Gartner: besturingsmodel wordt meer product-georiënteerd

01-08-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: besturingsmodel wordt meer product-georiënteerd

Met het toegenomen gebruik van data & analytics (D&A) in de hele onderneming moet de focus van de Chief Data Officer (CDO) verschuiven van D&A-projecten en -programma's naar een productgerichte organisatie. Dit adviseert het Gartner Research Board.

"Wij geloven dat dit de opkomst is van een nieuw type leider - de CDO 4.0", zegt Mario Faria, VP en programmadirecteur bij de Gartner Research Board. "CDO 1.0 was uitsluitend gericht op datamanagement. CDO 2.0 begon zich te richten op analyse. CDO 3.0 leidde en nam vrij intensief deel aan de digitale transformatie. Deze vierde versie van de CDO is gericht op producten en op het beheren van winst en verlies, in plaats van alleen maar verantwoordelijk te zijn voor het aansturen van D&A projecten en programma's.".

Global CDAO

De Global Chief Data and Analytics Officer (Global CDAO) van de Gartner Research Board biedt extra inzicht in de CDO 4.0 en een productgerichte organisatie. De Global CDAO biedt CDAO's wereldwijd een community waarin zij interactie met elkaar kunnen hebben.

Van oudsher is de technologie-investering gestructureerd als een pool van doorlopende kosten om de business draaiende te houden en een afzonderlijke portefeuille van afzonderlijke kapitaalprojecten met een duidelijk gedefinieerd begin en einde. Organisaties beginnen nu echter hun financiering, ontwikkelingsmiddelen en voortdurende managementondersteuning op één lijn te brengen rond een reeks duurzame productlijnen. Gartner verwacht dat 72% van de organisaties dit jaar het productmodel zal gebruiken.

Ruimte voor innovatie

"De overgang naar een productgerichte organisatie moet zich richten op bedrijfsonderdelen waar ruimte is voor innovatie, zoals het ondersteunen van een nieuw businessmodel", aldus Faria. "Productgerichte benaderingen maken het gemakkelijker om snel te innoveren en te itereren omdat ze zich richten op de gebruikerservaring, veranderende eisen en de strategische differentiatie voor wat u levert."

Een productgerichte D&A-organisatie vereist nieuwe vaardigheden, rollen, investeringsmodellen en de juiste cultuur. Gartner Research Board heeft drie stappen geïdentificeerd om een productgerichte CDO te worden.

Denk 'platform first'

Wanneer de CDO de opdracht krijgt om een product te maken, moet de CDO eerst het D&A-platform plannen en vervolgens het releaseplan en de roadmap definiëren. Na deze cruciale stappen kan een team worden opgebouwd om de leveringscyclus te laten verlopen. Faria stelt dat CDO's eerst moeten nadenken over de gegevens en later over de use cases, net als toonaangevende D&A-bedrijven als Facebook, Amazon, Google en Apple. Ook stelt Faria dat deze bedrijven succesvolle platforms hebben gebouwd die het mogelijk maken om gegevens vast te leggen en te analyseren, met snellere levenscycli tussen releases.

"De meeste D&A-leiders zijn van mening dat D&A-platforms een belangrijke rol spelen in hun D&A-toekomst, hoewel de omvang en reikwijdte verschillen per bedrijf, volwassenheid en investeringsniveau," aldus Faria.

Verander investeringsmodellen

CDO's moeten samenwerken met de leiders van hun organisaties om de huidige investeringsmodellen van hun bedrijven aan te passen of te wijzigen. Het bedienen van één gebied of één team op individuele basis is geen schaalbaar model meer. CDO's zouden moeten kijken om het gebruik van het platform in de hele onderneming te schalen.

In het product line management model worden productlijnen gefinancierd op basis van de business mogelijkheden die ze ondersteunen. Gemeenschappelijke of gedeelde mogelijkheden - zoals infrastructuur, technologie, D&A - worden gefinancierd op basis van de verwachte en geaggregeerde behoeften van de productlijnen die zij ondersteunen.

Gebruik een beproefde productmanagementmethode

CIO's en andere cross-functionele leidinggevenden, evenals leiders van business units, moeten de toon zetten voor het belang van productmanagement bij het stimuleren van succesvolle groei en schaalvergroting. Het is van cruciaal belang dat de rolomschrijving duidelijk is voor alle belanghebbenden. Fundamenteel voor de roldefinitie zijn de visie en doelstellingen, de doelstellingen, de doelstellingen en de reikwijdte en de statistieken - in het bijzonder de statistieken voor de overgang naar een klantgerichte aanpak voor innovatie.

"Niet alle CDO's zullen in staat zijn om de overgang te maken van een project- of programmamentaliteit naar een productmentaliteit", aldus Faria. "CDO's die in staat zijn om resultaten te leveren met behulp van een besturingsmodel dat details verbergt en gericht is op een beter, meer schaalbaar gebruik van de datamiddelen, zullen slagen.

Terug naar nieuws overzicht