Sophos Evolve Partnerevent: ‘Pas je aan of ga ten onder’

24-05-2019 | door: Marco van der Hoeven

Sophos Evolve Partnerevent: ‘Pas je aan of ga ten onder’

In de week voor de Grand Prix van Monaco organiseerde Sophos zijn jaarlijkse partnerconferentie, Evolve, in dit Zuideuropese vorstendom. Meer dan driehonderd partners kwamen bij elkaar in het Monte Carlo Beach Hotel voor een uitleg over de channelstrategie en roadmap van Sophos. De overeenkomst tussen IT en de Grand Prix is volgens James Vyvyan, RVP EMEA, de noodzaak om je razendsnel aan te passen aan de voortdurend veranderende omgeving waarin je opereert. Dat verklaart volgens hem gelijk het thema van dit event, Evolve.

Chief Revenue Officer Mike Valentine kwam na hem op het podium. Hij begon zijn presentatie met een korte uitleg van de evolutietheorie van Darwin: “Je evolueert, of je verdwijnt. De link met cybersecurity is dat cybersecurity een van de snelst veranderende en meest dynamische branches ter wereld is. Als we onszelf niet voortdurend aanpassen, dan verdwijnen we. Sophos wil het voortouw nemen in de evolutie waar we allemaal van profiteren. Ook in de zakenwereld geldt: pas je aan of verdwijn.”

As a service

Sophos claimt zelf een van de snelst groeiende ‘next gen’ security providers te zijn. De eerste stap op deze weg is Synchronized Security zegt Valentine. Ook AI zal een van de speerpunten zijn, evenals de API’s die overal zijn. Daarnaast speelt ook Sophos in op de sterke groei van de public cloud, bij AWS, Azure en Google.

Hij vervolgt: “Door de enorme groei van bandbreedte begint de grens tussen systemen te verdwijnen, en daar moeten we op inspelen. ‘Built voor Zero trust’ noemen we dat.” De  manier waarop het allemaal aan de markt wordt aangeboden is steeds meer as a service. “Niet direct volgende week, maar het gaat volgens onherroepelijk die kant op.”

Channel Best

Maar het hele verhaal is volgens hem niet compleet zonder het kanaal. ‘Channel Best’ noemt hij dat, “want we zien resellers als een verlengstuk van het salesteam. Dàt is wat ons onderscheidt van anderen.”

De volgende spreker was VP Product Marketing Marty Ward: “De wereld die we beschermen is nogal veranderd de afgelopen jaren. Zes jaar geleden dachten we dat alles wat een medewerker nodig had zou worden geleverd vanuit de cloud via secure mobile networks. Maar op dit moment is er sprake van een hybride mix van oplossingen. Dat is waar we nu op inspelen met Sophos Central.”

Jagen

De evolutie van systemen illustreerde hij met de evolutie van auto’s, die veranderden van  control systems tot reaction systems en tenslotte tot autonomous systems. “Een zelfde ontwikkeling zien we in cybersecurity, dat ook loopt van control naar reactief tot autonoom.” Dat laatste betekent diepgaande analyse van alles  wat in het ecosysteem gebeurt, van devices tot apps en data. Die concepten zijn volgens hem op alle producten van Sophos van toepassing.

Endpoint detection response is vorig jaar al geïntroduceerd, vorige week kwam detection response uit voor  servers. “Dit product zoekt naar executables, powershell en authentication events. We jagen hier actief op, en kunnen bepalen of het kwaadaardig is of niet. Die analyse is vervolgens te bekijken in het Threat Analysis Center. Artificial Intelligence speelt een cruciale rol in deze technologie, dat aangeeft welke bedreigingen prioriteit moeten krijgen.”

Analyse

Later dit jaar zal er een analyse van gebruikersgedrag bijkomen, om te kunnen detecteren of er in naam van medewerkers dingen gebeuren die niet horen. “De eerste generatie security gaf alleen een grote hoeveelheid data die handmatig verwerkt moest worden. Wij hebben daar nu AI aan toegevoegd waarmee we dat werk ook verzorgen.”

De groeiende bedreigingen zorgen voor onzekerheid waar klanten hulp bij nodig hebben. Dat is waar security resellers en rol kunnen spelen. Iedere dag vinden 500.000 nieuwe malware-aanvallen plaats die steeds geavanceerder worden, Het advies van Sophos is om een trusted advisor voor alle cloudgerelateerde vragen te worden. Sophos heeft daarom een cloud securityprogramma ontwikkeld voor resellers, om partners te helpen die trusted advisor voor eindklanten te worden.

Kansen

Veel kansen liggen er op het snel groeiende gebied van de publieke cloud. Andy Miller, Senior Director Public Cloud, schetste het cloudlandschap waar resellers mee te maken krijgen, en de bedreigingen. Die liggen vooral op het menselijke vlak, bij de eindgebruikers. Het aantal databreaches is in een jaar tijd gestegen met 424 %. Verwonderlijk is dat niet, want hoewel de drie grote publieke cloudproviders aandacht besteden aan beveiliging, is het niet eenvoudig.

De documenten waar vereisten voor de eindgebruiker instaan beslaan meer dan vijftig pagina’s, bij AWS is het zelfs een boekwerk van 73 pagina’s. Daarmee zijn de providers ingedekt, maar de gebruikers zijn er niet noodzakelijkerwijs mee geholpen. Dat is waar volgens Miller de kans ligt voor resellers om die trusted advisor voor cloudzaken de complexiteit uit handen te nemen van de klant, uiteraard met de Optix-oplossing van Sophos.

Bekijk hier een foto-impressie

Terug naar nieuws overzicht
Cloud