Data is de bron van alles, maar wordt pas écht interessant als je combinaties maakt

Philippe Le Cerf , Gartner

09-09-2019 | door: Marco van der Hoeven

Data is de bron van alles, maar wordt pas écht interessant als je combinaties maakt

Volgens Philippe Le Cerf is data nog nooit zo toegankelijk geweest als nu. “Bovendien begrijpt iedereen inmiddels het belang van data als bron van zo'n beetje alles”, weet de voormalige CIO, nu executive partner bij Gartner. “Maar wat data écht interessant maakt, zijn de combinaties van eigen data met externe data. Die worden nog te weinig gemaakt.”

Philippe Le Cerf was onder andere IT-directeur bij het Belgische telecombedrijf Mobistar, het latere Orange. Als voormalig CIO kan hij bogen op een ruime ervaring met ICT-managementstrategieën, ervaring die hij gebruikt in zijn huidige functie als executive partner bij Gartner. “Ik ben een soort huisarts”, maakt Le Cerf een voor hem niet ongebruikelijke vergelijking. “Mijn rol is die van sparring partner, coach of klankbord voor CIO's. Ik ben een generalist bij wie CIO's, in eerste instantie, terecht kunnen om te praten over hun problemen of uitdagingen. Sommige problemen kan ik voor ze oplossen. Gaat het een stukje dieper, dan verwijs ik ze door naar een specialist binnen Gartner. Wat ook wel eens helpt: een klant in contact brengen met andere klanten. Of nog beter: ik adviseer een bezoek aan het Gartner Symposium straks in Barcelona. Daar valt heel veel informatie te rapen.”

Le Cerf is enthousiast over Barcelona. “Nergens in Europa zijn zoveel collega's op de been om mee te netwerken. En nergens vind je zoveel 'knowledgeable' analisten die kunnen vertellen over van alles en nog wat op het gebied van IT en digitalisering. Het is de 'place to be' om de vinger aan de pols te houden. Wat reilt en zeilt er in technologie? Wat zijn de nieuwste business toepassingen en hoe realiseer je die? Als IT-leader is het een gouden investering om in Barcelona aanwezig te zijn.”

Data

Wat vooral reilt en zeilt, is het gebruik en de exploitatie van data. “Data is al heel belangrijk en wordt nog veel belangrijker”, denkt Le Cerf. “Iedere CIO ziet inmiddels het belang van data als bron van eigenlijk alles. Interne data is daarbij een belangrijk stuk, want elke organisatie genereert en gebruikt data en heeft data tot zijn beschikking. Toch exploiteren veel bedrijven hun data nog onvoldoende, en dat komt doordat ze geen of te weinig combinaties maken met externe data. Combinaties maken het pas echt interessant. Vergeet niet: data is nog nooit zo toegankelijk geweest als vandaag. Er is veel data, overal, vooral op het internet. Daar kun je naar connecteren. Door data van externe bronnen te combineren met data die je zelf genereert of beheert, kun je gigantisch mooie dingen doen.”

Het begint te komen, maar heel langzaam, merkt Le Cerf. “Als apparaten fysiek geconnecteerd zijn, ontstaan nieuwe ecosystemen. Internet of Things is geen loze kreet meer, maar realiteit. In mijn nieuwe auto zit een simkaart die continu contact maakt met de fabrikant. Die weet daardoor altijd waar ik ben. Dat geeft een heel andere dynamiek. De relatie met mijn autodealer verandert hierdoor. IoT heeft effect op de keten. Om data te ontginnen en nieuwe producten en diensten op de markt te brengen, organiseren onze klanten zich meer en meer in (nieuwe) productstructuren en platformen. Ik krijg daar veel vragen over van CIO's.”

Cultuurverandering

Het thema dit jaar in Barcelona is Leading the digital society. Zijn CIO's klaar voor een rol als leider in een maatschappij waarin een gedigitaliseerde uitwisseling van data dagelijkse routine is? Of zijn ze vooral druk met de digitale transformatie in hun eigen organisaties? Le Cerf denkt het laatste. “CIO's bij de overheid denken van nature eerder aan hun maatschappelijke rol dan anderen. Maar de meeste CIO's zijn nog niet zover. Daarom moeten ze ook naar het symposium, dat loopt altijd een stapje vooruit op wat er gebeurt. Een term als 'digital society,' doet mij denken aan misschien wel het grootste probleem waar al mijn klanten mee worstelen: bedrijfscultuur.”

Cultuur is volgens Le Cerf een van de moeilijkste dingen om te veranderen in een organisatie. “Het binnenbrengen van nieuwe technologieën is al niet makkelijk, maar dat is vooral een mechanisch proces. Je brengt de technologie binnen, installeert, test en neemt het in productie. Werkt het niet, dan stel je bij. Maar nieuwe technologieën écht gebruiken zoals ze bedoeld zijn, en daartoe in een gehele bedrijfsvoering de manier van werken en businessmodellen aanpassen aan de mogelijkheden daarvan, vergt dikwijls een heel andere cultuur. Dit zal in Barcelona ook terdege aan bod komen. Ik raad mijn klanten altijd aan ook hier aandacht aan te besteden, naast de puur technische of meer business-achtige onderwerpen.”

'Nexus of Forces'

De grootste uitdagingen van organisaties liggen momenteel in de manier waarop ze moderne technologieën praktisch toepassen. “De techniek is wel zo'n beetje klaar, het gaat nu om de toepassing”, besluit Le Cerf. “Wij introduceerden enkele jaren geleden bij Gartner het concept 'Nexus of Forces', dat omschrijft hoe nieuwe businesskansen ontstaan door de versmelting en onderlinge versterking van digitale innovaties als cloud, mobility, social media en informatiepatronen. Wat kun je met nieuwe technieken verzinnen als je verschillende aspecten van de Nexus of Forces met elkaar combineert, en je eigen data volop exploiteert en verbindt met externe data? Daar is een andere bedrijfscultuur voor nodig en dat is de horde waar velen tegenaan botsen. De techniek is er, de ideeën zijn er om nieuwe technologieën toe te passen in nieuwe producten, diensten en toepassingen. Maar organisaties moeten mee evolueren, dat is het allermoeilijkste.”

Executive-People en Dutch IT-channel zijn mediapartner van Gartner IT Symposium Xpo. 

Schrijf je hier in met korting voor Gartner IT Symposium Xpo. 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

gartner