Heere Blokhuis (SAS) wil meer rendement uit data en AI

21-06-2019 | door: Witold Kepinski

Heere Blokhuis (SAS) wil meer rendement uit data en AI

Artificial Intelligence (AI) is anno 2019 nog teveel voorbehouden aan  een selecte  groep, die er in hun eigen 'innovatietheater' vrolijk op los experimenteren. Volgens Heere Blokhuis van SAS haalt momenteel slechts 12 procent van alle bedrijven écht waarde uit AI. “Wij willen AI breder beschikbaar maken en meer mensen in de organisaties van onze (eind)klanten datagedreven laten werken.”

Heere Blokhuis werkt inmiddels tien jaar bij SAS, het Amerikaanse softwarebedrijf dat martkleider is in analytics. In zijn nieuwe functie van Country Leader Netherlands & Sales Director Financial Services Benelux, die Blokhuis bekleedt sinds begin dit jaar, wil hij twee dingen voor elkaar krijgen.

Samenwerking met partners

“Allereerst de samenwerking met onze partners”, vertelt Blokhuis aan Dutch IT-channel tijdens SAS Analytics Forum in Nieuwegein op 6 juni. “In onze go-to-market worden die steeds belangrijker. Het gaat in deze wereld niet (meer alleen) om het leveren van software, maar om producten en oplossingen die zijn bedoeld voor een bepaalde business line. Onze partners hebben als geen ander kennis van de specifieke problematiek van hun (eind)klanten, maar ook van onze producten. Zij kunnen daarom de juiste combinaties maken en daarmee schaalvoordeel leveren. We willen verbreding in de markt via partners, maar wel gecertificeerd. Denk aan grote partijen als EOM Data Solutions, Cap Gemini, IBM, Ordina, CGI, Sentia en Accenture. In de kern zijn we een IT-bedrijf, maar voor de toepassing van onze technologieën in specifieke bedrijfsorganisaties hebben we onze partners hard nodig.”

Verbreding

Daarnaast wil Blokhuis SAS  in de Benelux-markt breder positioneren door ook bij bestaande klanten de nodige 'verbreding' te realiseren. “Mijn zwart-wit beeld is dat AI op dit moment vooral wordt gebruikt door data scientists en developers: specialisten die werken met code. Dat is natuurlijk heel waardevol, zo'n innovatietheater waar alles mag en kan, maar de cijfers wijzen uit dat slechts 12 procent van alle bedrijven serieus waarde haalt uit zijn AI-investeringen. Wij willen dat veranderen, door AI beschikbaar te maken voor veel bredere groepen mensen in de organisaties van onze klanten. We willen verschillende medewerkers op verschillende (soorten) afdelingen toegang geven tot AI, ieder vanuit zijn eigen expertise of achtergrond. AI moet voor iedereen toegankelijk zijn.”

Zolang alleen specialisten zich met AI bezighouden, is het een 'over-hyped' fenomeen, vindt Blokhuis. “De huidige adoptie van AI wordt bepaald door de combinatie van enerzijds een (steeds) grote(re) beschikbaarheid van data, en anderzijds genoeg computer power om alle data die dagelijks op het internet en met IoT-devices wordt geproduceerd te verwerken. Maar dat daardoor een 'democratisering' van AI plaatsvindt, lijkt me niet. Ik vind dat een buzzwoord. Wil je van AI-investeringen een succes maken, dan is niet alleen technologische vernieuwing nodig, maar ook een andere manier van werken. Mensen op diverse plekken in een organisatie moeten meer datagedreven gaan werken. Daar is ook een stuk educatie voor nodig. We willen oplossingen bouwen die niet alleen zijn ontworpen voor technisch opgeleide mensen, maar ook voor bijvoorbeeld de directeur of een business analist. Dát is pas democratisering. SAS investeert in R&D-innovatie in alle kerngebieden van AI, met speciale aandacht voor het vereenvoudigen van de voordelen voor gebruikers met verschillende vaardigheidsniveaus - van zakelijke gebruikers tot data-analisten en data scientists. ”

