Martijn Kregting - 25 juli 2019

Denk bij digitale werkplekken out-of-the-box

Denk bij digitale werkplekken out-of-the-box image

Denk bij een digitale werkplek niet alleen aan traditionele kantoortoepassingen en zoek business cases op het gebied van digitalisering 'out-of-the-box'. Volgens Bart van Rheenen van Arrow Electronics, wereldwijd leverancier van technologieoplossingen, betekent digitalisering in de kern dat een medewerker altijd en overal beschikt over de juiste informatie en de benodigde inzichten. “Het is aan IT-aanbieders om ook zelf creatief te zijn bij het bedenken van nieuwe mogelijkheden en toepassingen.”

Over de digitale werkplek is al veel geschreven. Dat het mensen mogelijk maakt om overal en op elk device hun werk te doen. Als je dat terugbrengt naar de kern, waar gaat het dan volgens Arrow over? Volgens Bart van Rheenen, Managing Director van Arrow’s enterprise computing solutions business in de Benelux, gaat het erom dat vrijwel alle bedrijfsprocessen 24/7 overal beschikbaar zijn.

“Voor mij komen in het concept van de digitale werkplek drie zaken samen: technologie, werknemer en bedrijfsprocessen. Door deze optimaal op elkaar af te stemmen, kunnen bedrijven hun doelen nastreven, de operationele efficiëntie verbeteren, agile manieren van werken mogelijk maken en de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers vergroten.”

Onder dit concept zou je dus elk apparaat, elke software of elk platform kunnen scharen dat werknemers gebruiken om hun taken uit te voeren. “En clouddiensten, mobile en artificial intelligence zijn belangrijke aspecten van de digitale workplace. Deze technologieën nemen geografische barrières weg, maken informatie op afstand 24/7 toegankelijk en faciliteren samenwerking.”

Digitale transformatie

Bedrijven die digitaal willen transformeren, zijn volgens Van Rheenen bij een value added distributeur als Arrow aan het juiste adres. “Wij zijn in staat veranderingen te ondersteunen, zoals de integratie met bestaande systemen, de migratie van gegevens of de implementatie van beveiligingsconcepten. Omdat de behoeften, eisen en technologieën steeds complexer worden, moeten bedrijven kunnen terugvallen op uitgebreide en gespecialiseerde kennis en ervaring. Denk aan toenemende mobiliteitseisen, het optimaal inzetten van data en cloudmigraties. Bovendien beantwoorden value added distributeurs aan de toenemende vraag naar oplossingen die gebaseerd zijn op technologieën van verschillende fabrikanten.”

Duidelijke rol

Van Rheenen ziet in dit speelveld een duidelijke rol weggelegd voor Arrow, omdat Arrow de enige wereldwijde technologieleverancier is die een compleet productportfolio levert, van sensor tot infrastructuur en data-analyse. “Hierdoor kunnen wij klanten uitstekend helpen in groeimarkten als cloud, IoT en cybersecurity. Deze kerngebieden van digitale transformatie zijn onderling verbonden. Arrow heeft zich ontwikkeld van aanbieder van klassieke value added-diensten tot aanbieder van totaaloplossingen, en levert inmiddels kant-en-klaaroplossingen die volledig zijn afgestemd op de behoeftes van de klant.”

Profijt voor IT-aanbieders

Volgens Van Rheenen kunnen ook IT-aanbieders hiervan profiteren. “Je hebt veel kanaalpartijen die alleen zijn gespecialiseerd in bijvoorbeeld IBM- of HP-oplossingen, omdat het niet mogelijk is om van elk merk alles te weten. Krijgen ze dan toch klanten die een gecombineerde oplossing zoeken – bijvoorbeeld voor storage – dan is zoveel kennis nodig, zoveel certificeringen, dat is niet meer te doen. Arrow kan hier waarde toevoegen.”

Hoe, dat schetst Van Rheenen in een voorbeeld. “De omzet van Arrow is verdeeld over componenten zoals chips en sensoren, en uit ICT-oplossingen (Netwerk & Security en Data Centre). Als je veel sensoren verkoopt, dan bouw je vanzelf kennis op over wat je daar allemaal mee kunt doen. En dat hoeft niet meteen grootschalig te zijn.”

