Redactie - 14 juni 2019

Transform your Future: vijf waardevolle lessen

De opkomst van de cloud dwingt het partnerkanaal tot nieuwe verdienmodellen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, en vereist naast technologische voorzieningen een andere mindset. Tijdens het cloudevent Transform your Future van Tech Data gaven experts de aanwezigen de nodige tips en inspiratie. Dit zijn de lessons learned:

1. Omdenken is het nieuwe nadenken

Problemen omzetten naar mogelijkheden. Dat leerden bezoekers van de clinic ‘Omdenken’. Een goed voorbeeld kwam van de gemeente Amsterdam, die de stad voorzag van blowverbodsborden. Dat bleek weinig effectief; binnen de kortste keren waren de borden een waar collector’s item en werden ze massaal gestolen. Zelfs het vastlassen van de borden bood weinig soelaas.

De oplossing: de gemeente bood de borden voor 90 euro per stuk via internet aan. De vraag was enorm. Niet alleen Amsterdammers kochten de borden, vanuit de hele wereld werden bestellingen geplaatst. Het leverde de gemeente 40.000 euro op en er werden veel minder borden gestolen. Geen misselijke score voor wat aanvankelijk een mislukt project leek.

De lesson learned voor de aanwezige partners? Dat ze ook in de cloud – waar ze ongetwijfeld tegen problemen aanlopen – moeten blijven denken in oplossingen. “Omdenken is jezelf transformeren in een veranderende wereld”, aldus Marc van Ierland, directeur Advanced Solutions bij Tech Data.

2. Uitstel is afstel

Innovatieplannen verdwijnen te vaak in een la. Tijdgebrek is vaak een veelgenoemde reden. Het advies: “Nu is het beste moment voor mensen die geen tijd hebben.”

3. Niets is te gek

Volgens trendwatcher Igor Beuker is de scheidslijn tussen een gek en visionair flinterdun. Een goed voorbeeld is Elon Musk. Het brein achter Tesla wil Mars koloniseren met 80.000 mensen. Knettergek? Vul het zelf maar in, maar één ding staat vast: echte innovatie ontstaat niet door binnen de lijntjes te kleuren.

4. Kom uit je comfortzone

Het Internet of Things, nanotechnologie, cloud, kwantumcomputing… De mensheid beschikt over meer technologische mogelijkheden dan ooit. Bovendien groeien die mogelijkheden nog iedere dag, in een exponentieel tempo. Die snelheid overstijgt ons menselijke aanpassingsvermogen, want onze ‘mind’ ontwikkelt zich slechts lineair.

Wie van de nieuwste mogelijkheden gebruik wil maken, zal dan ook buiten zijn comfortzone moeten treden. “That’s where the magic happens.” Of zoals Marc van Ierland, directeur Advanced Solutions bij Tech Data. Hoe? De (mogelijke) antwoorden op die vraag kwamen voorbij tijdens Tech Data's cloudevenement Transform your Future.

5. ROI? Niets doen kost meer geld

In sommige gevallen is het zinvol de ROI te berekenen van een nieuwe innovatie. Bijvoorbeeld wanneer kostenbesparingen het uitgangspunt zijn. Als er geld verdiend moet worden, gaat die vlieger echter niet op. Dan belemmert de focus op ROI juist ons innoverende vermogen.

Volgens Igor Beuker is ook hier omdenken cruciaal: bedrijven zouden moeten uitrekenen wat nietsdoen kost. Dan zullen ze de urgentie wel inzien.

Dit is deel 1 van een tweedelige serie over de tips voor het partnerkanaal om te transformeren naar de cloud. 

Door: Bastiaan Schoonhoven, Team Lead Marketing Tech Data Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!