Witold Kepinski - 04 september 2019

KPN Health en ZIVVER laten zorgsector veilig mailen

KPN Health en ZIVVER laten zorgsector veilig mailen image

KPN Health breidt zijn portfolio uit met ZIVVER Veilig Mailen, waardoor zorgmedewerkers op een gebruiksvriendelijke manier en volgens de laatste veiligheidsstandaarden communiceren met collega's en patiënten. Menselijke fouten bij het verzenden van privacygevoelige informatie worden voorkomen.

Organisaties die werken met gevoelige persoonsgegevens moeten zich houden aan de nieuwe Europese privacywetgeving, bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), en aan NEN-norm NTA 7516. Een datalek kan leiden tot reputatieschade, maar ook tot een flinke boete. Veel datalekken ontstaan bij het gebruik van e-mail en bestandsuitwisseling doordat medewerkers per ongeluk de verkeerde informatie sturen of informatie aan de verkeerde persoon sturen.

Meer dan de helft van alle datalekken is het gevolg van menselijke fouten. Daarom ontvangt de zorgverlener nog voordat een bericht verzonden wordt een melding om fouten te voorkomen. Door geautomatiseerde herkenning van gevoelige inhoud in een bericht of bestand worden medewerkers zich bewust van privacyrisico’s. De software controleert ook of het logisch is om dit type inhoud naar de gekozen ontvanger te sturen.

Versleuteling en twee-factor-authenticatie houden hackers en andere ongewenste partijen – maar ook KPN en ZIVVER zelf - op afstand. Alleen de verzender en de beoogde ontvanger krijgen toegang tot een bericht en eventuele bijlages. Maakt een medewerker toch ergens een vergissing, dan kan hij de toegang tot het bericht altijd intrekken, ook als het al is afgeleverd. In logs is informatie beschikbaar over wie op welk moment, wanneer toegang tot het bericht had.

“Door de samenwerking met ZIVVER kunnen onze klanten in de zorgsector blijven voldoen aan de steeds veranderende wet- en regelgeving”, aldus Kees Donkervoort, directeur van KPN Health. “De gevolgen van datalekken kunnen enorm zijn, denk daarbij aan privacygevoelige informatie die op straat komt te liggen. Deze kunnen vervolgens weer reputatieschade en boetes opleveren. Voorkomen is dus beter dan genezen.”

Rick Goud, CEO van ZIVVER: “We kwamen steeds vaker in aanraking met grote partijen die de voorkeur hadden voor een leverancier die ze al kenden en vertrouwden. KPN kwam daarbij vaak naar voren als ‘huisleverancier’ van ICT-diensten. Met deze samenwerking kunnen we de markt nog beter en sneller bedienen.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!