Witold Kepinski - 27 juni 2019

KLM biedt inspiratie service op Amazon Alexa met Travel Guide

KLM lanceert een inspiratieservice op de slimme speaker Amazon Alexa. In een gesprek met KLM’s bot krijgen klanten advies over toepasselijke reisbestemmingen. Hierbij worden beeld en gesproken tekst gecombineerd en krijgt de gebruiker ook direct de prijs van het vliegticket te horen.

Met ingang van 26 juni kunnen alle Alexa-gebruikers spraakgestuurd op zoek gaan naar de meest geschikte KLM-bestemming. KLM’s ‘Travel Guide’ geeft inspiratie en een persoonlijk advies op basis van de vluchtduur, budget, reisdata en thema’s als stedenreis of strand. KLM geeft vervolgens de bestemmingen die hier het beste bij passen, inclusief de prijs van het vliegticket en een korte beschrijving. Deze KLM-service werkt op alle speakers met Alexa als besturingssysteem, met of zonder beeldscherm. Alexa is nog niet in het Nederlands beschikbaar, vandaar dat de service Engelstalig is.

"KLM wil zijn waar de klant is. Een kwart van de Amerikaanse huishoudens heeft inmiddels een smart speaker in huis. Amazon is een belangrijke speler op het gebied van voice, ook buiten de VS. Het is voor ons dan ook een logische stap om ook voor Amazon Alexa een voice-toepassing te ontwikkelen", aldus Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM.

De Nederlandse pioniersgeest die kenmerkend is voor KLM, is terug te zien in de toepassing van opkomende technologieën zoals voice. Hierbij staat niet de technologie zelf centraal, maar in hoeverre het klanten voor, tijdens en na de reis gemak biedt. Door te experimenteren met de mogelijkheden, wil KLM een innovatieve koploper blijven die de beste passagiersbeleving biedt zo meldt de luchtvaartmaatschappij.

Eerder lanceerde KLM op de Google Home de reisgids, die helpt bij het vinden van een passende reisbestemming en de vertrekplanner, die de klant laat weten wanneer het tijd is om naar Schiphol te vertrekken. Ook kunnen klanten via de Google Home vluchten zoeken en boeken en persoonlijk advies inwinnen over wat ze het beste kunnen inpakken, op basis van de KLM-bestemming, de duur van de reis en de weersvoorspelling ter plaatse.

KLM op sociale media

KLM speelt al sinds 2009 een rol op het gebied van diensten en campagnes via sociale media. KLM heeft meer dan 28 miljoen vrienden en volgers op diverse sociale media. Via deze kanalen ontvangt KLM wekelijks meer dan 180.000 vermeldingen, waarvan 35.000 vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door 360 servicemedewerkers, tevens het grootste sociale mediateam ter wereld. KLM biedt de klanten 24/7 ondersteuning op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, WeChat, en KakaoTalk in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Chinees, Japans en Koreaans. KLM was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld waarbij klanten vluchtdocumenten en statusupdates via WhatsApp, Messenger en Twitter konden ontvangen. Bovendien was het de eerste Westerse luchtvaartmaatschappij op het Chinese WeChat.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!