Choice and control

Op het eigen event in Nieuwegein, het SAS Analytics Forum, had SAS een duidelijke boodschap voor partners en klanten: orchestrate your analytics life cycle with choice and control. “Ik gebruikte net het woord 'innovatietheater', maar dat is geen waarde-oordeel”, nuanceert Blokhuis. “Ik vind het ongelooflijk belangrijk dat bedrijven nieuwe dingen uitproberen en experimenteren met een andere manier van werken en nieuwe use cases en technologieën. Maar hoe plaatsen we al die nieuwe dingen in een omgeving, zodat ze werkelijk waarde opleveren? Als ik bedrijven vraag wat hun AI-investering na twee jaar heeft opgeleverd, blijken ze allemaal algoritmes te hebben ontwikkeld waar ze feitelijk niks mee kunnen. Wij willen niet alleen de techniek leveren, maar vooral ook zorgen dat een klant keuze en controle heeft. We willen een brug slaan tussen techniek en de bedrijfsdoelen in een organisatie. Wil je écht rendement halen uit AI, wees dan creatief, kom uit je comfort zone en probeer nieuwe dingen uit, maar houd wel steeds het eindproduct in gedachten. Een succesvolle implementatie van je Analytics en AI-strategie vraagt om de juiste balans tussen ‘Choice’ en ‘Control’. Innoveer niet om het innoveren, maar om je bedrijf beter te maken en je klanten beter te bedienen. Dat moedigen we ook aan via verschillende initiatieven, waaronder het D[N]A Lab, dat door SAS is geïnitieerd en wordt ondersteund. Dit dient als een open innovatieplatform en ecosysteem voor bedrijven en ondernemers. Op die manier support SAS allerlei partijen, van startups tot corporates. We tonen enkele van deze D[N]A Lab-initiatieven tijdens het SAS Analytics Forum.”

Investering in AI

Dat SAS veel waarde hecht aan de ontwikkeling van haar klanten in AI blijkt ook uit de investering van $1 miljard de komende drie jaar in AI. Deze investering richt zich op drie hoofdgebieden: Onderzoek en ontwikkeling (R&D) innovaties waarbij SAS blijft voortbouwen op het succes van zijn wereldwijde AI-inspanningen; onderwijsinitiatieven die zich richten op de behoeften van de klant om een beter inzicht te krijgen in en te profiteren van AI; en expertdiensten om het rendement van AI-projecten voor de klant te optimaliseren.. “De combinatie van de SAS-kennis en -technologie met zijn voortdurende drang om te innoveren in computer vison, NLP en deep learning zal de verdere adoptie van AI in meerdere branches stimuleren. En het helpt organisaties die geïnteresseerd zijn in AI - of ze nu nog aan het begin van hun AI en analytics levenscyclus staan of al meer volwassen zijn". 

Digitale transformatie

Dat geldt zeker ook voor de overheidssector waar SAS vooral de laatste vijf jaar flink groeide Een goed voorbeeld is  volgens Blokhuis de digitale transformatie bij Rijkswaterstaat dat heel mooi laat zien hoe technologische vernieuwing en veranderende werkroutines hand in hand kunnen gaan. Zo vertelde Perry van der Weyden, CIO van Rijkswaterstaat, tijdens het SAS Analytics Forum 2019:Je kunt een sluis of brug 'intelligent' maken door hem vol te hangen met sensoren, bedoeld voor bijvoorbeeld het voorspellen van onderhoud en uitval. Maar je hebt ook te maken met bijna gepensioneerde brugwachters die altijd beslissingen hebben genomen op basis van piepende geluiden en het uitzicht op naderende boten. Die kun je niet ineens 'datagedreven' laten werken. Het gaat niet alleen om sensoren en algoritmes, maar ook om de vraag hoe je een organisatie met veel tradities op een andere manier laat werken. We hebben zo'n ervaren brugwachter om input gevraagd zodat we de data die we uit sensoren halen en die we hebben geïntegreerd in onze algoritmes beter te kunnen interpreteren. Zijn (praktijk)kennis en ervaring hebben we als het ware het IoT-model geïntegreerd.”

Blokhuis besluit: “Digitale transformatie stelt andere eisen aan een analytics platform. Het SAS analytics platform ondersteunt de volledige analytics lifecycle, van data, discovery tot en met deployment. Dat geeft onze klanten de controle over dit proces, in de vorm van beveiliging, modelmanagement en model deployment, zonder aan keuzevrijheden in te boeten. De klant bepaalt de taal waarin de modellen worden ontwikkeld, of er in een cloud of on-premise wordt geïnstalleerd, hoeveel resources op welk moment worden toegekend, en op welke wijze de modellen worden gedeployed in de productie-omgeving. Zo hebben organisaties keuzevrijheid en kunnen ze de controle behouden over hun analytics-activiteiten.”

Zie voor meer achtergrondinformatie: https://www.business-analytics.biz/blogs/digitale-transformatie-stelt-andere-eisen-aan-een-analytics-platform/

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht