Redactie - 20 mei 2019

Data betrouwbaar krijgen: van monsterklus naar license to operate

Data betrouwbaar krijgen: van monsterklus naar license to operate image

Assortimenten blijven maar groeien. Van duizenden producten in fysieke winkels tot miljoenen in webshops. Dat vraagt om een waterdicht en efficiënt codesysteem. Wetgevers en consumenten die steeds meer over producten willen weten. Die roep naar steeds meer actuele productinformatie vraagt heel wat van bedrijven. Hoe gaat u van monsterklus naar license to operate?

Binnen GS1 Nederland gaat het om samen met de bedrijven efficiënte en betrouwbare ketens te realiseren. Dat doen we met de juiste identificatie en het uitwisselen van betrouwbare productdata. En al die data betrouwbaar krijgen? Dat is niet makkelijk!

Zijn al die data nu echt allemaal nodig?
Ja, een betrouwbaar systeem om producten te identificeren en datapools die toegang bieden tot steeds meer actuele productinformatie zijn nodig! Vele bedrijven vinden het op orde krijgen een monsterklus, maar wel één die gedaan moet worden. Het is een ‘no brainer’.

Overtuiging nodig?

Zes handreikingen om ook u te overtuigen waarom identificatie en betrouwbare data noodzaak zijn - mocht dat nog nodig zijn...

1 Waterdichte identificatie van artikelen helpt (online) retail
Retailers of marktplaatsen die alleen de barcode hebben, weten nog niet om welk artikel het gaat. Voor hen is het veel makkelijker als ze gebruik kunnen maken van één centrale database met artikelinformatie. Dè manier om uw pasta, t-shirt, kunstknie of boormachine te identificeren tussen alle andere producten op de markt. Een waterdicht identificatiesysteem voor alle artikelen, het is iets dat bol.com toejuicht.

2 Data horen bij het product
Wie kan er nu beter communiceren over welke data bij een product hoort dan uzelf? Juist, niemand. Openhartig vertelde Unilever dat datakwaliteit een lange en moeizame reis is. Hun belangrijkste les: ‘Het is geen eenmalige actie, maar een doorlopend proces waarbij de gehele organisatie betrokken is.’ Hun uitdaging? Voorkomen dat de kraan blijft lekken en dat er steeds weer dezelfde fouten worden gemaakt.

3 Zorg dat de data die u nu levert echt goed is
Het datalandschap dijt uit. Daarom is het devies: zorg dat de data die u nu levert echt goed is en ga daarna pas data toevoegen. Veel artikelen zijn over een half jaar grotendeels vernieuwd en dat vraagt om efficiënt georganiseerde datastromen. Bovendien, voorspelt Superunie, willen we straks nog meer weten, zoals waar het vandaan komt, wie eraan gezeten heeft en wat zit er in. Met elkaar hebben we dan meer data nodig.

4 Data zorgt voor online vindbaarheid producten
Het succes van een product is afhankelijk van de data die u eraan koppelt. Niemand vindt immers online een product zonder (goede) gegevens! Een goede website genereert ook traffic naar stenen winkels, het zorgt voor een betere conversie bij online shops en minder retouren. Zo zijn bij Intergamma hun productdetailpagina’s het meest bezocht. Zijn niet alle datavelden ingevuld? Dan verdwijnt een artikel in de zoekresultaten.

5 Tijdigheid beschikbaar data belangrijk voor productintroducties
Als retailers data een dag te laat hebben, redden ze het niet meer om het artikel op de geplande datum te introduceren. Het is van belang om de juiste plek in de winkelschappen en in het distributiecentra te bepalen. Bovendien is er de wettelijke verplichte etiketinformatie. Zonder die informatie kunnen retailers een artikel niet in hun (online) winkel zetten.

6 Hoe kunt u onderscheidend zijn met data?
Naar de toekomst kijkend wordt het belangrijk om te bedenken hoe u onderscheidend kunt zijn met data, want u wilt uiteindelijk dat ze die boormachine bij u kopen en niet bij de concurrent.
Retailers en leveranciers zetten grote stappen om betrouwbare data uit te kunnen wisselen. Maar het gaat om het transparant maken van de gehele keten. De GS1 standaarden vormen daarvoor het uitgangspunt.

Door: Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!