Witold Kepinski - 14 juni 2019

IBM Quantum Computing programma is uitgebreid naar Afrika

IBM Quantum Computing programma is uitgebreid naar Afrika image

IBM heeft de uitbreiding aangekondigd van haar quantum computing-inspanningen naar Afrika in een nieuwe samenwerking met de Universiteit van de Witwatersrand (Wits University) in Zuid-Afrika. Wits University is de eerste Afrikaanse academische partner in de IBM Q Network en zal de poort zijn voor academische samenwerking in heel Zuid-Afrika, en de andere 15 universiteiten die deel uitmaken van de Afrikaanse Research Universities Alliance (ARUA).

"Dit is de nieuwste uitkomst van de samenwerking tussen IBM Research en Wits, die begon in 2016 toen IBM haar tweede lab in Afrika opende in het Tshimologong Digital Innovation Precinct in Johannesburg, om het IBM Q-netwerk uit te breiden met Wits. Deze frontier-technologieën kunnen ten goede komen aan Afrikaans onderzoekers, academici en studenten die nu toegang hebben tot tientallen jaren van quantum computing-mogelijkheden met één druk op de knop, "zei professor Zeblon Vilakazi, Wits plaatsvervangend vice-kanselier: onderzoek en postuniversitaire zaken.

Q Experience

Quantum computing moet in staat zijn om bepaalde problemen op te lossen , zoals chemische simulaties en soorten optimalisatie, die voor altijd buiten het praktische bereik van klassieke machines liggen. IBM heeft quantumcomputers in mei 2016 voor het eerst beschikbaar gesteld aan het publiek via zijn IBM Q Experience quantum cloud service en heeft sinds 2017 de kracht van zijn quantumcomputers verdubbeld.

Q Network

IBM richtte IBM Q Network op, een gemeenschap van Fortune 500-bedrijven, startups, academische instellingen en onderzoekslaboratoria die samenwerken met IBM om kwantumcomputing te bevorderen en praktische toepassingen voor het bedrijfsleven en de wetenschap te verkennen.

HIV

Verwacht wordt dat onderzoekers van Wits het gebruik van quantum computing en machine learning op het gebied van moleculaire biologie zullen onderzoeken met een specifieke focus op het ontdekken van HIV-medicijnen en kosmologie. De teams zullen ook samen kwantumteleportatie bestuderen met IBM, een veld dat werd gepionierd door IBM Fellow Charles Bennett.

IBM's onlangs onthulde IBM Q System One is 's werelds eerste geïntegreerde universele benadering van quantumcomputersysteem, ontworpen voor wetenschappelijk en commercieel gebruik. De meest geavanceerde universele quantumcomputersystemen van IBM zijn beschikbaar via het premium IBM Q Experience-platform.

Meer dan 10 miljoen experimenten zijn uitgevoerd op de openbare IBM Q Experience en gebruikers hebben meer dan 160 onderzoekspapers van derden gepubliceerd. Ontwikkelaars kunnen ook werken met Qiskit, een volledige stack, open-source quantum software development kit, om quantum computing-programma's te maken en uit te voeren.

Om de ontwikkeling van vaardigheden verder te verbeteren, organiseert IBM Q in december een 20000 quantumonderzoekers en computerwetenschappers waar ze in een meeslepende omgeving zullen leren en hands-on training zullen ontvangen, voor een bezoek aan Qiskit Camp in Zuid-Afrika .

Bezoek https://www.research.ibm.com/ibm-q/network/ voor meer informatie over het IBM Q Network en een volledige lijst van alle partners, leden en hubs.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!