Redactie - 13 juni 2019

Hoe bedrijven een innovatiecultuur kunnen creëren

Hoe bedrijven een innovatiecultuur kunnen creëren image

Een van de grootste uitdagingen voor moderne ondernemingen is het benutten van innovaties voor de groei van de onderneming. De meeste ondernemingen erkennen dat de sectoren waarin zij actief zijn transformeren door nieuwe technologieën. Ze erkennen ook dat als ze competitief willen blijven, ze bijna alles moeten heroverwegen. De vragen die ze zichzelf dan stellen zijn: begrijpen we echt wat klanten willen? Welke nieuwe producten en services kunnen worden geleverd aan de steeds veranderende klant? Hoe benutten we nieuwe technologieën het best? En wat doen we wanneer deze antwoorden blijven veranderen? De traditionele centraal-georganiseerde aanpak van innovatie maakt het erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om bij te blijven.

Als gevolg hiervan zijn bedrijven die al jarenlang bestaan, genoodzaakt om start-ups na te bootsen en op zoek te gaan naar de volgende grote revolutie. Om dit te doen, wordt hen verteld dat experimenteren eenvoudig moet worden gemaakt. Aangezien wordt gezegd dat deze bedrijven grote culturele en organisatorische problemen hebben die verandering blokkeren, worden ze aangemoedigd om broedplaatsen te creëren voor digitale experimenten. Nieuwe ideeën kunnen blijkbaar alleen buiten een corporate omgeving gedijen.

Het probleem is dat deze nieuwe ideeën op een bepaald moment moeten worden opgenomen in de organisatie. En dat is het moment waarop de echte uitdaging begint. Op dat moment moet je de bureaucratie kunnen doorbreken en kunnen omgaan met onwillige managers die het gevoel hebben de controle te verliezen. Als gevolg hiervan is het behoorlijk moeilijk om de innovaties uit deze broedplaatsen te halen en te gebruiken om verandering en groei te stimuleren. Om dit te veranderen, moet er nagedacht worden over wat het van de organisatie vereist om innovatie te omarmen als een remedie in plaats van het te behandelen als een infectie.

Innoveren als Amazon

Klanten vragen ons vaak hoe ze kunnen innoveren zoals Amazon. Vanaf het bescheiden begin als start-up in een garage, heeft Amazon niet alleen geïnnoveerd in e-commerce, maar ook nieuwe bedrijven geïntroduceerd die niets van doen hebben met e-commerce. Door de jaren heen is Amazon erg goed geworden in het oplossen van moeilijke problemen en het vinden van een eenvoudigere manier. AWS is daar een goed voorbeeld van. We hebben iets zo centraal en gespecialiseerd als het bedienen van een datacenter omgetoverd tot een nutsvoorziening. Wanneer technologie een nutsvoorziening wordt, verspreidt het zich snel en kunnen meer mensen deelnemen aan innovatie.

Hier zal ik nog delen hoe Amazon zich opstelt voor innovatie met zijn mechanismes, architectuur, cultuur en organisatie. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat er vele manieren zijn om te innoveren. We beweren niet dat dit de "juiste" manier is. Dit is onze aanpak en wat werkt voor ons.

Mechanismes

Zoals Jeff Bezos zegt: "Goede bedoelingen zijn niet goed genoeg". Als je iets wilt maken dat reproduceerbaar, schaalbaar, meetbaar en impactvol is, is er meer nodig dan een groep senior managers en ingenieurs die slim en gepassioneerd zijn. Je hebt een mechanisme voor innovatie nodig. We noemen ons mechanisme het "Working Backwards Process". We beginnen bij de klant en werken terug naar de technologie.

Wanneer we een nieuw idee hebben, beginnen we niet met het schrijven van de code. We schrijven een persbericht. In het persbericht leggen we uit wat het product is, wat de waarde is en wat een klant erover zou zeggen. Het persbericht zal uiteraard nooit worden vrijgegeven, maar het wordt gebruikt als een visiedocument. En dan proberen we het product te bouwen naar wat het persbericht belooft. Onderweg leren we dan weer veel over het product en de potentiële waarde ervan en blijven daarom het document bijwerken. De belangrijkste vragen waar we een antwoord op willen krijgen, zijn: wie is de klant; wat is het probleem of de kans van de klant; zijn de voordelen duidelijk; hoe weten we wat de klant nodig heeft; en hoe ziet de klantervaring eruit? We nemen ook veel gestelde vragen op vanuit een klantperspectief en vanuit een intern stakeholderperspectief, waarbij we ervoor zorgen dat de lastige vragen waar misschien nog geen antwoord op is ook worden meegenomen. Uiteindelijk delen we dan het document om zoveel mogelijk feedback te verzamelen.

De volgende stap is het visualiseren van de gebruikersinteractie en het schrijven van de handleiding. Nogmaals, dit is een levend document, waarbij de details in de visualisatie overeen moeten komen met de progressie van het idee. Het Working Backwards-proces is behoorlijk tijdrovend en vereist veel aandacht en toewijding. Echter bespaart het uiteindelijk veel werk en zorgt het ervoor dat we het juiste product creëren.

