Redactie - 04 september 2019

Cohesity heeft alles staan om ook de volgende stap te maken

Het gaat hard met Cohesity. Het doet grote projecten en krijgt indrukwekkende investeringen. Carel Bak, de Senior Director Northern Europe, was al bij meerdere snelgroeiende startups betrokken, maar ook voor hem is het bijzonder wat hij meemaakt. Hij vertelt wat Cohesity onderscheidt en wat de voordelen voor gebruikers zijn.

Anderhalf jaar geleden werd Carel Bak bij Cohesity aangesteld om de business in Noord-Europa op te zetten. Hij heeft sinds zijn start veel zien veranderen. “We groeien heel hard. Nu werken we in totaal met 1000 mensen, toen ik begon waren dat er ongeveer 300. De hele structuur in Europa is nu op poten gezet en uitgerold, met daar meer dan 100 medewerkers. Veel belangrijke functies zijn ingevuld, hoewel we op zoek blijven naar talenten die ons kunnen helpen met onze groeiplannen. Het supportcentrum in het Ierse Cork met 20 engineers is een grote stap. En vooral belangrijk: we hebben groeiende lokale teams.”

IJsberg
Om de achtergrond van het succes van Cohesity te schetsen hoeven we maar een paar jaar terug in de tijd. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door Mohit Aaron, daarvoor één van de grondleggers van het Google File System en mede-oprichter van Nutanix. In eerste instantie lag de focus van Cohesity op het bieden van een alternatieve benadering voor secundary storage en de bescherming van niet-bedrijfskritische data. Maar het centrale hyperconverged platform, dat connectiviteit biedt met de drie grote cloudproviders AWS, Microsoft Azure en Google Cloud, bood veel meer voordelen. Hierdoor is Cohesity uitgegroeid tot een allround specialist in het managen van data. Grote investeerders schaarden zich achter het bedrijf. Zo investeerde de SoftBank Group vorig jaar liefst 250 miljoen dollar. Ook HPE en Cisco zijn investeerders. Met die vendoren heeft Cohesity bovendien resell-afspraken gemaakt.

“Ons dataplatform past perfect in deze huidige tijd, want bedrijven willen via één webscale platform hun secundaire data kunnen managen en er waarde uit halen”, vertelt Bak. “Er waren al bedrijven in de hyperconverged-markt die sterk zijn in het halen van complexiteit uit primaire data. Maar als je je een ijsberg voorstelt, dan is de primaire data zichtbaar boven de oppervlakte. In totaal is dat twintig procent van alle bedrijfsdata. Waarde ontsluiten en datafragmentatie voorkomen bij secundaire data, de tachtig procent onder het waterniveau… dat is waar de echte waarde voor bedrijven ligt. Onze oprichter besefte dat bedrijven met al die data in silo’s op weg waren naar een groot probleem, iets wat we ‘mass data fragmentation' noemen. Analisten geloven dat het een probleem met een waarde van 60 miljard dollar is. Hij had het briljante idee van een enkel platform dat zowel cloud als datacenters omvat om wereldwijde bescherming van data, toegang en zichtbaarheid te garanderen, met de mogelijkheid om nieuwe waarde te krijgen via applicaties op hetzelfde platform. Dat alles wordt beheerd vanuit één web UI, die bedrijven helpt met zowel risicovermindering als de naleving van bijvoorbeeld de GDPR en branchespecifieke regelgeving.”

Enterpriseniveau
Cohesity deed, ook in Europa, inmiddels grote projecten bij onder meer banken en overheden, maar het richt zich op een breed scala aan sectoren. De doelgroep bevindt zich aan de bovenkant van de markt. “Vanaf ongeveer 40 terabyte aan data worden we interessant. Dat is ongeveer de onderkant van het enterpriseniveau”, legt Bak uit.
Klanten kiezen onder andere voor Cohesity vanwege de lage Total Cost of Ownership (TCO). “Je kunt met ons tussen de veertig en tachtig procent besparen op je traditionele omgeving. Dat zijn niet onze cijfers, maar de Elevator Group heeft dat in een onafhankelijk whitepaper uitgerekend.”

