Wouter Hoeffnagel - 21 mei 2019

China is grootste afzetmarkt voor slimme speakers

China is grootste afzetmarkt voor slimme speakers image

China is grootste afzetmarkt voor slimme speakers. Het Aziatische land stoot hiermee de Verenigde Staten van de troon. In het eerste kwartaal van 2019 zijn zo'n 10,6 miljoen slimme speakers verscheept in China. Dit is een stijging van bijna 500% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Vooral promoties rond de feestdagen hebben de vraag aangedreven. China is hiermee uitgegroeid tot de grootste afzetmarkt voor slimme speakers. De Verenigde Staten staat op de tweede plaats van 5 miljoen verscheepte units in Q1 2019.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Het onderzoeksbureau definieert een slimme spreker als een stand-alone spreker die ontworpen is om inhoud, toepassingen en vaardigheden van eerste en derde partijen te koppelen via een cloud-gebaseerde stemassistent, waarbij gebruik kan worden gemaakt van een vast of draadloos netwerk. Wereldwijd gingen 20,7 miljoen exemplaren van dergelijke speakers over de toonbank. De markt is met 131% gegroeid en laat hiermee weer driecijferige groei zien. China is goed voor 51% van alle verscheepte slimme speakers, terwijl de Verenigde Staten volgt met 24%. Het aandeel van de VS is fors teruggelopen; in Q4 2018 werd nog 44% van alle slimme speakers naar de VS verscheept.

canalys-smart-speakers-q1-2019.jpg

Concurrentielandschap in China verandert

Het concurrerentielandschap binnen China is aanzienlijk veranderd. Baidu stond voor het eerst aan de top van de markt. Baidu laat een significante groei zien ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar. Canalys meldt dat Baidu fors heeft ingezet op het promoten van zijn slimme speakers, onder meer van een exclusieve sponsordeal met de Chinese TV-zender CCTV, op de nieuwjaarsgala op Chinese oudejaarsavond. Wat betreft kijkcijfers is dit het grootste entertainmentprogramma in China.

Dankzij deze sponsoring kon Baidu zijn mobiele app aan de man brengen, waarmee in totaal ruim 100 miljoen coupons zijn verspreid onder een publiek van 1,2 miljard mensen. Canalys meldt dat deze sponsordeal de bekendheid van de slimme speakers van Baidu in heel China heeft vergroot.

'Forse investeringen'

"De razendsnelle ontwikkeling in China wordt grotendeels gedreven door verkopers die veel kapitaal investeren om snel een dominant aandeel te bereiken. Deze strategie wordt gesteund door internetproviders zoals Baidu, Alibaba en Tencent, die gewend zijn miljarden uit te geven aan de aankoop van verkeer en weten hoe ze snel een kritische installed base kunnen bereiken", aldus Nicole Peng, VP of Mobility bij Canalys.

Alibaba en Xiaomi handhaven hun groei na een sterk vierde kwartaal, door de verkoop van geschenken rond Chinees Nieuwjaar te bevorderen. "Gedurende het hele jaar verwachten we dat Alibaba en Baidu zullen blijven uitgeven in ruil voor meer gebruikers, gezien het feit dat schaalvergroting hun topprioriteit is geworden ten opzichte van monetisatie. Het is geweldig voor massamarkteducatie en snelle consumentenadoptie, omdat consumenten heel weinig betalen voor een apparaat en de talloze inhoud en diensten", vervolgt Peng.

canalys-smart-speakers-q1-2019-2.jpg

Slimme assistenten

Wereldwijde leveranciers, waaronder Amazon, Google en anderen, richten zich op het verbeteren van de interactie met slimme assistenten voor verschillende vormen van speakerapparatuur, vooral met de hulp van externe ontwikkelaars. "Multimodale gebruikersinteractie is dit jaar het thema. Slimme assistenten in slimme luidsprekers krijgen meer mogelijkheden via extra componenten zoals displays, camera's en sensoren. Maar de vaardigheden en acties zijn er om de vaardigheden en acties van de assistenten te verbeteren en om de gebruikers een meerwaarde te bieden", zegt Canalys Senior Analyst Jason Low. De eerste slimme assistentenfuncties zoals Google Duplex zijn een opvallende verschijning," aldus Canalys Senior Analyst Jason Low. Toch zal het slimme assistent-ecosysteem alleen grenzeloos zijn met de hulp van de uitgebreide gemeenschap van ontwikkelaars".

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Gamma Benelux 19/11/2024 t/m 29/11/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!