Redactie - 11 mei 2019

KPN wijzigt prijzen Back-up Online

KPN wijzigt de prijzen voor zijn Back-up Online dienst, met een prijsstelling die loopt van 100 GB tot 10.000 GB. Niet alle gebruikers zijn daar blij mee zo wordt gemeld op LinkedIn en aan de redactie van Dutch IT-channel.

KPN meldt op zijn website: "Vanaf 3 juni 2019 vervalt de fair use policy op onbeperkte opslagcapaciteit. Voortaan betaalt u op basis van hoeveel opslagcapaciteit u gebruikt. Wilt u meer opslag of juist minder? U past dit eenvoudig zelf aan." Online zijn inmiddels de tarieven beschikbaar. Het komt erop neer dan mensen met veel data opslag gebruik meer gaan betalen.

De back-up wordt opgeslagen in twee Nederlandse datacenters. Hierdoor geldt de Nederlandse/Europese wetgeving op de bescherming en behandeling data. Er worden geen kosten in rekening gebracht bij het maken of herstellen van een back-up, aldus KPN.

Daan Rijsenbrij, architectuur-auditor, en gebruikers van de KPN back-up dienst, is er niet blij mee. Hij meldt in een mail aan de redactie en ook op LinkedIn: "Ik werd overvallen door een absurde prijsverhoging van KPN op haar back-up software (zeer cruciale software voor de continuïteit van je digitale reilen en zeilen in deze wereld). Zie https://www.linkedin.com/pulse/belachelijke-verhoging-tarief-back-up-online-jan-kees-daan-rijsenbrij/. Juridisch mag KPN dit wellicht doen, maar dit is de grootste klantonvriendelijkheid die ik deze eeuw heb meegemaakt van een Nederlands IT-bedrijf. 

Rijsenbrij krijgt bijval op zijn LinkedIn post: Eén van de reacties op LinkedIn: ‘Vervang KPN door Google of DropBox en de wereld zou te klein zijn.’ Een andere ware reactie: ‘KPN is duidelijk een bedrijf dat niet met haar tijd meegaat, de grote cloud providers bieden alsmaar meer functionaliteit bij juist dalende prijzen.’"

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!