Bijna de helft van de productlanceringen is vertraagd

09-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Bijna de helft van de productlanceringen is vertraagd

Slechts 55% van alle productlanceringen vindt volgens planning plaats. Product managers die deze planning halen, hebben een grotere kans hun interne doelstellingen voor dat jaar te behalen. Van de 45% producten die te laat wordt gelanceerd, haalt gemiddeld 20% niet de interne doelstellingen.

Dit blijkt uit de productmanager-enquête van Gartner. "Een productlancering die aan alle interne doelstellingen voldoet, wordt zelden gehaald. Uit het onderzoek bleek dat slechts 11% van de organisaties aangaf dat al hun producten 100% van de vastgestelde interne doelstellingen voor de lancering haalden", aldus Adrian Lee, senior research director bij Gartner. "Productmanagers die te laat komen met productlanceringen moeten zich er terdege van bewust zijn dat deze situatie het risico op het verhogen van de faalratio's direct zal verhogen.

Verschillende factoren dragen bij

Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een product niet binnen het geplande tijdsbestek op de markt wordt gebracht. Denk hierbij aan ontbreken van formele lanceringsprocessen, vertragingen bij de productontwikkeling (bugs, fouten, functieverschuivingen), het niet voldoen aan de eisen van de klant, de kwaliteit van het product of zelfs leveringsproblemen.

Succesvolle productmanagers kunnen deze problemen soms verzachten en zorgen voor een tijdige lancering. Productmanagers kunnen de effectiviteit van hun productmanagementstrategie en -organisatie evalueren met behulp van de Gartner Product Score for Product Management, een strategische planningstool voor productmanagementleiders. Deze tool stelt productmanagers in staat om te bepalen waar verbeteringen waarde zullen toevoegen en om een plan op te stellen om de organisatie vooruit te helpen.

Strategie creëren

Productmanagers zien zichzelf grotendeels als verantwoordelijk voor het beheren van de lancering van en het creëren van de strategie rond producten. Zesenveertig procent van de productmanagers zegt verantwoordelijk te zijn voor het beheer van de plannings-, ontwikkelings- en invoeringsfasen van een product, terwijl 39% van de respondenten van de enquête zei dat het opstellen van een productstrategie en de planning en het opstellen van product roadmaps belangrijke verantwoordelijkheden zijn.

Uit het onderzoek blijkt echter dat 78% van de productmanagers die het verbeteren van de samenwerking intern als één van hun top drie functies beschouwden, een laag uitvalpercentage van producten ondervond. Organisaties van technologie- en serviceproviders (TSP's) die samenwerking geen prioriteit maken voor hun productmanagers, kunnen het succes van producten in gevaar brengen.

Cross-functionele rol

"De rol van productmanager is één van de meest cross-functionele in de organisatie. Dit geldt met name in de productintroductiefase, wanneer andere functies zoals marketing, verkoop, verkoop, het mogelijk maken van verkoop en financiën een rol spelen", zegt Stephanie Bagdassarian, senior research director bij Gartner. "Uit het onderzoek bleek echter dat minder dan 20% van de organisaties hun productmanagers als drijvende kracht achter de innovatie of verbetering van de samenwerking binnen het bedrijf beschouwt.

Productmanagers die willen samenwerken om de business te stimuleren, moeten ervoor zorgen dat zij hun productvisie en routekaart communiceren met alle andere belanghebbenden in het bedrijf. Dit moet in een vroeg stadium en herhaaldelijk in de levenscyclus van het product gebeuren om eventuele herzieningen mogelijk te maken op basis van feedback van belanghebbenden.

Terug naar nieuws overzicht