Capgemini belicht intelligent automation in de energiesector

31-05-2019 | door: Redactie

Capgemini belicht intelligent automation in de energiesector

De internationale energie- en nutssector maakt steeds meer gebruik van intelligent automation. Toch onderschat het management het volledig potentieel van deze sector, waarbij grootschalige projecten op de achtergrond zijn geraakt. Dit blijkt uit het recent onderzoek van het Capgemini Research Institute.

Uit het rapport “Intelligent Automation in Energy and Utilities: the next digital wave” blijkt dat de voordelen van intelligent automation door respondenten over de hele wereld nog worden onderschat. In Nederland zijn de cijfers minder uitgesproken. Zo onderschat 40% van de Nederlandse leidinggevenden de voordelen op gebied van klanttevredenheid tegenover 48% wereldwijd. Als het gaat om voordelen op gebied van kostenbesparing, zijn de cijfers respectievelijk 26% tegenover 47%.

Daarnaast implementeert 16% van de Nederlandse energie- en nutsbedrijven quick-win use cases (tegenover 18% wereldwijd) en past slechts 2% meerdere automation use cases op schaal toe (tegenover 15% wereldwijd).

Het onderzoek toont aanzienlijke verschillen tussen sectoren en landen als het gaat om opschaling van automatisering.
In Nederland heeft 2% van de energie- en nutsbedrijven meerdere intelligent automation initiatieven op grote schaal ontplooid, tegenover 23% in USA, 16% in Frankrijk en 13% in India.
Een vijfde (20%) van de ondervraagde leidinggevenden in de energiesector implementeert intelligent automation op grote schaal, vergeleken met slechts 6% van de waterbedrijven.

Voordelen groter in energiesector dan in andere sectoren
Een hoger percentage van de leidinggevenden in de energiesector gaf aan dat ze voordeel halen uit hun automation initiatieven, in vergelijking met respondenten uit alle sectoren.

De volgende percentages vertegenwoordigen de Nederlandse leidinggevenden binnen de energiesector, vergeleken met alle respondenten wereldwijd, uit alle sectoren

39% zag een toename van operationele kwaliteit (alle sectoren: 30%)
48% zag een toename in het aantal klanten (alle sectoren: 27%)
80% verbeterde de klantervaring door een hogere reactiesnelheid (alle sectoren: 60%)
77% zag een afname in het aantal processen met betrekking tot vragen en aankopen (alle sectoren: 61%).

Abhijeet Bhandare, Chief Automation Officer bij GE Power, zegt over het onderzoej “We hebben zeer duidelijke criteria gedefinieerd voor de use cases van de automation. We hebben bijna 200 ideeën in de pijplijn en gemiddeld zal ongeveer 50% tot 60% daarvan worden afgewezen. Het is belangrijk om uw aandacht te richten op de resterende 50%, omdat deze de meeste waarde opleveren. Daarbij moet u de juiste criteria hebben – of het nu gaat om waarde, efficiëntie, kostenbesparingen of de ander kosten. Organisaties moeten zich meer richten op kwaliteit dan op kwantiteit van de use cases.”

Terug naar nieuws overzicht