Wouter Hoeffnagel - 05 september 2019

NEN publiceert herziene en nieuwe normen voor servicemanagement

NEN publiceert herziene en nieuwe normen voor servicemanagement image

NEN publiceert drie nieuwe delen van de norm voor servicemanagement (NEN-ISO/IEC 20000). Het gaat om een update van twee delen en een nieuw deel. De normen bevatten informatie en aanbevelingen voor dienstverleners, consultants en beoordelaars om te voldoen aan de eisen van NEN-ISO/IEC 20000-1.

NEN-ISO/IEC 20000-1 is de internationale norm voor service management die de eisen voor een servicemanagementsysteem (SMS) definieert. Service Management is het procesmatig aansturen van planning, ontwerp, implementatie en continue verbetering van services. Het is een hulpmiddel om organisaties te helpen hun efficiëntie te verbeteren, het gebruik van technologieën te optimaliseren, geld te besparen en andere voordelen te bieden die verder gaan dan IT.

Certificeren

De eisen in de norm zijn toetsbaar. Het is mogelijk om op basis van ISO 20000-1 te certificeren. Daardoor kan een organisatie aantonen dat Service Management goed is ingericht. De norm is geschikt voor elk type organisatie en diensten.

In NEN-ISO/IEC 20000 is er een update van deel 2 en 3. Deel 7 is nieuw. De nieuwe delen van de norm zijn hier te vinden:

NEN-ISO/IEC 20000-2 en: ‘Service management — Part 2: Guidance on the application of service management systems’.
NEN-ISO/IEC 20000-3 en: ‘Service management — Part 3: Guidance on scope definition and applicability of ISO/IEC 20000-1’.
NPR-ISO/IEC TR 20000-7:2019 en: ‘Service management - Part 7: Guidance on the integration and correlation of ISO/IEC 20000-1:2018 to ISO 9001:2015 and ISO/IEC 27001:2013’.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!