Redactie - 06 mei 2019

Drie keer zo snel innoveren: dat kan met Microsoft Azure

Als Lourens Siderius, business development manager bij Wortell, het heeft over innovatie, dan wordt er al snel gesproken over Microsoft Azure. De public cloud propositie van Microsoft is namelijk veel meer dan de infrastructuur-as-a-service (IaaS) waar veel bedrijven Azure voor aanzien. “Azure is veel meer een software-as-a-service (SaaS) of platform-as-a-service (PaaS), waarmee nieuwe, innovatieve applicaties veel sneller ontwikkeld kunnen worden.”

Al sinds het begin van het bedrijf voert Wortell innovaties bij klanten door. Deze innovaties waren veelal maatwerk en on-premise applicaties met bijbehorende prijskaartjes. Nu zien de innovatieve en complexe projecten die business development manager Lourens Siderius begeleidt, er wezenlijk anders uit en dat komt door Microsoft Azure. Of specifiek: de toolset binnen het Azure-platform, waarmee nieuwe, complexe applicaties sneller en kosteneffectiever neergezet kunnen worden.

Azure is geen IaaS, het is SaaS en PaaS

Het benutten van het volledige potentieel van Microsoft Azure begint volgens Siderius bij het informeren van de klanten. “Ze weten vaak niet wat er allemaal kan met Azure. Ze denken dat het platform een Infrastructuur-as-a-service (IaaS) is, dat ze hun serverinhoud oppakken en die neerzetten op Azure. Met uiteraard kostenvoordelen, maar dat is het. Azure is alleen veel meer: het is een platform met bouwstenen waarmee klanten veel sneller nieuwe en complexe applicaties kunnen ontwikkelen.”

“Als je voorheen een applicatie wilde bouwen voor machine learning, artifical intelligence (AI) of data-analytics, dan moest je alles zelf ontwikkelen: frontend, backend, caching, intelligentie. Met Azure hoef je alleen de frontend zelf te ontwikkelen, alle andere functionaliteiten kan je als bouwstenen in Azure vinden. Daardoor gaat innovatie vele malen sneller, maar ook verantwoording voor services, zoals een authenticatieservice, die je gebruikt, liggen niet bij jezelf maar bij Microsoft”, aldus Siderius.

Ontwikkelen met low-code development

Het ontwikkelen op basis van de bouwstenen in Azure wordt ook wel low-code development genoemd, waarbij op basis van business rules een applicatie kan worden opgezet. Dat betekent dat ook power-users stap voor stap een eigen applicatie kunnen bouwen in Azure. Dat wordt dan ook wel rapid development genoemd, waarbij sneller kan worden ingespeeld op de specifieke klantwens. Dat betekent uiteraard wel dat organisaties op de hoogte moeten zijn van deze mogelijkheden.

Voorbeelden van innovatie op basis van Azure heeft Siderius genoeg. Zo noemt hij de service voor premieberekening voor Zilveren Kruis die volledig is gebouwd op basis van Azure. “Vroeger stond die app on-premises, maar wij hebben Zilveren Kruis benaderd om te laten zien dat een applicatie op basis van Azure niet alleen goedkoper is, maar ook een betere prestatie laat zien. Als je afgelopen december je premie dus hebt berekend bij Zilveren Kruis, dan was dat op basis van Azure.”

Of neem een grote pensioenbeheerder. “Zij kwamen binnen met een specifieke vraag voor een applicatie op basis van .NET. We hebben voorgesteld om na te denken over de low-code mogelijkheden van Azure. Ze gingen akkoord en binnen een derde van de tijd die normaal wordt besteed aan het ontwikkelen van een nieuwe dienst werd de applicatie opgeleverd. Het is dus belangrijk dat we de vraag die klanten stellen, durven te challengen, want dan kunnen we daadwerkelijke voordelen behalen.’

Een schip laden met de HoloLens

Een ander voorbeeld is Jumbo Maritime, waarvoor misschien nog wel de meest innovatieve toepassing met Azure is ontwikkeld. “Als een schip in de haven ligt, dan kost dat veel. Daarom hebben we voor deze klant Mixed Reality ingezet om te kunnen visualiseren hoe een schip het best geladen kan worden. Dat wordt vervolgens omgezet naar virtuele beelden die via de HoloLens te bekijken en aan te passen zijn”, aldus Siderius.

De genoemde innovaties zijn voorbeelden hoe operatie van het bedrijf wordt vereenvoudigd en verbeterd dankzij technologie. Verdere digitale transformatie ontstaat als een oplossing wordt ontwikkeld waarmee meer bedrijven geholpen kunnen worden. “Stel, we ontwerpen samen met een klant een oplossing voor een vraagstuk waar andere bedrijven ook tegenaan lopen, dan kunnen we dat samen verkopen, zodat de klant zijn eigen investering kan terugverdienen.”

Gezichtsherkenning voor persoonlijke reclames

Om klanten te kunnen blijven bedienen met innovatieve ideeën en kennis over nieuwe technologieën, volgt Wortell als Microsoft Gold partner het bedrijf op de voet. “Waarvan ik zelf erg enthousiast word, zijn cognitive services. Het gaat om het herkennen van documenten, gezichten en stemmen bijvoorbeeld. Als voorbeeld een vertaalmodule waarbij je in het Nederlands in de microfoon praat en dat de persoon aan de andere kant het in het Chinees hoort. Het duurt niet lang meer voordat dit werkelijkheid is.”

Een ander voorbeeld is het herkennen van bezoekers in je winkel en het aanpassen van communicatie op basis van die herkenning. Siderius: “Bijvoorbeeld dat je een andere reclame ziet als je een vrouw bent dan als je een man bent. Die technologie is binnen handbereik. Vaak is het eigen voorstellingsvermogen de grootste beperking. Wil je echt kunnen innoveren, dan gaat het vooral om je eigen mindset. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.”

Naast deze innovatieve ontwikkelingen helpt Wortell organisaties slimmer werken. Met de inzet van Microsoft-technologie helpt het bedrijf organisaties van de werkplek tot aan innovatie, managed services en adoptie.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!