als het gaat om databases. We hebben verschillende soorten en smaken, met als resultaat dat we een grote verscheidenheid aan database strategieën kunnen ondersteunen. Dat kunnen strategieën zijn die klanten al hebben in hun organisaties. Maar we hebben ook een heel nieuwe set database proposities ontwikkeld, vaak voor heel specifieke gebruiksdoeleinden. Een goed voorbeeld is Timestream, een nieuwe time series database die snel, schaalbaar en volledig gemanaged kan worden ingezet voor IoT-toepassingen en operationele applicaties. Kijk je naar het aanbod van AWS vanuit een full database perspectief, dan hebben klanten heel veel opties om de juiste soort database te gebruiken voor de juiste workload.”

Belangrijk is ook de component van database freedom. Aisola: “Wij hebben met Aurora onze eigen database propositie, maar er zijn ook andere opties qua licensering. Gaat het om een nieuwe workload, dan zien we klanten vanaf het begin met AWS aan de slag gaan. Maar hebben ze al een database draaien, zoals MySQL van Microsoft, dan kan dat voortaan ook in AWS. Het is niet nodig om je database-strategie helemaal te veranderen als je met AWS begint. Het gaat ons om (keuze)vrijheid, die je in staat stelt van alles met AWS te doen.”

'The new normal'

AWS groeide het afgelopen jaar 45 procent in Europa, en de Benelux bleef daarbij niet achter. “The cloud is the new normal; bedrijven omarmen de cloud”, besluit Kamini Aisola. “Ook klanten 'in regulated spaces' en klanten die traditioneel heel conservatieve opvattingen hebben over de inzet van ICT in hun organisaties, overwegen inmiddels om naar de cloud te gaan. Er worden bovendien meer en meer cruciale (kern)applicaties aan de cloud toevertrouwd. AWS wil een sturende rol hierin spelen. Wij ontwikkelen en innoveren in verschillende richtingen, en willen hét ontwikkelingsplatform zijn voor alle soorten innovaties. We focussen op wie onze klanten zijn in Nederland. Wat hebben ze nodig? Wat zijn hun perspectieven en hun strategieën om verder te komen? En we gaan met ze in gesprek: waar en hoe zien ze zichzelf innoveren? AWS wijst ze op ontwikkelingen in richtingen en dimensies waar ze nog niet zijn geweest. We willen enterprises laten zien hoe de cloud juist voor hen innovatie ontgrendelt.”

Door: Witold Kepinski

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!