WSJ: Apple geeft eigen apps voorrang in zoekresultaten App Store

25-07-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

WSJ: Apple geeft eigen apps voorrang in zoekresultaten App Store

Apple plaatst eigen mobiele apps stelselmatig bovenaan de zoekresultaten in de Apple Store. Het bedrijf geeft hiermee eigen apps voorrang ten opzichte van concurrenten, die door de werkwijze worden benadeeld.

Dit meldt The Wall Street Journal op basis van een eigen analyse. Apps van Apple zouden bij ruim 60% van alle zoekopdrachten op basiszoekwoorden bovenaan de zoekresultaten worden vertoond. Indien apps voor Apple omzet genereren via abonnementen of verkopen, staan de apps zelfs in 95% van de gevallen bovenaan.

Andere eisen

Ook wijst The Wall Street Journal erop dat de apps van Apple aan andere eisen lijken te moeten voldoen dan apps van derde partijen. Zo worden de positie van apps van derden in de zoekresultaten naar verluid gebaseerd op recensies en ratings van gebruikers, evenals het aantal keer dat een app is gedownload. Ruim twintig apps van Apple worden echter voorgeïnstalleerd geleverd en dus niet gedownload. Ook kunnen deze apps niet worden beoordeeld.

Apple ontkent in een reactie aan de krant eigen apps voorrang te geven. Het bedrijf stelt een eigen analyse te hebben uitgevoerd, waaruit een ander beeld ontstaat. Zo zouden sommige zoekopdrachten andere zoekresultaten opleveren dan The Wall Street Journal meldt en apps van Apple hierbij niet bovenaan staan.

Afhankelijk van 42 factoren

Ook wijst Apple erop een algoritme te gebruiken op basis van machine learning, dat voorkeuren van gebruikers meeneemt in het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten. De positie van apps zou niet vast zijn, maar van 42 factoren afhankelijk zijn. Welke factoren dit zijn laat het bedrijf in het midden.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility