6,8% minder smartphones verscheept in Q1 2019

02-05-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

6,8% minder smartphones verscheept in Q1 2019

Het aantal verscheepte smartphones wereldwijd is in het eerste kwartaal van 2019 met 6,8% gedaald. Het is het zesde achtereenvolgende kwartaal waarin de markt krimpt. Het totaal aantal verscheepte units komt uit op 313,9 miljoen, was het laagste aantal is in bijna vijf jaar.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Samsung is opnieuw de belangrijkste leverancier, maar zag het aantal verscheepte units met 10% teruglopen tot 71,5 miljoen. Huawei laat juist een stijging van 50,2% zien tot 59,1 miljoen verscheepte units en is hiermee de belangrijkste stijger. Apple - dat vaak tegen de trend in gaat - werd het hardst getroffen. Het aantal verscheepte iPhones is met 23,2% gedaald tot 40,2 miljoen stuks.

canalys-smartphones-q1-2019.png

'Grootste kwartaaldaling ooit voor iPhone'

"Dit is de grootste kwartaaldaling in de geschiedenis van de iPhone", zei Senior Analyst Ben Stanton. "Apple's op één na grootste markt, China, bleek opnieuw in zwaar weer te verkeren. Dit was echter verre van het enige probleem. Het aantal verscheepte units in de VS is teruggelopen doordat inruilinitiatieven de langere vervangingscycli van consumenten niet konden compenseren. In markten zoals Europa gebruikt Apple steeds vaker kortingen om de vraag te ondersteunen, maar dit zorgt voor extra complexiteit voor distributeurs en vermindert de waardepropositie van deze 'premium' apparaten in de ogen van consumenten. Apple werd ook getroffen door een lastige vergelijking ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018, toen de vraag naar de nieuwe iPhone X ten opzichte van het vierde kwartaal van 2017 was gekelderd. De iPhone vertoonde echter tekenen van herstel tegen het einde van het kwartaal en dit momentum zal doorgaan naar het tweede kwartaal."

canalys-smartphones-q1-2019-2.png

De smartphonemarkt blijft consolideren naarmate de markt krimpt. Het gecombineerde wereldwijde marktaandeel van de top vijf leveranciers is het afgelopen jaar is gestegen van 66,8% naar 72,0%.

Huawei wil Samsung van de troon stoten

Huawei is open geweest over zijn doel om Samsung in 2020 van de troon te stoten als marktleider. "Om Samsung in te halen, moet Huawei op zijn minst nog eens 10 miljoen zendingen in één kwartaal vinden", zegt Canalys-analist Mo Jia. "Het is niet mogelijk om zoveel nieuwe klanten in een enkele markt te betrekken, zoals China, en het is ook niet mogelijk om alleen aandacht te besteden aan groeimarkten, zoals Rusland en Indonesië. Huawei moet op alle fronten strijden, inclusief verzadigde en volwassen markten zoals West-Europa. Zijn opvouwbare telefoon - de Mate X - mag de krantenkoppen halen, maar het zal niet echt veel betekenen in deze strijd. Bepalend is juist het vermogen van Huawei om klanten mee te nemen naar de low-to-midrange segmenten (handsets van 100 tot 300 dollar). Deze modellen zijn de kernkracht van Huawei en er zijn wereldwijd tussen de 130 en 140 miljoen apparaten in dit prijsklasse door zijn concurrenten verscheept, met uitzondering van de VS."

"Maar het zal niet gemakkelijk zijn voor Huawei," aldus analist Shengtao Jin. "Samsung vecht nu terug met een vernieuwde A-serie en zal in 2019 zijn nieuwe goedkope M-serie naar meer markten over de hele wereld uitrollen. Het bedrijf wil zijn positie agressiever verdedigen, met een nadrukkelijke focus op hardware. Andere Chinese rivalen zoals Xiaomi en Oppo beginnen het overzeese succes van Huawei na te bootsen. Xiaomi is nu de dominante speler in India, terwijl zowel Xiaomi als Oppo proberen Huawei uit portefeuilles van netwerkexploitanten in Europa te verjagen. De smartphonemarkt krimpt misschien, maar dit helpt vooral om de markt met meer energie te injecteren. De markt is competitiever dan ooit."

canalys-smartphones-q1-2019-3.png

Terug naar nieuws overzicht
Mobility