CIO Round Table: ‘Het netwerk staat in dienst van de gebruiker’

13-06-2019 | door: Marco van der Hoeven

CIO Round Table: ‘Het netwerk staat in dienst van de gebruiker’

“Waar het voor mij om gaat is dat men bij Mammoet kan werken zoals men wenst te werken”, zegt Marvin Wigmore, Interim manager bij Mammoet en Cloud Transformation Consultant. Hij was de hoofdspreker tijdens de laatste Executive People CIO Round Table, die vorige week in samenwerking met CenturyLink werd georganiseerd op kasteel Hooge Vuursche in Baarn.

Het centrale thema van deze Executive People CIO Round Table was adaptive networking. Centraal in de discussie die avond stond de casus van Mammoet, dat onder leiding van  Marvin Wigmore een volledig nieuw adaptive netwerk heeft neergezet. Mammoet is een Nederlands bedrijf dat wereldwijd opereert, en is gespecialiseerd in het hijsen en transporteren van zware voorwerpen. Er werken ongeveer 4500 medewerkers, en boekt een omzet van ongeveer 1 miljard euro. De IT-infrastructuur verbindt over de hele wereld 75 locaties.

Performance

Wigmore vertelt de aanwezigen hoe hij is binnengekomen voor het bouwen van een volledige online IT-omgeving. De grootste uitdaging die hij moest aanpakken was de performance. Dat is uiteindelijk allesbepalend voor de IT. Daarnaast speelde uiteraard kostenbeheersing een rol, alsmede het technisch management en rol. Het was lastig om actuele technische know how binnen te halen.

Traditionele setup van de infrastructuur was aanvankelijk een MPLS-netwerk met diverse datacenters. Dat zorgde in praktijk voor files op net netwerk.  Daarom heeft hij een visie ontwikkeld om de mensen op locatie te helpen, onder meer door de ‘reistijd ’van de data, de latency, te minimaliseren, want die latency bleek groot probleem omdat er veel zware bestanden werden gedeeld.

Connectiviteit

De eerste stap was het regelen van de connectiviteit. “Als dat niet goed is kun je niet de goede diensten aan de gebruiker regelen”, zegt hij daarover. Daarom werd nog eens goed gekeken naar het MPLS netwerk. Daarvoor is hij in gesprek gegaan met meerdere partijen, waaronder CenturyLink. “We wilden een core MPLS-netwerk voor de vijf belangrijkste vestigingen. Voor de rest wilden we helemaal geen MPLS meer, maar internet. Daarmee hebben we de connectiviteitskosten gehalveerd, en hebben we een forse snelheidswinst geboekt.”

De volgens stap was het bouwen van een ‘snelweg’ met daarop de voorheen niet bestaande quality of service. Daarin werd vastgelegd welke rijbanen voor welke diensten bedoeld waren. Tegelijkertijd werd de datacenter-centrische benadering losgelaten met ‘Mammoet in a box’, een innovatieve oplossing die als een soort virtuele doos alle diensten bevatte die nodig zijn, met het kortste verbindingspad. In praktijk betekende dat vooral veel clouddiensten. “We wilden altijd kortste pad tussen backbone en locatie. Dat is het olifantenpaadje waar je altijd overheen moet.”

Bestuur

Een belangrijk onderdeel van het traject was niet de technische component, maar het meekrijgen van het bestuur bij het invoeren van cruciale zaken als dataclassificatie en datagovernance. “Waar het voor mij om gaat is dat men bij Mammoet kan werken zoals men wenst te werken.”

Dat betekende ook veel aandacht voor acceptatie door de gebruikers en de gebruikersbeleving. “Eerst de mensen, dan het plan. De mensen werden vanaf het begin al meegenomen. Het is belangrijk vanaf het begin duidelijk te zijn over de visie. Waar het de gebruiker om gaat is dat hij gewoon wil werken.”

Goud

In praktijk betekende dit op het netwerk een classificatie op basis van zwaarte van de applicaties, ingedeeld in goud, zilver en brons. Dat werkte goed, en leidde alleen nog tot een paar problemen zaten op verre locaties, bijvoorbeeld afgelegen sites waar voor projecten veel ingenieurs zitten die zware applicaties gebruiken. Ook leverde inventarisatie nog punten voor besparing op, want als er bijvoorbeeld een applicatie is waar maar drie mensen gebruik van maken en die applicatie kost 80.000 euro per jaar, dan is daar direct zichtbaar voordeel op te behalen.

Dit leidde aan tafel tot een discussie over de plek waar de data staat. Een van de deelnemers zegt daarover: “De front end is geen probleem, maar waar we wel mee zitten is de vraag waar de data staat. Daar zijn we vrij paranoïde in, je wilt niet dat verkeerde mensen bij de data komen. Daarnaast heb je te maken met wet- en regelgeving, die per land kan verschillen. Data over Duits personeel bijvoorbeeld moet in Duitsland opgeslagen zijn. Of neem export controls: waar staat die data, of waar komt die voorbij? Het sluit niet het gebruik van SaaS uit, maar bepaalt wel je keuzes.”

Redundant

Een ander discussiepunt bleek redundantie. Een van de deelnemers heeft redundantie geregeld door connectiviteit af te nemen bij twee verschillende providers. Maar een van de andere deelnemers wijst hem erop dat de ‘redundante ‘kabels’ vervolgens wel door dezelfde buis lopen, wat ze kwetsbaar maakt voor storing in het geval van werkzaamheden aan de straat waar die pijp onder ligt.

Ook beveiliging kwam uitgebreid ter sprake. Moet je het netwerk beveiligen of de data? De meesten vinden wel dat beiden beveiligd moeten worden. Maar zegt een deelnemer: “Soms zit het point of breech bij onverwachte zaken, zoals bijvoorbeeld een postzak met fysieke documenten die gestolen wordt.”

Streaming

Gebruikers horen weliswaar centraal te staan, maar ze kunnen ook voor nieuwe uitdagingen zorgen. Een les die Wigmore nog wil meegeven is dit: “We hadden niet verwacht dat door de performance increase de gebruikers allemaal streamingdiensten gingen afspelen. Plotseling schoten de kosten weer omhoog, en gingen de gebruikers weer klagen over de lagere snelheid. Eerst begrepen we niet wat er aan de hand was, tot we zagen dat de gebruikers gelijk gebruik gingen maken van het nieuwe, snellere netwerk met die diensten die flinke druk legden op het netwerk.”

Jeroen Labots, Manager Sales Benelux bij CenturyLink., voegt daaraan toe: “We hebben ervoor gekozen om bij deze CIO Round Table van gedachten te wisselen over Adaptive Networking, omdat het in onze optiek een van de fundamenten is onder digital business. Het niet iets wat je even doet, maar het is een volwaardig businessmodel dat stoelt op drie pijlers: data verkrijgen, data analyseren en het verbeteren van producten en diensten.” Cruciaal daarin is dat data in beweging komt: “Alleen dàn heeft het waarde in een bedrijf, en kun je data gebruiken om te innoveren.”

Bekijk hier ook de video

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Netwerken