Gartner: 'Wie digital product management niet omarmd krijgt te maken met disrupties'

10-06-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: 'Wie digital product management niet omarmd krijgt te maken met disrupties'

Technologie en service providers die er niet in slagen digital product management te omarmen, lopen een groot risico in de komende twee jaar met disrupties te maken te krijgen.

Hiervoor waarschuwt onderzoeksbureau Gartner. "Ongeacht of u een software, hardware, solution of service provider bent, digital product management is een onvermijdelijke nieuwe competentie", aldus Lars Van Dam, distinguished research vice president bij Gartner. "Organisaties die digital product management omarmen en hierin investeren zijn beter uitgerust om te kapitaliseren op marktverschuivingen en disrupties."

Digital product management

Digital product management is een opkomende discipline die het bereik van traditioneel product management uitbreidt. De discipline bevat ontwerpprincipes en kwantitatieve inzichten voor productvisie, richting, afwegingen en onderscheidende klantervaringen.

Twee van de drie product management initiatieven zijn vandaag de dag niet verbonden met de bedrijfsstrategie, stelt het onderzoeksbureau. Uit recent onderzoek van Gartner blijkt dat slechts 16% van de product managers hun productstrategie inzetten om belangrijke beslissingen te onderbouwen. Veel organisaties investeren te veel in de uitvoer van product management, wat ten koste gaat van strategie, ontwerp en kwantitatieve analyses.

"Het merendeel van de CEO's verwacht hun businessmodel in de komende twee jaar te veranderen. Tegen 2024 zal 80% van de IT-organisaties een radicale herstructurering van hun missie doormaken naarmate zij productgerichte bedrijfsmodellen omarmen", aldus Van Dam. "Dit vraagt product managers de wijze waarop waarde wordt beoordeeld, gecreëerd en geconsumeerd fundamenteel te veranderen."

Vijf vereisten

Gartner zet vijf vereisten op een rijtje voor digital product management om veranderingen van business model te ondersteunen en het succes van producten te verbeteren:

  • Maak beslissingen op basis van data
  • Plaats klantervaring centraal bij het ontwerp producten en diensten
  • Onderscheidt producten en diensten door alle kansen die digitale technologie geeft te benutten
  • Verwerk de impact van de technische en bedrijfsverstoringen in bestaande productmanagementmethoden
  • Lever producten en diensten via innovatieve digitale kanalen

Gartner verwacht dat 35% van de product management teams in 2023 digital product management en de hierboven genoemde vijf vereisten hebben geïmplementeerd. Dit percentage bedraagt op dit moment minder dan 2%.

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie