Technologie cruciaal om aan verwachtingen van medewerkers te voldoen

20-06-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Technologie cruciaal om aan verwachtingen van medewerkers te voldoen

Meer dan het salaris, de arbeidsvoorwaarden en het carrièreperspectief, is bij de strijd om talenten de mogelijkheid om makkelijk en flexibel te werken van doorslaggevend belang. Technologie speelt een cruciale rol bij het voldoen aan de verwachtingen van nieuwe en huidige medewerkers.

Dat blijkt uit het onderzoek The Experience of Work: The Role of Technology in Productivity and Engagement, dat werd uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit (EIU) en is ondersteund door Citrix. Organisaties die technologie inzetten om werkmodellen te vernieuwen en medewerkers de instrumenten geven om hun werk efficiënter en zinvoller te maken, blijken beter in staat de juiste mensen aan te trekken, kunnen hen betrokken en productief houden en verbeteren hun eigen bedrijfsresultaten.

Voor het onderzoek werden 628 bestuurders en directeuren uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Polen bevraagd. Het onderzoek laat onder meer zien dat deze Europese beslissers het verbeteren van de zogeheten werknemerservaring zeer serieus nemen. Ze zijn ervan overtuigd dat de totale werknemerservaring een grote invloed heeft op de bijdrage van werknemers aan het succes van de organisatie, meer dan de afzonderlijke arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden.

Goede afstemming tussen HR en IT

De respondenten, en met name die uit goed presterende organisaties, erkennen dat technologie daarbij een belangrijke rol speelt. Om ervoor te zorgen dat de impact van technologie op de arbeidsomstandigheden positief is, moet er een goede afstemming zijn tussen de verschillende afdelingen, vooral tussen IT en HR. Die samenwerking is misschien nog niet vanzelfsprekend, maar inspanningen om de scheiding tussen afdelingen weg te nemen, leiden vaak tot grotere betrokkenheid en meer productiviteit, aldus het onderzoek. Er is nog wel werk aan de winkel. Maar net iets meer dan een kwart (26%) van de Europese beslissers is het zeer eens met de stelling dat de medewerkerervaring in hun organisatie in de afgelopen twee jaar duidelijk is verbeterd. Bij de zogeheten high performers onder de respondenten ziet 42% een duidelijke verbetering.

Medewerkers de mogelijkheid bieden om overal te werken is een basisvoorwaarde voor de IT, hoewel dat zeker voor wereldwijde organisaties niet altijd makkelijk te verwezenlijken is, zegt Ron van Kemenade, chief information officer bij ING. "Medewerkers zouden elke bedrijfsvestiging moeten kunnen inlopen, hun laptop openen en direct aan het werk gaan, precies zoals ze in elk ander kantoor doen. Dat hangt enerzijds van eenvoudige dingen af, zoals dezelfde inlog-ID voor het wifi-netwerk, anderzijds van meer complexe zaken waar medewerkers volgens eigen zeggen erg aan hechten. Denk hierbij aan mobiele toegang tot werkplanningen, de mogelijkheid om documenten te openen en te uploaden en de toegang tot samenwerkingstoepassingen als video conferencing en het delen van documenten."

Betrokkenheid en productiviteit stimuleren

Dat blijkt ook uit de resultaten van The Experience of Work. Gevraagd naar de belangrijkste technologische stimulans voor meer betrokkenheid en verbondenheid van medewerkers, zijn de antwoorden van de 628 Europese beslissers:

  • de mogelijkheid om vanaf elke plek te kunnen werken (44%)
  • eenvoudig toegang tot informatie die nodig is voor het werk (43%)
  • gebruiksgemak (40%)
  • een ‘consument-achtige’ beleving (33%)
  • keuze in apparaten (31%)

Als belangrijkste technologische stimulans voor meer productiviteit worden genoemd: eenvoudig toegang tot informatie die nodig is voor het werk (44%), gebruiksgemak (39%), kosteneffectiviteit (36%), keuze in apparaten (32%) en de mogelijkheid om overal te werken (32%).

Wat is een werkplek?

"Medewerkers willen tegenwoordig de vrijheid hebben om te werken wanneer, waar en hoe ze willen. Ze verwachten bovendien dat dat net zo gemakkelijk gaat als in hun persoonlijke leven", zegt Tim Minahan, Executive Vice President of Strategy en Chief Marketing Officer van Citrix. "Om talent aan te trekken en te behouden in de krappe arbeidsmarkt van vandaag, moeten bedrijven goed nadenken over wat een werkplek feitelijk is en een digitale omgeving creëren waar zowel de medewerkers in dienstverband, de externe specialisten en de freelancers de tools en informatie vinden die ze nodig hebben om hun werk op de beste en meest eenvoudige en uniforme manier te doen.”

De technologie verlegt momenteel de grenzen van zowel waar als hoe het werk wordt gedaan. Traditionele werkplekmodellen zullen het niet lang volhouden, aldus Minahan: "De toekomst van werk is dynamisch en gedecentraliseerd. Bedrijven waar mensen en digitale bronnen zich naadloos over workflows kunnen verplaatsen en waar de juiste inzichten en informatie altijd binnen handbereik van werknemers zijn, brengen de concepten werk en werkplek naar een nieuw niveau, en kunnen daarmee hun medewerkers - en uiteindelijk ook hun klanten – beter en nauwer bij hun succes betrekken."

Voor The Experience of Work: The Role of Technology in Productivity and Engagement hield de Economist Intelligence Unit (EIU) in april en mei 2019 een enquête onder 628 beslissers. De respondenten zijn gevestigd in vijf landen - Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Zij hebben leidinggevende functies: 48% is C-level executive, de rest één of twee niveaus lager. De meesten (83%) werken in organisaties met meer dan 500 werknemers, meer dan de helft (53%) bij organisaties met meer dan 5.000 werknemers. Die organisaties zijn actief in zes sectoren: energie, financiële diensten, gezondheidszorg, productie, detailhandel en automotive.

Meer informatie over de rol die technologie kan spelen bij het herdefiniëren van de werknemerservaring is te vinden in het onderzoeksrapport, dat hier beschikbaar is.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility