Redactie - 17 augustus 2019

De motor van de Intelligent Enterprise ontleden

Deel één van de vijfdelige serie "Anatomie van de Intelligent Enterprise." De komende weken onderzoeken we hoe bedrijven de overgang naar een intelligente onderneming kunnen optimaliseren.

Elk bedrijf - groot of klein, nieuw of gevestigd – experimenteert eindeloos. Als u groei, winst en marketingleiderschap nastreeft kunt u het zich niet veroorloven om stil te staan tijdens de huidige snelle economische, politieke, sociale en technologische verschuivingen.

Dit klinkt voor sommige leidinggevenden misschien verontrustend. Maar het klinkt bevrijdend voor wie zich bewust is van intelligente technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, automatisering, cloud, Internet of Things (IoT) en predictive analytics. Deze laatstgenoemde categorie bedrijfsleiders schaft niet alleen oude manieren van werken af, maar past zich ook sneller aan aan de eisen van de markt en wordt flexibeler dan concurrenten.

In tegenstelling tot wat traditioneel gedacht wordt, vereist het bouwen van zo'n intelligente onderneming veel meer dan enkel het kopen, implementeren en gebruiken van splinternieuwe technologieën. Het gaat ook om het creëren van een netwerk van werknemers, leveranciers en partners die operationele en klantresultaten leveren op de verwachte plaats en tijd.

Wat maakt een Intelligent Enterprise intelligent?

Verandering is nog nooit zo snel gegaan, toch zal het ook nooit meer zo langzaam gaan. Dit betekent echter niet dat bedrijven de kunst van evolutie beheersen. Het is zelfs algemeen bekend dat van de eerste digitale transformatie initiatieven, er acht van de tien hebben gefaald.

Het succes van de twee op de tien die het wel goed doen, kan worden toegeschreven aan een focus op drie belangrijke zakelijke taken:

  • Totale klantervaring: End-to-end processen worden continu verbeterd. Van de eerste interactie tot en met de orderafhandeling en de aftersales. Dit gebeurt door producten en diensten te digitaliseren, inkomsten te genereren met data of het bedrijfsmodel opnieuw uit te vinden.
  • Stapsgewijze productiviteitsverbetering: door digitale technologieën te combineren met processen en werknemersvaardigheden, kunnen bedrijven hun bedrijfsproductiviteit significant verbeteren. Die productiviteitsstijging kan volgens McKinsey tussen de 15 en 20 procent liggen. Deze felbegeerde verbetering kan kostenstructuren en winstmodellen in de waardeketen volledig op zijn kop te zetten.
  • Medewerkersbetrokkenheid en ondersteuning: Touchless-systemen, geautomatiseerde processen en soortgelijke technologieën zijn de norm voor de intelligent enterprise. Vooruitstrevende bedrijven vergroten de menselijke capaciteiten en stellen het personeel in staat om waardevol werk te doen en uitzonderingen te beheren.

Deze takenlijst van de intelligent enterprise wordt voortdurend ondersteund door data. Van de juiste informatie en inzichten, tot het nemen van beslissingen en uitvoeren van acties. Deze bedrijven werken niet met traditionele werkprocessen. In plaats daarvan gebruiken ze een reeks gekoppelde metaprocessen die data combineren om realtime inzichten te genereren. Deze inzichten kunnen vervolgens automatisch transacties activeren.

Hoe leg je de basis voor een datagedreven, resultaatgerichte operatie?

Het in kaart brengen van de capaciteiten, vaardigheden, technologie en cultuur van de intelligent enterpise vereist geen diepe zakken of onbeperkte middelen. In feite maken de meeste bedrijven zelfs al gebruik van de belangrijkste onderdelen. Maar het echte verschil zit in hoe bedrijven deze onderdelen verbinden in één systeem met uniforme, vrij uitgewisselde informatie op basis van harde cijfers, feedback van klanten en vastgelegde waarnemingen.                                                                                             

Hier komt het digitale raamwerk van de intelligent enterprise om de hoek kijken. Het bedrijfsmodel maakt gebruik van een portfolio van business applicaties. Deze applicaties zijn verbonden door een ERP digital core die draait op een cloudgebaseerd, on-premise of hybride platform. Hier wordt data in realtime beheerd en verwerkt. De intelligent enterprise profiteert bovendien van opkomende technologieën om gegevens die anders verborgen zouden blijven te ontdekken, en om te zetten in heldere inzichten en resultaatgerichte acties.

Het digitale raamwerk van de intelligent enterprise

De componenten van dit raamwerk zijn:

  • Intelligent suite: De pijlers van het data-ecosysteem van een bedrijf zijn klantervaring, de productie en toeleveringsketen, betrokkenheid van mensen, en netwerk- en uitgavenbeheer. Als deze pijlers samenkomen in een ERP digital core, wordt het mogelijk om waardevolle inzichten te genereren en hier actie op te ondernemen. Samen bieden de toepassingen van de suite strategische resultaten voor klanten, leveranciers en werknemers die gebruikmaken van intelligente applicaties.
  • Digitaal platform: Het digitale platform is onlosmakelijk verbonden met gegevensbeheer. Het kan draaien in de cloud, on-premise of op een hybride van de twee omgevingen. Het maakt het verzamelen, verbinden en ordenen van gegevens mogelijk, evenals de integratie en uitbreiding van gegevensrijke processen in geïntegreerde applicaties.
  • Intelligente technologieën: Geïntegreerde intelligentie in business applicaties stelt mensen in staat om data uit het hele bedrijf te gebruiken. Zo kunnen ze patronen detecteren, resultaten voorspellen, en acties voorstellen en uitvoeren.

Wanneer een goede visie en strategie gepaard gaan met intelligente uitvoering

Een groot deel van de wereld profiteert al van de voordelen van intelligente technologieën. Een bedrijf dat nog geen maatregelen heeft getroffen om het volledige potentieel van deze digitale innovaties te benutten, mist de slag wat betreft het verkrijgen van inzichtelijke rapporten, tools, diensten, best practices en vaardigheden.

Wanneer organisaties een geweldige visie en strategie hebben en deze intelligent tot uitvoering brengen, creëren ze een platform voor de continue verbetering van processen, mensen en perspectieven. Hiermee laten organisaties tegelijkertijd hun concurrenten achter. Organisaties voelen elke dag de druk om te blijven veranderen. De transformatie naar een intelligent enterprise is daarom een kwestie van overleven.

Meer weten over de Intelligent Enterprise? Bekijk onze webpagina met video’s, klantverhalen en technische onderbouwing.

Dit blog is ook in het Engels verschenen onder de titel “Dissecting The Engine Of The Intelligent Enterprise”.

Over Oliver Huschke

Oliver Huschke is het wereldwijde hoofd Solution Marketing voor Digital Business Services bij SAP. Hij werkt sinds 1997 voor SAP en is begonnen bij Ontwikkeling. Daar heeft hij de centrale testorganisatie gebouwd en geleid. Oliver was hoofd Applicatiebeheer en beheerde de marketingactiviteiten bij SAP Hosting. Daarnaast is Oliver bezig geweest met strategische ontwikkeling en Active Global Support waar hij verantwoordelijk was voor het wereldwijde productbeheer van het SAP Premium Engagement-programma. Wissel uw gedachten uit met Oliver op LinkedIn of Twitter.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!