Dataiku, leverancier van enterprise AI- en machine learning-platformen, introduceert een nieuw initiatief dat is gericht op het beschikbaar stellen van AI-tools en vaardigheden voor non-profit organisaties. Ikig.ai zorgt ervoor dat goede doelen met de software en data sciences resources van Dataiku, het meeste halen uit AI-technologie en daarmee het verschil kunnen maken. Het Nederlandse The Ocean Cleanup is de eerste organisatie die zich aansluit bij het Ikig.ai-initiatief van Dataiku.
The Ocean Cleanup is een non-profit organisatie die een methode ontwikkelt om wereldwijd het plastic in de zee op te ruimen. Dankzij Ikig.ai heeft The Ocean Cleanup nu een gratis licentie van het Dataiku-platform. De non-profit kan met deze licentie gebruik maken van de data die het heeft en tegelijkertijd efficiënter en effectiever werken. Het data science-team van Dataiku ondersteunt de organisatie verder op het gebied van logistiek, beeldherkenning om plastic te identificeren op drone-beelden, marketing en het dagelijkse gebruik van het Dataiku-platform.
"Als organisatie vinden we dat het onze verantwoordelijkheid is om iets terug te geven aan de community. We stimuleren onze medewerkers ook om betrokken te zijn bij de projecten waar zij affiniteit mee hebben", vertelt Marc Batty, mede-oprichter en Hoofd van Ikig.ai bij Dataiku. "We hebben een bijzonder talent bij Dataiku en creëren met Ikig.ai de kans om dit te gebruiken om data te democratiseren en de wereld te veranderen. We zijn trots dat we The Ocean Cleanup mogen ondersteunen om data voor een goed doel te gebruiken."
Het woord Ikigai (????,) is een Japanse term voor 'een reden om te leven.' Met Ikigai wordt vaak gerefereerd aan wat het leven de moeite waard maakt. Het doel van Ikig.ai is om te stimuleren dat data science wordt gebruikt om iets goeds te bewerkstelligen.
Met deelname aan het programma krijgen non-profit organisaties:
Kijk voor meer informatie en voor het aanmelden voor het programma op Ikig.ai.