Witold Kepinski - 02 augustus 2019

Canalys: cloud channel business is booming

Uit het laatste onderzoek van de analyse van de cloud channel business van Canalys blijkt dat de wereldwijde uitgaven aan cloudinfrastructuurdiensten in het tweede kwartaal van 2019 met 37,6% zijn gegroeid tot 26,3 miljard dollar . De rangorde van de toonaangevende cloud service providers blijft ongewijzigd, waarbij Amazon Web Services (AWS) domineert en groeit met 36,1% tot meer dan 8,3 miljard dollar omzet met een aandeel van 31,5% in de totale markt. Microsoft Azure groeide met 63,6% tot net onder 5 miljard dollar en verhoogde zijn marktaandeel met 2,9 procentpunten in hetzelfde kwartaal vorig jaar tot 18,1%. Google Cloud won ook lichtjes om 9,5% van de markt te veroveren, gevolgd door Alibaba Cloud op de vierde positie.

De totale omzet van de cloudinfrastructuur groeide met 7,2 miljard dollar tegenover een jaar geleden, de grootste waardevermeerdering ooit per kwartaal in termen van waarde, wat de blijvende robuuste gezondheid van de clouduitgaven onderstreept.

Ondanks het matigen van de groeicijfers voor de vier grote cloudproviders, zagen allen de dollaromzet fors stijgen terwijl zij hun dominantie op de markt consolideerden. AWS zag de sterkste stijging van de dollarwaarde, een stijging van een indrukwekkende 2,2 miljard dollar in Q2 2019, vergeleken met een groei van 1,8 miljard dollar voor Microsoft Azure. Microsoft genoot ook de grootste omzetstijging ooit in een kwartaal voor Azure, met zijn channelpartners die aanzienlijk bijdroegen aan de groei.

"In 2019 zal de strijd om cloud migraties intensiveren tussen de grote cloud providers," zegt Canalys Chief Analyst Alastair Edwards. “De kanaalstrategieën van de cloudproviders worden steeds belangrijker voor tactisch voordeel en groei, vooral naarmate meer klanten multi-cloud gebruiken . ”

AWS

Microsoft benadrukte Azure-migratie als een van de belangrijkste strategische partnerprioriteiten en kondigde een hele reeks nieuwe Azure-incentives aan, met een focus op door partners beheerde services, marktplaatsen en consumptie. AWS richt zich op migratie van Windows-werkbelastingen terwijl het nieuwe partners over de hele wereld blijft werven en partnerinitiatieven introduceert die gericht zijn op ISV's en MSP's die helpen Windows-werkbelastingen om te zetten in AWS. Google Cloud lanceerde zijn Partner Advantage-programma in juli, omdat het een wereldwijde werving van kanaalkanalen start om de groei van het Google Cloud Platform bij bedrijven te stimuleren, met een focus op specifieke workloads in zes belangrijke branches: financiën, publieke sector, detailhandel, gezondheidszorg, productie en media en entertainment. Eind juli werd het de laatste na AWS en Azure om samen te werken met VMware, zodat klanten VM-workloads naar Google Cloud kunnen migreren.

Microsoft

"Microsoft blijft de leider in de cloud kanaal channel, ondersteund door het gevestigde Cloud Solution Provider-programma," voegde Edwards toe. “Maar recente misstappen, waaronder het moeten terugdraaien van impopulaire veranderingen in partnervoordelen, tonen de uitdagingen waarmee Microsoft wordt geconfronteerd om de groei van de cloud in evenwicht te brengen met de hogere kosten voor het bedienen van partners. Cloudrivalen die niet worden belast door bestaande partnerstructuren, hebben de mogelijkheid om deze uitdagingen te benutten, omdat ze zich richten op de werving van partners.”

IBM

IBM heeft ondertussen de mogelijkheid om zijn eigen cloud onderdeel ‘te reanimeren’ nadat de overname van Red Hat in juli is voltooid. Dit zal helpen om de relevantie voor zowel partners als zakelijke klanten te vergroten, aangezien deze hybride IT-modellen omarmen.

"Bedrijven wenden zich tot partners om hen te helpen de juiste clouds te definiëren voor verschillende workloads, om hun complexe multi-cloudomgevingen te beheren en te beveiligen, en om de uitdagingen van cloud governance, kostenbeheersing, compliance en integratie te overwinnen," zei Canalys Research Analyst Daniel Liu. "Zonder uitgebreide verplichtingen aan het kanaal, zullen verkopers niet in staat zijn om hun huidige snelle groeicijfers te handhaven."

canalys_cloud_pr_ww_q2_2019_1.jpg

Door: Witold Kepinski

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!