MSP-markt biedt channel partners in EMEA de grootste omzetkansen

24-05-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

MSP-markt biedt channel partners in EMEA de grootste omzetkansen

De MSP (Managed Services Provider)-markt blijft groeien. De markt biedt channelpartners in EMEA de grootste omzetkansen.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van onderzoek van Barracuda onder 50 beslissingsbevoegde vertegenwoordigers van channel partnerorganisaties in heel Europa die managed services bieden. De resultaten zijn verzameld in het rapport ‘The Evolving Landscape of the MSP Business Report 2019’ van Barracuda. Het rapport is gepubliceerd op de tweede jaarlijkse MSP-Dag (23 mei), die Barracuda vorig jaar in het leven heeft geroepen.

Managed services bieden grootste omzetkansen

Managed services bieden partners de grootste omzetkansen, blijkt uit het onderzoek. De kansen zijn groter dan andere factoren gecombineerd. 54% van de channelpartners in EMEA zegt dat managed services de grootste potentiële omzetkansen bieden. Dat is bijna vier maal zo veel als de eerstvolgende optie met de meeste antwoorden. Ook het vertrouwen in de managed services-markt neemt toe: uit een vergelijkbaar rapport van 2018 was de omzetverhouding uit managed services ten opzichte van van cloud computing en professional services nog 4 tegen 3. Dit jaar is die omzetverhouding gegroeid tot 4 tegen 1.

De omzet uit managed services groeit als aandeel van de totale verkoopomzet – in 2019 behaalde twee derde (66%) van de respondenten ruim 30% van hun omzet uit managed services. In 2018 was dit er nog iets meer dan de helft (52%). MSP’s zijn zich bewust van het risico van klanten die overstappen – hoewel prijzen en de beschikbare budgetten belangrijke factoren zijn bij klanten die overstappen naar een andere service provider, wordt het feit dat ze ‘worden overgenomen door een ander bedrijf’ als belangrijkste reden genoemd voor het opzeggen van een contract door klanten (55%).

Gebrek aan IT-skills

Het gebrek aan IT-skills is nu de belangrijkste factor in groeiende behoefte aan MSP-diensten – 69% van de partners zegt dat het gebrek aan de nodige IT-skills de belangrijkste reden is dat klanten meer MSP-diensten afnemen. 61% noemt migratie naar de cloud. Dit zijn een heel andere uitkomsten dan tijdens het onderzoek uit 2018, toen de wens om kosten te besparen de belangrijkste motivatie (65%) was voor het afnemen van MSP-diensten.

Misconcepties bij klanten ondermijnen de kansen van managed services – net zoals vorig jaar werd dit ook in 2019 door een overgrote meerderheid (89%) van de ondervraagde channel partners genoemd als een belangrijke barrière. "Verkeerde verwachtingen door klanten zijn nog steeds een belangrijke uitdaging voor managed service providers in EMEA", zegt Jason Howells, Director EMEA, Barracuda MSP. "Het is dan ook aan ons als industrie om ervoor te zorgen dat we klanten beter informeren en opvoeden, zodat duidelijker wordt hoe wij bedrijven kunnen helpen. Tegelijkertijd zijn de resultaten van het nieuwe onderzoek zeer positief, met doorzettende groei en nieuwe kansen." 

Terug naar nieuws overzicht