Wouter Hoeffnagel - 27 augustus 2019

Baidu haalt Google in op markt voor slimme luidsprekers

De wereldwijde markt voor slimme luidsprekers is in het tweede kwartaal van 2019 met 55,4% gegroeid tot 26,1 miljoen stuks. Amazon blijft wereldwijde marktleider met 6,6 miljoen verscheepte Echo smart speakers. Baidu stoot Google van de tweede plaats en is uitgegroeid tot de op één na grootste leverancier.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Ondanks dat Baidu uitsluitend in China actief is, wist het bedrijf met 3.700% te groeien. Het bedrijf verscheepte 4,5 miljoen smart speakers in het tweede kwartaal van 2019. Het bedrijf bracht vorig jaar zijn Xiadu speakers op de markt. Baidu stoot hiermee Google van de troon, die in het eerste kwartaal nog de op één na grootste speler was. Google wist 4,3 miljoen smart speakers te verschepen.

canalys-smart-speakers-q2-2019.jpg

China is grootste afzetmarkt

De vraag naar smart speakers is in China het grootst. In totaal werden 12,6 miljoen slimme speakers verkocht in het Aziatische land. De Chinese markt is hiermee ruim twee keer zo groot als de Amerikaanse markt, waar 6,1 miljoen unit werden verkocht.

Canalys noemt het inhalen van Google door Baidu 'geen geringe prestatie', maar wijst wel op de beperkte betekenis aangezien beide partijen actief zijn in dezelfde markt. "Agressieve marketing en go-to-market campagnes bouwden een sterke impuls voor Baidu in China. De leverancier viel op als één van de belangrijkste drijvers van slimme beeldschermen, met een productmix van 45% slimme beeldschermen in haar Q2-zendingen", licht Canalys onderzoeksanalist Cynthia Chen, toe. "De belangen van lokale netwerkexploitanten op het gebied van de apparaatcategorie zijn de laatste tijd enorm toegenomen. Dit belooft veel goeds voor Baidu aangezien het bedrijf in de categorie smart display weinig concurrentie ondervindt, waardoor het de markt kan domineren in het operatorkanaal."

Amerikaanse markt krimpt

De Amerikaanse markt vertoont een lichte krimp van 2,4% met in totaal 6,1 miljoen verzonden eenheden. "Amazon en Google zijn gericht op de groei van hun activiteiten buiten de VS", zegt Canalys Senior Analyst Jason Low. "Google's overgang naar de Nest merknaam en de overstap naar slimme displays blijkt een uitdaging te zijn, zeker nu het bedrijf is begonnen met de wereldwijde uitrol van zijn Nest Hub smart display. Google heeft dringend behoefte aan een vernieuwde, non-display smart speaker portfolio om de interesse van de consument te wekken, evenals een robuuste marketingstrategie om de Nest merknaam buiten de VS uit te bouwen".

Leveranciers staan voor de uitdaging om op korte termijn de aandacht te verleggen naar complexere apparaten, waarbij de meeste leveranciers op zoek zijn naar geïntegreerde displays. "Ondanks een positief gevoel over de marktvooruitzichten, zijn leveranciers terughoudend met de prijsgevoeligheid voor de relatief nieuwe categorie van slimme displays. Experimenten met verschillende prijspunten en waardepropositiestrategieën zijn te verwachten. Het ontdekken van nieuwe en unieke use-cases met een sterke focus op voice-first interface op slimme displays moet echter voor leveranciers de topprioriteit zijn."

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Portland Europe BW tm 22-05-2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!