De digital workplace moet volledige geïntegreerd en te controleren zijn

Dick Gehéniau, Matrix42

22-08-2019 | door: Johan van Leeuwen

De digital workplace moet volledig geïntegreerd en te controleren zijn

Dick Gehéniau heeft zijn sporen op securitygebied in Nederland en ook wereldwijd ruimschoots verdiend. In zijn nieuwe rol als managing director van Matrix42 geeft hij aan hoe hij de digital workplace ziet.

“In de totale IT zijn nu en helemaal in de toekomst nog maar twee onderdelen belangrijk”, zegt Gehéniau halverwege het gesprek. “Data en mensen. Alle processen rondom data die door mensen worden gedaan moeten veilig, goed, eenvoudig en snel gebeuren. Data en het gebruik van data via de medewerkers moeten centraal staan. Door het uitgebreide cloudaanbod en de hoeveelheid devices is het belangrijk dat systeembeheerders het eenvoudig blijven houden. Door de services volledig te integreren kun je data en mensen centraal stellen. Dan houdt IT de regie, maar hebben ze niet meer de druk. En medewerkers kunnen dan altijd en overal hun werk doen.”

Compliancy en data-integriteit zijn de laatste jaren alleen maar belangrijker geworden en dat zal zich volgens Gehéniau alleen maar verder doorzetten. Hij merkt ook dat bedrijven in hoog tempo een voorkeur krijgen voor EU-bedrijven. “Een Europese onderneming wil uiteraard dat zijn data en mensen aansluiten bij Europese wetgeving. Ze halen de technologie steeds vaker alleen uit Europa. De US Cloud Act is voor Amerikaanse vendoren die wereldwijd actief zijn echt een groot probleem.”

Integratie en controle
Gehéniau speelde een belangrijke rol bij de internationale start van Kaspersky. Hij was er ook bijna twaalf jaar lang de Managing Director Benelux. In de jaren daarna was hij bij verschillende bedrijven betrokken, veelal in de security. Sinds dit jaar is hij managing director van het van oorsprong Duitse bedrijf Matrix42. Daar zit hij helemaal op zijn plek, zo is aan zijn enthousiasme te merken.

Matrix42 combineert Unified Endpoint Management, Service Management, Endpoint Security Management en Software Asset Management. “Wij geloven in een volledige integratie en controle van de werkplek. Ons hoofddoel is dat we digitaal werken eenvoudiger en veiliger maken. Matrix42 is ooit begonnen met Unified Endpoint Management, de consultancy en het beheer op grote infrastructuren. Op een gegeven moment wilden we meer gaan automatiseren en is Serivce Management erbij gekomen. De volgende stap was dat veranderingen werden bijgehouden in een platform voor Software Asset Management. Door de vlucht die mobiel werken nam werd het ook belangrijk om endpoints te beschermen, juist bij gebruikers op mobiele devices. Dus kwam er Endpoint Security Management bij. We gebruiken daarvoor een Duitse technologie die heel sterk is met inventariseren, classificeren, controleren en bewaken van data. Toen de GDPR kwam hadden wij een sterk verhaal.”

Rondom die werkvelden staat een marktplaats met oplossingen van partners. Zoals bijvoorbeeld het GRC-systeem (Governance, Risk en Control) van het Nederlandse CompLions. “Compliance is een belangrijk topic. GRC-systemen zoals dat van CompLions houden als een boekhoudpakket de compliance-certificeringen bij. Zo’n systeem is normaal gesproken heel statisch. Maar wij kunnen via de endpoints bewegingen verslaan en activeren, waardoor je de rapportages real-time actueel houdt. Dat scheelt enorm als het gaat om de tijd dat verschillende afdelingen over compliance moeten overleggen. En hercertificeringen gaan ook veel makkelijker.”

De rode draad is dat Matrix wil helpen met de digitale transitie. ‘Van oud naar cloud, of hybride varianten daarvan’, noemt Gehéniau het. “Die transitie gaat altijd gepaard met uitdagingen. Hoe houd ik mijn data-integriteit onder controle zonder de beleving van gebruikers aan te tasten. Want alle medewerkers moeten altijd en overal zorgeloos kunnen werken. De IT-afdeling moet meer ontlast worden en dat doen we door functionele IT-processen te automatiseren, zoals de volledig automatische onboarding van medewerkers en het automatisch remediëren van securityincidenten. De Matrix42’ Workspace Management oplossing biedt klanten alle keuzevrijheid, zonder risico’s.” 

A2 en N2
Matrix42 heeft een duidelijke link met Microsoft. Gehéniau gebruikt een originele metafoor om de toegevoegde waarde naast Microsoft te omschrijven. “We zijn Microsoft-gelieerd, maar wel heel sterk onafhankelijk. We bieden bedrijven vrijheid, zonder risico’s. Je kunt Microsoft zien als de A2 die vanuit België via Maastricht, Eindhoven, Den Bosch en Utrecht naar Amsterdam loopt. Microsoft is een fantastisch bolwerk voor een productieve werkplek. Maar ze missen bijvoorbeeld service management, asset management en security en compliance die op de EU is afgestemd. Wij zijn de N2 die parallel aan de A2 loopt. Die biedt extra afslagen. We hebben de flexibiliteit voor services, automatisering en oplossingen op maat. Wij worden op die manier de mediator om van oud naar cloud te gaan. Omdat we op elk endpoint beheer hebben, kunnen we elke oude situatie volledig automatisch migreren naar bijvoorbeeld Microsoft 365. We kunnen die services aanbieden vanuit een datacenter van de klant of bij een hoster, alles Azure-compliant. Op die manier maken we het ook voor kanaalpartners mogelijk om toegevoegde waarde te bieden naast die spreekwoordelijke A2 van Microsoft.”

Als het gaat over de digital workplace dan vindt Gehéniau het belangrijk om ook de legacy niet te vergeten. “Met bijvoorbeeld SCCM en Intune moet je de modern workplace volledig omarmen en wordt het onmogelijk om ook oude systemen nog te beheren. Terwijl bijvoorbeeld ziekenhuizen of hotels die echt nog wel hebben en niet meteen over kunnen gaan. Het is belangrijk om de toekomst te zien, maar de herkomst ook te respecteren. Ook daarbij helpen wij.”

Modern security
Hij noemt Matrix42 voorloper in ‘modern security’. “Met de automatisering van beheer en beveiliging hebben we echt een slag gemaakt in deze wereld. In SOC’s kunnen daardoor veel meer meldingen worden behandeld. ‘Detect, defend, defeat, real time’, noemen we dat.”
 
Matrix42 draait al heel wat jaren mee, maar timmert vooral de laatste tijd nadrukkelijk aan de weg. Het wordt gewaardeerd door analisten en opgenomen in verschillende kwadranten. Het deed een megaproject bij het Charité in Berlijn, het grootste universitair medisch centrum van Europa. “Zij werken volledig op ons platform.” Ook Lufthansa is een klant. “Zij managen meer dan 200 duizend endpoints via ons. Dat doen ze niet voor niets.”


 

Terug naar nieuws overzicht