KPN: 'Verhoogde bewaking voor alarmnummer 112'

25-06-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

KPN: 'Verhoogde bewaking voor alarmnummer 112'

De bewaking van alle telefoonverkeer naar 112 wordt de komende tijd verhoogd. KPN neemt deze maatregel als reactie op de grote telefoniestoring gisteren, waardoor ook het alarmnummer niet bereikbaar was. Wat deze verhoogde bewaking precies inhoudt is onduidelijk.

Dit meldt KPN in een brief gericht aan minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. KPN is gisteren getroffen door een landelijke storing op haar telecomnetwerk. Niet alleen konden klanten geen gebruik maken van het netwerk, ook was het alarmnummer 112 niet bereikbaar. Ook via andere providers konden burgers 112 niet bereiken.

'Vitale dienst die altijd bereikbaar moet zijn'

"Wij betreuren het incident zeer. 112 is een voor de Nederlandse samenleving vitale dienst die altijd bereikbaar moet zijn. Dat is vandaag niet het geval geweest. KPN is zich ten zeerste bewust van de zorgen vanuit de samenleving, politiek, bestuur en klanten die deze storing oproept. KPN zal voor klanten de mogelijkheid bieden om zich te melden indien zij van deze storing gevolgen hebben ondervonden", schrijft KPN in de brief.

"KPN heeft gemeld dat er sprake was van een algehele storing. De algehele storing in het bovenliggende netwerk heeft veroorzaakt dat 1-1-2 niet bereikbaar was. Zoals KPN aan mij heeft bevestigd heeft het 1-1-2-platform zelf geen functioneringsprobleem gekend. De storing bij KPN heeft enkele uren geduurd, waarna 1-1-2 en 0900 - 8844 weer bereikbaar waren. KPN heeft mij bericht dat de bestaande backupfaciliteiten niet gewerkt hebben en dat zij dit diepgaand onderzoeken", schrijft minister Grapperhaus in een brief aan de Tweede Kamer.

Update: 

In een persbericht geeft KPN meer uitleg over de maatregelen die het neemt. "KPN heeft verhoogde dijkbewaking ingesteld om te voorkomen dat dit probleem zich opnieuw kan voordoen. Ook gaat KPN onderzoeken hoe de bereikbaarheid van 112 nog meer gewaarborgd kan worden. Daarnaast gaat KPN deze verstoring uitgebreid evalueren, ook met een externe onafhankelijke partij, zodat de juiste conclusies getrokken kunnen worden en dit soort incidenten in de toekomst kunnen worden voorkomen", schrijft KPN.

"KPN heeft verhoogde dijkbewaking ingesteld om te voorkomen dat dit probleem zich opnieuw kan voordoen. Ook heeft KPN extra monitoring ingesteld op het routeringsplatform en de 112-dienstverlening. KPN gaat in de tweede helft van 2019 een nieuw 112-platform realiseren en zal onderzoeken of daarin directe koppelingen kunnen worden opgenomen naar andere telecom-aanbieders, zodat ook bij een verstoring zoals die gisteren plaatsvond, het verkeer toch via andere netwerken op de plek van bestemming aankomt."

Daarnaast meldt KPN te onderzoeken hoe het kon gebeuren dat de dienstverlening niet functioneerde. De exacte toedracht van de storing wordt nog onderzocht. KPN meldt dat het er echter op lijkt dat de telefonieverstoring veroorzaakt is door een probleem in het routeringsplatform van KPN. Dit routeringssysteem is viervoudig uitgevoerd en is het systeem dat alle inkomende telefoongesprekken doorstuurt naar de juiste bestemming. KPN vermoedt dat er sprake was van een fout in de software die gelijktijdig optrad in de vier routeringssystemen. "Het probleem ontstond heel snel en de monitoringsystemen hebben onvoldoende adequaat gereageerd. Dit wordt nog nader onderzocht", aldus KPN.

Joost Farwerck, COO en lid van de Raad van Bestuur KPN, biedt zijn excuses aan. "Wij betreuren dat dit heeft kunnen gebeuren en bieden onze oprechte excuses aan, aan onze klanten en ook aan de Nederlandse samenleving", aldus Joost Farwerck, COO en lid van de Raad van Bestuur KPN. "We hebben direct een crisisteam opgezet en hebben gisterenmiddag en -avond met man en macht gewerkt aan een oplossing. Gelukkig is hierdoor in het begin van de avond de dienstverlening weer hersteld en werd ook 112 weer bereikbaar."

"Vanzelfsprekend gaan we als KPN deze verstoring grondig evalueren, want dit had niet mogen gebeuren", vervolgt Farwerck. "Bij deze evaluatie zullen wij samen optrekken met het Ministerie van Veiligheid en Justitie, het Ministerie van Economische Zaken en het Agentschap Telecom en andere relevante instanties. Uiteraard willen wij leren van deze verstoring, zodat we hier de juiste conclusies uit kunnen trekken en dit soort incidenten ook in de toekomst kunnen voorkomen." 

Terug naar nieuws overzicht