Witold Kepinski - 09 september 2019

Grote interactieve display oplossingen zijn in trek

De verkoop van grote interactieve display-oplossingen in West-Europa (WE) groeide met bijna 30% jaar-op-jaar in juli 2019. De recente lancering van nieuwe high-end modellen zal alleen meer vraag opleveren, volgens de nieuwste gegevens gepubliceerd door CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf.

De verkoop van grootformaatdisplays (LFD's) steeg met + 19% jaar-op-jaar in juli 2019, en het beeld is nog beter als het uitsluitend op touchscreen LFD's focust. Dit type interactieve display was goed voor meer dan 18% van de LFD-volumes en bijna 30% van de omzet, en zag een groei van de eenheid met + 29% en een omzetstijging van + 16%.

"De aanzienlijke groei van de omzet door West-Europese distributeurs weerspiegelt bedrijven die de flexibiliteit, samenwerking en productiviteit van werknemers willen verbeteren", aldus Dominika Koncewicz, Senior Analyst bij CONTEXT. "Maar het derde kwartaal wordt meestal ook gestimuleerd door de educatieve markt die graag investeert in interactieve klaslokaaloplossingen."

De LFD-touchscreens die deze maand de meest opvallende groei kenden, waren 65-inch en 75-inch schermen (respectievelijk + 57% en + 43% jaar-op-jaar) en schermen met 4K / UHD-resolutie (77% van interactieve beeldschermen verkocht in juli hadden een hoge resolutie). De groeiende vraag naar schermen met een hogere resolutie wordt aangedreven door dalende prijzen die nu bijna gelijk zijn aan die voor Full-HD-schermen.

De langverwachte lancering van de 50,5-inch Microsoft Surface Hub 2S dit kwartaal zal ook de verkoop van deze categorie beïnvloeden. Het zal echter ook de concurrentie tussen leveranciers stimuleren, want ondanks de vele nuttige functies is de Surface Hub een van de kleinste en duurste van de nieuwste LFD-oogst. Nieuwe collaboratieve displays die in juli via WE-distributeurs beschikbaar werden gesteld, omvatten grotere schermen (75 of zelfs 86 inch) met 4K-resolutie van bekende leveranciers in de niche, zoals Promethean, en anderen, zoals ViewSonic en Dell.

"De toename van de vraag naar interactieve oplossingen van een breed spectrum van bedrijven in Europa zal naar verwachting doorzetten, met name in de grootste West-Europese markten zoals het VK, Duitsland en Frankrijk", voegde Dominika toe. "In Italië ondersteunt de digitalisering van werk- en onderwijsruimten, die onlangs een bijzondere prioriteit heeft gehad, niet alleen de verkoop van interactieve displays, maar ook in andere categorieën, zoals desktopmonitors."

Verkoop percentages interactieve LFD toepassingen per land juli 2019

Verenigd Koninkrijk 19%
Frankrijk 86%
Duitsland 36%
Italië 113%
Spanje 101%
Polen 211%
Nederland 8%
Zwitserland -25%
België 105%
Oostenrijk 62%
Ierland 39%
Zweden 1.960%
Portugal 57%
Finland -29%
Denemarken -75%
Noorwegen -43%

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!