Multisensor voor 40 euro

“Zo denkt iedereen bij IoT meteen aan complexe, grootschalige projecten”, vervolgt Van Rheenen. “Maar de meeste projecten zijn helemaal niet grootschalig. En bovendien: kleinschalige projecten kunnen net zo complex zijn. Reden voor ons om voor 40 euro een klein generiek IoT-product te ontwikkelen, met deze acht sensoren: microfoon, drukmeter, lichtsterktemeter, vochtigheidsgraadmeter, temperatuursensor, magnetometer, gyrometer en accelerometer.”

Daarbij heeft Arrow een platform ontwikkeld waar deze multisensor mee kan praten. “De security wordt geregeld via ons Arrow Connect-platform. En met bijvoorbeeld low code software kun je er vervolgens heel eenvoudig een toepassing omheen bouwen.”

De mogelijkheden zijn volgens Van Rheenen eindeloos. “Als we dit bijvoorbeeld via een partner leveren aan onze nationale watermanagementorganisatie, dan kan die daarmee de circa 642 sluizen in Nederland in de gaten houden. Zitten ze dicht, en hoe snel zetten we ze dicht? Maar je kunt met deze eenvoudige oplossing ook heel eenvoudig online en realtime controleren hoe het gaat met een machine van een paar miljoen euro die je aan het verschepen bent. Rijdt er iemand met een heftruck tegenaan, dan kun je alvast de verzekering informeren.”

Link fysieke en digitale wereld verandert

Van Rheenen benadrukt dat Arrow geen branchespecifieke kennis heeft, maar dat zo’n oplossing zoals hierboven geschetst ook bedoeld is om te tonen wat met het combineren van hardware- en softwarecomponenten allemaal mogelijk wordt. “Voorheen fysieke fenomenen – zoals het fysiek controleren van een veestapel op zieke dieren – wordt zo gedigitaliseerd. Zo kan een app proactief aangeven bij een boer dat een koe al een dag lang niet drinkt en dus mogelijk niet in orde is.”

“Die veranderende link tussen fysiek en digitaal geldt ook voor werkplekken. Een buitendienstmedewerker van onze nationale watermanagementorganisatie kan met behulp van informatie die IoT-sensors versturen – en via onze platforms versturen en beveiligen – overal op zijn smartphone zien of er iets met een sluis aan de hand is.”

Skiseizoen verlengen

Om het nog duidelijker te maken, vertelt Van Rheenen over een praktijkcase. “In Oostenrijk heeft Arrow een project gedraaid waarbij dit IoT-platform gebruikt werd om te bepalen of het nodig was om sneeuw op te spuiten. De IoT-sensors maten of en zo ja hoeveel water er waar in de bergen zat. Ook informatie over weersverwachtingen werd toegevoegd, en zo kreeg een gebruiker inzicht over waar het nodig of zinvol was om sneeuw bij te spuiten. Uiteindelijk was men in staat het skiseizoen met drie weken te verlengen.”

Deze case laat volgens Van Rheenen zien hoe werkplekken dankzij digitalisering mobiel worden. “En dat geldt dus niet alleen voor werkplekken op kantoor, maar net zozeer voor toepassingen in bijvoorbeeld de landbouw en de veeteelt, de industrie of de logistiek. Digitaal werken betekent dat je op elke plek en altijd toegang hebt tot de informatie die je nodig hebt. De mogelijkheden zijn oneindig.”

IT-aanbieders die mee willen in de digitalisering en hun klanten van alle mogelijkheden willen laten profiteren, moeten soms 'out-of-the-box' denken, besluit Van Rheenen. “Stel je levert een ERP-systeem aan een beheerder van hoogspanningsmasten. Waarom zo je niet kijken of je die beheerder kunt helpen het beheer van die masten met een IoT-oplossing te vereenvoudigen? Je doet dat door de toegang tot de benodigde informatie en inzichten overal mogelijk te maken. Nogmaals: de mogelijkheden voor digitalisering van werkplekken zijn eindeloos. Aan wie door de bomen het bos niet meer ziet, kunnen wij de helpende hand bieden.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!