Early majority
Bak weet dat Cohesity zich als bedrijf in een belangrijke fase bevindt. De startupfase is achter de rug, nu moet de stap van ‘early adopters’ naar ‘early majority’ worden gezet. “Daar is onze marketing nu ook echt op afgestemd. Ik merk in gesprekken dat veel bedrijven inmiddels weten wie we zijn en wat we doen. Veel organisaties hebben gekozen voor een combinatie van puntoplossingen, voor bijvoorbeeld data back-up, databescherming, data recovery, migratie, analytics en rapportages. Werken vanuit één datamanagementplatform dat alle workloads, data en apps beheert, biedt veel voordelen. We hebben nu zelfs een App MarketPlace, waarmee veelgebruikte zakelijke apps op secundaire data uitgevoerd kunnen worden. Dat brengt de apps naar waar de gegevens staan, waardoor een specifieke infrastructuur overbodig wordt.”

Cohesity heeft daarnaast zijn eigen SaaS-oplossing Helios. “Dat biedt een goed overzicht van alle secundaire data die je op meerdere locaties, of in meerdere silo’s, hebt staan. Het geeft klanten meer controle over hun data en hun applicaties en zorgt uiteindelijk voor minder kosten. Ik merk dat bedrijven dat iets heel moois vinden. Het is onderscheidend in de markt.”

Daarnaast ondersteunt Cohesity ook het delen van bestanden op NAS-devices (Network Attached Storage). “Steeds meer bedrijven maken gebruik voor onze NAS Data Protection software. We kunnen back-ups maken van volumes en bestanden op SMB, CIFS, NFS-servers en meer dan dat. We hebben ook klanten die het gebruiken op NetApp, EMC en Pure.”

Digitale transformatie
Bak ziet een belangrijke plek voor Cohesity binnen de digitale transformatie. “Die transformatie draait om de kwaliteit van data. Daar zit de waarde, maar hoe krijg je het eruit? Wat is dan fijner dan ons dataplatform, waardoor alles op één plek landt? Bij de digitalisatie moeten de processen ondersteunend zijn. Cruciaal is dat de hele keten vanuit de klantkant soepel en digitaal loopt. Daarvoor moet de onderliggende infrastructuur state-of-the-art zijn. Vaak is er veel aandacht voor de voorkant, maar wordt de achterkant nog vergeten.”

Met ‘state-of-the-art’ doelt Bak op de technologische partners van Cohesity. “Als je Cohesity combineert met de Cisco HyperFlex infrastructuur op het Cisco UCS platform, dan heb je echt een datacenter 3.0 met een koppeling naar de cloud, waardoor je data heen en weer kan. Hetzelfde geldt voor de combinatie met SimpliVity of Nutanix en de DL380, of de Apollo van HPE. Dan is de data-infrastructuur op orde en heb je een fundament gelegd om vervolgens ook aan de voorkant iets moois neer te zetten.”

Groei doorzetten
Bak is in zijn carrière bij meerdere startups betrokken geweest, waaronder SimpliVity en Riverbed, dus hij kan goed vergelijken. “Ze brengen allemaal een heerlijke dynamiek mee, maar elke startup verschilt. Wat ik hier zie is qua groei wezenlijk anders dan wat ik eerder heb meegemaakt. Bij deze snelle groei komen ook allerlei uitdagingen kijken. Maar met het partnerkanaal dat nu echt vorm krijgt, de overeenkomst met Tech Data als distributeur in de Benelux, de aanstelling van toppers uit de markt zoals Dirk Marichal als onze nieuwe VP sales in EMEA en een overname zoals die van Imanis Data, gaan we die groei zeker doorzetten.”

Executive-People en Dutch IT-channel zijn mediapartner van Gartner IT Symposium Xpo. 

Schrijf je hier in met korting voor Gartner IT Symposium Xpo. 


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!