Canalys: strijd om cloud klanten groeit

30-04-2019 | door: Redactie

Canalys: strijd om cloud klanten groeit

De wereldwijde markt voor cloud infrastructuur diensten begon in 2019 met een knaller en groeide in het eerste kwartaal met 42% op jaarbasis. In dollars uitgedrukt, bereikte marktleider AWS veruit de grootste winst, met een omzet van 2,3 miljard dollar (41%) in Q1 2018, waardoor zijn leiderschap en marktaandeel verder werden uitgebreid. Dat bracht het nog verder vooruit op het tweede geplaatste Microsoft, dat 1,5 miljard dollar (75%) steeg. Google was de snelst groeiende van de top drie in percentages, een stijging van 83% van 1,2 miljard naar 2,3 miljard dollar.

In 2019 neemt de strijd om zakelijke klanten toe tussen de leidende cloud service providers, omdat ze proberen hoge groeicijfers te behouden. "De markt voor cloud infrastructuur gaat over in een nieuwe fase van hybride IT-acceptatie, waarbij bedrijven clouddiensten eisen die gemakkelijker kunnen worden geïntegreerd met hun lokale omgevingen", zegt Canalys hoofdanalist Alastair Edwards. "Naarmate ondernemingen selectiever worden over welke workloads naar de cloud worden verplaatst en in hun eigen datacenters blijven, moeten cloud service providers nieuwe strategieën ontwikkelen die hun blijvende relevantie waarborgen. De meeste cloud service providers kijken nu naar manieren om bestaande datacenters van klanten binnen te gaan, hetzij via hun eigen producten, hetzij via partnerschappen."

AWS

AWS zal later dit jaar zijn eerste Outposts appliance aanbieden, waarmee het zijn openingszet aangeeft om hardware in datacenters van klanten te leveren. De AWS cloud wordt hierdoor van virtuele naar fysieke omgevingen uitgebreid.

Google

De samenwerking met VMware op AWS is een belangrijke stap om te voldoen aan de hybride eisen van klanten. Google heeft Anthos gelanceerd, een applicatiebeheerplatform dat meerdere clouds ondersteunt, waaronder rivalen AWS en Microsoft Azure, evenals zijn eigen Google Cloud Platform. Google hoopt dit te gebruiken als een manier om nieuwe zakelijke klanten te bereiken waar het ontbreekt aan aanwezigheid en ontwikkelt hardwarepartnerschappen met server-leveranciers om deze stap te versnellen.

Alibaba

Alibaba, de nummer vier leverancier van cloud infrastructuur wereldwijd (dankzij zijn leiderschap in China), legt steeds meer de nadruk op het stimuleren van bedrijfstransformatie voor zakelijke klanten. Het biedt VMware Software Defined Software Center (SDDC) cloud-softwarestack aan op zijn cloud-infrastructuur en werkt, net als Google, met hardwarepartners om zijn Apsara-stack on-premises te leveren.

Azure Stack

Deze initiatieven vergroten de concurrentiedruk op Microsoft, dat met hybride IT een vooraanstaande voorsprong heeft genomen met zijn Azure Stack, en zijn Azure Stack-familie blijft uitbreiden met partnerschappen met meerdere hardwarepartners om Azure Stack HCI te leveren. Microsoft heeft onlangs de ondersteuning voor VMware op Azure aangekondigd, waarmee een belangrijke verschuiving in de strategie wordt aangegeven.

Hybrid Cloud

Omdat cloud service providers strategieën ontwikkelen om hybride IT aan te pakken, speelt hun vermogen om contact te leggen met kanaalpartners ook een steeds belangrijkere rol in hun succes. Canalys Research Analyst Daniel Liu: "Enterprise-klanten zullen vertrouwen op zeer bekwame partners die hun applicatie- en worklaods vereisten begrijpen en kunnen helpen bij het definiëren van de juiste hybride modellen om hun bedrijfsdoelen te bereiken, evenals het beheren en beveiligen van deze hybride omgevingen. Canalys verwacht dat een groeiend deel van de cloudverkopen zal worden geleverd via indirecte partners in 2019 en daarna. De winnende cloud providers zijn degenen die investeren in hun programma's, kanaalbetrokkenheid en training, en de kanaalpartnerecosystemen van hun alliantiepartners gebruiken."

 

 

Terug naar nieuws overzicht
Cloud