Antler investeert flink in startups

11-07-2019 | door: Pieter Werner

Antler investeert flink in startups

Sinds eind 2018 heeft startup generator en durfinvesteerder Antler meer dan 5 miljoen euro geïnvesteerd in 44 startups in Europa en Azië. Antler heeft sinds de start 13.000 aanmeldingen ontvangen. Uit deze poel zijn in totaal 450 personen geselecteerd voor deelname aan het programma om een startup op te richten.

Na de lancering van het eerste Antler programma in 2018 in Singapore, volgde al snel de uitbreiding naar nog 7 andere locaties: Stockholm, Amsterdam, Londen, Sydney, New York, Oslo en Oost-Afrika (Nairobi en Addis Ababa).

Elk jaar vinden er op elke locatie 2 programma’s plaats. Na de eerste fase van het programma krijgen gemiddeld 15 succesvolle startups rond de 100.000 euro van Antler voor een minderheidsaandeel. Deze startups kunnen Antler gebruiken om te groeien en andere markten aan te boren. Het doel van Antler is om een totaal van 100 tot 150 nieuwe startups wereldwijd tegen het einde van 2019 te hebben.

De Antler startups zijn actief in 15 verschillende sectoren waaronder fintech, spacetech, robotica en health tech. Voorbeelden zijn:

SkyQraft, een systeem dat betaalbare en veilige infrastructuurinspecties kan uitvoeren met drones en AI om risico’s aan elektriciteitsleidingen te detecteren. Deze risico’s worden steeds groter dankzij de opwarming van aarde waardoor er meer bosbranden en dus een verhoogd risico op stroomuitval ontstaat.

Sampingan, een platform dat freelancers met organisaties verbindt in Indonesië, heeft minder dan 6 maanden na haar ontstaan 500.000 dollar van Golden Gate Ventures verworven in haar seed financieringsronde. Sinds de oprichtig zijn er 20.000 freelancers en 140,000 projecten bij het platform aangesloten. De waarde van het bedrijf is in 7 maanden vertienvoudigd.

Soma Sketch, een healthtech app waarmee patiënten hun mentale fysieke toestand kunnen communiceren door dit niet alleen te omschrijven, maar ook te tekenen. De app helpt om risico’s te detecteren, gebruikers te onderwijzen over hun gezondheid en genereert anonieme data voor onderzoek.

Diversiteit
De missie van Antler is om de drempels voor ondernemerschap weg te nemen. Antler geeft niet zozeer om een specifieke opleiding of werkervaring, maar richt zich op drie belangrijke elementen: een spike -iets waar je in uitblinkt-, gedrevenheid en doorzettingsvermogen. Succesvolle deelnemers aan het Antler programma hebben dan ook verschillende achtergronden; van Cambridge graduates tot autodidacten. Met programma’s op 5 verschillende continenten, is de talentenpool van Antler ook cultureel divers. In de huidige startup teams zitten vijftig verschillende nationaliteiten. Vrouwelijke ondernemers zijn ook goed vertegenwoordigd. Met name in Zweden, waar bijna 64 procent van de ondernemers die hun start up presenteerden op de lokale demo day in juni een vrouw was.

Magnus Grimeland, Oprichter en CEO van Antler: “In slechts zes maanden heeft Antler honderden ondernemers geholpen met het opzetten van bijzondere en disruptieve bedrijven die nu al een positieve impact op de lokale en globale economie hebben. De doelen die startups normaalgesproken jaren kosten om te bereiken, kunnen we bij Antler dankzij ons ervaren team en adviseurs significant sneller behalen. We worden zelf steeds internationaler en zijn hard op weg om hét platform voor ondernemers wereldwijd te worden."

Youri Doeleman, partner van Antler Amsterdam: ”We zijn heel trots op alle bedrijven en de innovatieve oplossingen die zij voor maatschappelijke problemen brengen. In navolging van de succesverhalen van Antler programma’s wereldwijd, staan de founders van het eerste programma in Amsterdam te trappelen om hun startups op de Demo Day op 31 oktober te presenteren. We zijn met het eerste programma inmiddels 9 weken onderweg en zien veelbelovende teams en businessconcepten in onder andere de healthtech, e-mobility, 3D printen en edutech sectoren."

 

Terug naar nieuws overzicht