Witold Kepinski - 23 mei 2019

Verkoop printers daalt flink

De verkoop van printer hardware via distributeurs in West-Europa (WE) daalde in het eerste kwartaal van 2019 met 4,2 procent volgens de meest recente distributiegegevens die zijn gepubliceerd door CONTEXT, een technologiebedrijf voor marktinformatie. In Nederland daalde verkoop in aantallen met 14,5 procent en in omzet met 16 procent.

"Dit is geen verrassing: het eerste kwartaal is, historisch gezien, de zwakste van het jaar - en het wordt meestal gevolgd door een zwak tweede kwartaal", zegt Antonio Talia, Head of Business Analysts bij CONTEXT.

De verkoop van multifunctionele printers (MFP's) daalde met -1,7% op jaarbasis: hoewel laser-MFP's een sterke groei van + 4,6% kenden, werd dit gecompenseerd door de negatieve prestaties (-3,4%) van inkjet MFP's die verantwoordelijk zijn voor bijna 78% van de omzet in West-Europa.

De verkoop van single-function printers (SFP's) registreerde een sterke daling (-13,6%) en droeg bij aan de algehele negatieve prestaties in Q1 2019. De voortdurende verschuiving van enkelvoudige naar multifunctionele apparaten zal waarschijnlijk verder worden geconsolideerd.

Laser-MFP's kenden een groei van + 4,6% in het eerste kwartaal van 2019, aangedreven door de uitzonderlijke prestaties van consumentgerichte apparaten (een verkoop van + 80%), met name monochrome printers (een stijging van de verkopen met + 113,1%), voornamelijk als gevolg van dalende ASP's.

Consumentenprinters als geheel verhoogden hun marktaandeel gestaag en stuwden de algehele beeldvormingsgroei in Q1 2019, zoals ze in 2018 hadden gedaan. Verkoop van bedrijfsgerichte modellen, goed voor 83% van de verkoop van laser-MFP's en 92,8% van de omzet, is gedaald met -13,4% (leidend tot een omzetdaling van - 5,5%).

Inkjet MFP's keerde de positieve trend in 2018 om en de volumeverkopen daalden in Q1 2019 met -3,4%. De omzet steeg echter met + 2,3%, geholpen door hogere verkopen in de midden- en hoge prijsklassen en aangedreven door de verkoop van monochroom en A3-apparaten, met een omzetgroei van + 60% en + 20,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het is interessant om de uitzonderlijke groei van de verkoop van A3-printers in het consumentensegment (+ 145,4%) te noteren - een andere factor die suggereert dat het MKB inkjetprinters voor consumenten met meer functionaliteit koopt om aan hun commerciële behoeften te voldoen.

Imaging van omzet en inkomsten daalde in bijna alle West-Europese landen in Q1 2019. Italië was het enige top 5 land in West-Europa dat een positieve jaar-op-jaar-prestatie bleef boeken in termen van eenheden en inkomsten. Spanje zag ook de groei van zowel eenheden als inkomsten in Q1 2019, waarmee de negatieve trend van 2018 werd omgedraaid. Deze positieve prestatie werd aangedreven door mid-range en high-range consumentenapparatuur, en door merken zoals Kyocera (omzet steeg met + 149,3%) en Epson (+ 11%), ook al hebben deze een gecombineerd marktaandeel van iets meer dan 22%.

In het Verenigd Koninkrijk, waar het consumentenvertrouwen laag is te midden van de Brexit-gerelateerde onzekerheid, is de positieve trend van vorig jaar omgekeerd en daalde de omzet (eenheden en inkomsten) in Q1 2019.

Er waren zowel voor consumenten- als bedrijfssegmenten significante verkoopdalingen voor merken zoals Ricoh (jaar-op-jaar omzet daalde met -90,5%), OKI (-36,8%), Epson (-34,3%), Lexmark (-9,9%), Canon (-9,1%), Xerox (-4,9%) en Brother (-3,5%), hoewel andere bedrijven, die 59,4% van de printermarkt van het land delen, kleinere dalingen zagen.

Duitsland en Frankrijk bleven de negatieve mutaties in omzet op jaarbasis registreren, met sterke dalingen in zowel consumenten- als bedrijfssegmenten. Dit had een effect op alle merken die meer dan 94% van de printermarkt in deze landen delen.

Vooruitblikkend, zal de markt waarschijnlijk andere veranderingen zien naast de voortdurende verschuiving van enkelvoudige naar multifunctionele printers.

Managed Print Services (MPSs) waarmee klanten hun werkplekken kunnen transformeren van papier naar digitaal, zullen zich blijven uitbreiden in 2019, omdat distributeurs en retailers hun partnerschappen met leveranciers gebruiken om uitgebreide MPS-oplossingen op de cloud te bieden om afdrukken op de werkplek te consolideren. De opkomst van Enterprise Internet of Things (IoT) -platforms die vermogensbeheer, foutdetectie, slimme analyse en monitoring op afstand bieden, biedt MPS-aanbieders een bredere kans om deel te nemen.

"De komende één of twee jaar verwachten we een relatief snelle groei van de verkoop van standaard inkjetprinters, grootformaatprinters (zowel digitaal als inkjet) en digitale toner-gebaseerde apparaten", voegt Antonio toe. "De vijf specifieke printmarktsegmenten die waarschijnlijk relatief veel groeien, zijn echter verpakkingen en speciale verpakkingen, labels en wrappers, bewegwijzering, direct mail en point-of-purchase."

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!