Redactie - 17 juni 2019

Hitachi Vantara: van focus op storage naar focus op data!

Hitachi Vantara: van focus op storage naar focus op data! image

Hitachi Vantara – een bundeling van Hitachi Data Systems (opslagsystemen en infrastructuur), Pentaho (data-analytics) en de Hitachi Insight Group (IoT) – is nu ruim een jaar onderweg. Van storage naar data, hoe wordt die paradigma-shift bij Hitachi Vantara gestalte gegeven? We vroegen het aan Jelle de Vries, Country Manager Nederland en Anita Barker, Partner Manager bij het databedrijf.

We treffen De Vries en Barker in de kersverse nieuwe vestiging van Hitachi Vantara, aan de Zuidas te Amsterdam. Het lichte, open kantoor, waar een frisgroene kleur de nodige accenten zet, staat als het ware symbool voor de nieuwe start van Hitachi Vantara.

Unieke positie

We kijken met Jelle de Vries allereerst naar de kracht van het nieuwe Hitachi Vantara. Diens sterkte ligt voor een deel in de brede kennis en ervaring opgebouwd door het Japanse moederbedrijf, voert deze om te beginnen aan. “Wereldwijd werken er bij ons ruim 300.000 mensen. Men kent Hitachi vaak van de elektronica, of zware industrie zoals heftruck- of graafmachines die het produceert. We doen echter nog véél meer, wat lang niet bij iedereen bekend is. Zo maken we bijvoorbeeld ook treinen, ontwikkelen we spoorwegsystemen, zijn we een grote speler in de gezondheidszorg en zijn wij tevens een van de grootste bouwers van nucleaire en elektriciteitscentrales.”

Hitachi wil wereldwijd een van de leiders worden op gebied van Social Innovation. Hitachi vindt het belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan maatschappelijke ontwikkelingen. Vijf domeinen zijn tot speerpunt verheven: Mobiliteit, Human Life (o.a. gezondheidszorg), Industrie (denk aan ‘smart manufacturing’), Energie en IT. Hitachi Vantara is een wezenlijk onderdeel van dit geheel, benadrukt De Vries. Met name omdat het belang van professionele opslag, verrijking en analyse van data voor bedrijven steeds belangrijker is bij het verwezenlijken van hun innovatiedoelstellingen. “Ons moederbedrijf heeft zoveel kennis en kunde, op zo’n breed gebied, dat wij als Hitachi Vantara in een unieke positie verkeren om bedrijven te helpen zoveel mogelijk business value uit hun data te halen. De wereld van operationele technologie en IT schuiven steeds meer in elkaar. Juist omdat Hitachi ook thuis is in de operationele technologie kunnen we klanten eigen praktijktoepassingen laten zien.”

DataOps Advantage

Inbedding in het ecosysteem van zo’n gerenommeerd moederbedrijf is belangrijk, maar de kracht van Hitachi Vantara is met name terug te voeren op een nieuwe, zelf ontwikkelde aanpak voor datamanagement, genaamd de DataOps Advantage – volgens De Vries een onmisbaar instrument in een tijd waarin datavolumes steeds sneller groeien in zowel omvang als diversiteit. “Het concept DevOps is alom bekend. Daarmee zet je een geautomatiseerde software-ontwikkelingsfabriek neer. Met DataOps doen wij op gebied van gegevens iets soortgelijks, met als doel je data zo te operationaliseren dat die zoveel mogelijk bedrijfswaarde genereert.”

Hitachi Vantara introduceert het DataOps Advantage-concept. Hierbij wordt het maximale uit de data gehaald, en de geautomatiseerde processen zorgen ervoor dat men altijd beschikt over de juiste data, op de juiste plaats, op het juiste moment. Daarbij constant oog houdend voor de veiligheid van de data en dat alleen de juiste mensen er toegang toe hebben.

Data-strategie

Hitachi Vantara deelt het volledige traject van data naar business value op in vier stadia: Store, Enrich, Activate en Monetize. Of, zoals De Vries het formuleert: “Vier componenten die wij bieden om te komen tot een volwaardige datastrategie.” Store betreft het binnenhalen en opslaan van zoveel mogelijk relevante data, tegen zo laag mogelijke kosten en – qua opslag – op de meest geschikte locatie (edge, private, hybrid of multicloud). Enrich behelst het toevoegen van metadata voor classificatie- en catalogiseringsdoeleinden ten behoeve van intelligent datamanagement en -governance. Activate omvat een integratie- en orkestratieslag, waarna geavanceerde data-analyse inzichten moet opleveren op basis waarvan het bedrijfsmanagement proactief beslissingen kan nemen. En hoewel de zojuist beschreven stappen een bedrijf reeds het nodige economische voordeel opleveren, wordt met Monetize bedoeld dat op basis van data ook nog geheel nieuwe zakelijke kansen kunnen worden blootgelegd en benut.

Ontwikkeling Partner-ecosysteem

De paradigma-shift die zich bij Hitachi Vantara voltrekt, heeft ook de nodige consequenties voor het partnerlandschap van het bedrijf, legt Partner Manager Anita Barker uit. Door die transitie is het belang van de ontwikkeling van een partner-ecosysteem steeds duidelijker op de voorgrond komen te staan. “We hebben nu naast de traditionele resellers ook partners die samen met ons nieuwe oplossingen creëren. Daarvoor focussen we bijvoorbeeld meer dan voorheen op de System Integrators, partijen die bij die co-creatie veelal een belangrijke rol spelen.”

Als voorbeeld van zo’n co-creatiepartner voert De Vries ‘bovenbuur’ Cognizant ten tonele, waarmee Hitachi Vantara een Digital Archiving-oplossing heeft gecreëerd. “Onze diensten zijn volledig geïntegreerd en worden aangeboden als een Managed Service in een as-a-service-model. Veel organisaties willen tegenwoordig op basis van een dergelijk model afnemen. Wij anticiperen hierop door samen met onze partners dit soort services als zodanig aan te bieden.”

Nieuw voor partners

“Er wordt enorm geïnvesteerd in de ontwikkeling van het partnerkanaal”, meldt Barker tot slot. “Voordeel voor partners is de intensieve samenwerking en focus. Met Hitachi Vantara kunnen partners onderscheidend zijn. De kennis die we uit eigen keuken hebben op gebied van operationele technologie vertalen we naar oplossingen voor branches waaronder de gezondheidszorg, overheid, manufactoring en de financiële sector. De grootste opportunity schuilt in de kracht en breedte van ons portfolio en onze multitenant software-oplossingen. Dat biedt naast branchegerichte oplossingen ook kansen voor up- en cross selling mogelijkheden. Deze zomer bieden we partners de kans om hun kennis op te frissen en uit te breiden. Kennissessies over de volle breedte van het portfolio worden aangereikt aan sales en presales.”

“In ons distributiecentrum in Zaltbommel zijn wij verder een Experience Center aan het inrichten waar wij klanten, partners en universiteiten kunnen faciliteren om Proof of Concepts, demo’s en soortgelijke zaken te ontwikkelen. Ook het Center of Excellence is gevestigd in Zaltbommel. Daar zitten veel capabele mensen die klanten kunnen ondersteunen en adviseren bij het bouwen en testen van oplossingen. Allemaal nieuwe initiatieven die laten zien dat we de banden met onze bestaande partners en klanten serieus aan het versterken zijn, terwijl we ons tegelijkertijd inspannen om nieuwe relevante partijen aan ons ecosysteem toe te voegen.”

Auteur: Dick Schievels 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!