Architectuur

Wanneer een idee wordt goedgekeurd, beginnen we aan het idee te bouwen. Het eerste wat we duidelijk moeten maken is dat onze uitvindingen elke dag vanuit alle niveaus van het bedrijf ontstaan. We zijn ervan overtuigd dat dit de enige manier is om krachtige, high-throughput innovatie te krijgen. Wanneer je ideeën hebt die van al deze verschillende locaties komen, is het cruciaal om een algemene toolbox te gebruiken voor het ontwikkelen van deze ideeën. We zijn dit voor het eerst gaan ontwikkelen voor Amazon.com. We begonnen met het gebruik van een servicegeoriënteerde architectuur waarbij veel microservices losjes gekoppeld worden en samenkomen om zo onze website te creëren.

Een van de belangrijkste uitdagingen die we hebben vastgesteld, was dat ontwikkelaars 70% van hun tijd besteedden aan het voorbereiden van de servers, het netwerk, het besturingssysteem en de patches, voordat ze daadwerkelijk aan de applicatie konden gaan werken. We hebben daarom zelfbedieningsplatforms gebouwd waar duizenden gebruikers toegang konden krijgen tot on demand virtuele rekenkracht en opslagcapaciteit en meteen konden gaan experimenteren en bouwen. Als we nu naar ons platform kijken, gaat het niet alleen om computergebruik en opslag. We hebben een platform gebouwd voor miljoenen verschillende klanten met tal van mogelijkheden. Het platform biedt een uitgebreide toolkit voor software-ontwikkelaars. Het wordt gebruikt door alle Amazon-bedrijven, inclusief Amazon Web Services en door klanten van over de hele wereld, vanuit elke denkbare industrie.

Cultuur

We hebben mechanismen geïmplementeerd om klantgestuurde innovatie te stimuleren en we hebben een algemene toolbox gemaakt. Beide zijn essentieel voor het stimuleren van innovatie binnen Amazon, maar desalniettemin zijn de ideeën die we nodig hebben afkomstig van mensen. Het vinden van de juiste mensen is van cruciaal belang. We zijn op zoek naar bouwers, innovators en ondernemers. Mensen die graag dingen creëren, mensen die verandering teweegbrengen en mensen die iets voor elkaar kunnen krijgen.

Bij AWS streven we altijd naar een divers personeelsbestand, met veel verschillende vaardigheden en een heleboel verschillende achtergronden. Maar ze moeten hoe dan ook geloven in onze veertien leiderschapsprincipes, zoals: klantobsessie, groot denken, ruggengraat hebben, durven er niet mee eens te zijn en vasthouden aan eigen ideeën. Elke medewerker wordt gezien als een leider met onze missie. Dus van iedereen wordt verwacht dat hij zich gedraagt als een leider, geobsedeerd is door klanten, resultaatgericht is, de hoogste normen hanteert, het bedrijf zich eigen maakt en nieuwe mensen helpt met dezelfde vaardigheden.

Organisatie

De volgende stap is om alles samen te brengen, oftewel de organisatie ervan. Een van de belangrijkste voorwaarden daarvan is mislukkingen tolereren. Uitvindingen ontstaan door experimenten en een experiment dat niet kan mislukken, is geen experiment. Falen is een cruciaal onderdeel van leren, maar niet altijd een mogelijkheid. Om ervoor te zorgen dat we de juiste tolerantie toepassen op het falen van ideeën, maken we onderscheid tussen "eenrichtingsdeuren" en "tweerichtingsdeuren". Eenrichtingsdeuren zijn onomkeerbare beslissingen. Een eenrichtingsbeslissing zou bijvoorbeeld kunnen zijn een regio kiezen naar waar we uitbreiden. Tweerichtingsdeuren betekent dat het geprobeerd kan worden, teruggekeerd kan worden en je het daarna opnieuw kunt proberen. Voor het ontwikkelen van nieuwe producten hebben we altijd tweerichtingsdeuren, vooral omdat het ons veel helpt met leren. Amazon's Fire Phone is volledig mislukt, maar we hebben geleerd hoe je zeer complexe hardware kunt bouwen en dat heeft ons geholpen om Alexa Voice-service goed te krijgen en de Echo Home Speaker-productlijn te ontwikkelen.

We zorgen er ook voor dat teams niet te groot zijn. We noemen dit "twee-pizzateams". Twee pizza's kunnen vier tot tien mensen voeden. Het zorgt ervoor dat de problemen die een team probeert aan te pakken, uiteenvallen en behapbaar blijven. Focussen op één onderdeel tegelijk maakt zelfgestuurde teams mogelijk die problemen kunnen oppakken en zelfstandig kunnen oplossen. We hebben duizenden pizzateams binnen Amazon. Voor elk van de webservices hebben we twee pizzateams.

Innoveren met Amazon Web Services

Bij AWS hebben we alles op alles gezet om binnen Amazon innovatie te creëren, maar wat we echt willen is dat onze klanten ons benutten en met ons innoveren. Innoveren zoals Amazon betekent proberen iets te bouwen waar mensen van houden en technologie kan helpen om je te richten op wat belangrijk is voor je klant. Experimenteren en samenwerken stimuleert innovatie en de cloud maakt dit gemakkelijk en toegankelijk. Dat is wat mij motiveert om elke dag naar mijn werk te komen: AWS-klanten helpen met bouwen, het creëren van prototypen en het experimenteren in de cloud en daarmee het leven van de burger verbeteren.

Door: Kamini Aisola (foto), General Manager Benelux van AWS

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!