Leidt alleen visionaire Organisational Identity tot waardevolle innovatie in IT?

Mark-Peter Mansveld, Ivanti

10-09-2019 | door: Anne van den Berg

Leidt alleen visionaire Organisational Identity tot waardevolle innovatie in IT?

Technologie is tegenwoordig sterk verweven met ons leven, werken en communiceren. Toch maakt vooral het ‘waarom’ van een bedrijf het onderscheid in onze samenleving, aldus Mark-Peter Mansveld, Area Vice President EMEA North bij Ivanti. Die organisatie-identiteit moet overigens wel gedragen worden door de CIO, die de vertaling zal moeten maken naar IT en zo het onderscheidend vermogen concreet maakt.

‘Bedrijven zouden zich moeten beraden op hun organisational identity’, vertelt Mansveld. ‘Dat gaat verder dan alleen beeldmerk, product- en marktcombinatie. Het gaat over een framework waarin cultuur, kernwaarden en intrinsieke waarden naar medewerkers, klanten en de maatschappij zingevend zijn én de organisatie in staat stellen om baanbrekende innovatie te realiseren. Bij het ontstaan van het bedrijf was het ‘waarom’ vaak heel duidelijk, maar door de tijd heen zijn de processen een doel op zich geworden en dat belemmert bedrijven in hun groei en verandering om mee te kunnen komen in de digitale samenleving. De kunst is dus om te innoveren in een continue staat van ‘zijn’ naar ‘worden’.’

Voorbij het ouderwetse denken

‘De toegevoegde waarde van bedrijven die vastzitten in hun manier van denken wordt steeds kleiner. Zij hebben een doorbraak nodig om hun kernwaarden weer centraal te kunnen stellen en vernieuwend te kunnen denken. Alleen dan kunnen ze voorbij hun bestaande ideeën product/marktcombinaties ontwikkelen die op het eerste gezicht misschien niet logisch lijken. De vertaling van kernwaarden naar producten, diensten én IT-infrastructuur zorgt voor daadwerkelijke transformatie.’

‘Ik zie dat CIO’s zich zeker meer bewust worden van het belang van de kernwaarden van hun organisatie en dat zij meer betrokken zijn in de vorming van de organisational identity. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de CIO onderdeel is van het managementteam. De meeste bedrijven zijn namelijk inmiddels een IT-bedrijf geworden met een expertise: een bank is een IT-bedrijf met een banklicentie, een ziekenhuis is steeds vaker een IT-bedrijf met medische expertise.’

‘Een klant van Ivanti die een uitgesproken visie heeft en deze heeft vertaald in transformationele IT-oplossingen, is het Bernhoven Ziekenhuis in het Brabantse Uden. Het Bernhoven, dat de ambitie heeft het meest mensgerichte ziekenhuis van Nederland te worden, constateerde dat de zorg verandert en daarmee de patiënten en hun verwachtingen. Hoe kunnen we daarin meekomen en wat betekent de snelle technologische verandering voor onze IT-omgeving?’

Vernieuwing door visie CIO

‘De CIO van Bernhoven heeft de transformatie mede vormgegeven en ze hebben gekozen voor een ‘outside in’ aanpak, waarbij ze niet alleen de zorg voor de patiënten hebben verbeterd, maar ook de werkomgeving van de medewerkers. Dat betekent bijvoorbeeld dat patiënten zelf hun afspraken inplannen op de dag en het tijdstip waarop dit het beste uitkomt, maar ook dat medewerkers overal en altijd veilig kunnen werken.’

‘Je ziet in de vernieuwingen binnen het ziekenhuis duidelijk de visie van de CIO terugkomen, waarin de mens centraal staat. Maar voor die innovatie was het wel noodzakelijk dat de CIO uitsteeg boven het brandjes blussen van alledag. Het is misschien even een stap terug, omdat die brandjes dan even niet geblust worden, maar daarna ga je drie stappen vooruit. Als je dat niet doet, dan word en blijf je geleefd.’

‘Waar het vaak op neerkomt is de kernvraag: wat is er echt mis? Wat is het allergrootste probleem? Als je dat ontleedt en je kunt je vinger erop leggen, dan kun je stappen gaan maken. Begrijp me niet verkeerd: het werk van een CIO is zwaar. Maar als hij of zij de tijd durft te nemen om samen met het managementteam, de inner circle en partners de oplossingen tastbaar te maken en door te voeren, dan komt er weer capaciteit vrij voor echte innovatie.’

IT voor IT om tijd vrij te maken

‘Ik plaatste laatst een grafiek uit 2004 op LinkedIn met de belangrijkste uitdagingen in IT. Het bleek dat veel CIO’s nu nog tegen dezelfde problemen aanlopen. Er is veel veranderd en al is het niet makkelijk, het is tijd dat CIO’s de prioriteit bij het eigen team leggen en IT voor IT inzetten, door repeterende en handmatige processen te automatiseren. Bij Bernhoven bleek bijvoorbeeld dat 60 tot 70 procent van de IT-taken geautomatiseerd kon worden.’

‘Waar wij Bernhoven bijvoorbeeld mee geholpen hebben, is een veilige, digitale werkplek, zodat artsen overal hun werk kunnen doen. De arts achter zijn bureau; dat is het bekende beeld. Hij of zij neemt het dossier en behandelplan door voordat hij naar zijn patiënt gaat en sluit vervolgens zijn computer af. Maar bij de patiënt aangekomen kan hij op een terminal op de zaal gemakkelijk nog even kijken of gegevens aanpassen. Hij logt in met zijn pas, waarna zijn volledige desktop weer opgeroepen wordt.’

‘De arts neemt vervolgens pauze en gaat met zijn iPad of laptop naar een Starbucks om snel wat gegevens door te nemen. Zijn apparaat herkent dat hij buiten het ziekenhuis is en zet een ander protocol in werking: hij krijgt alleen de kerninformatie te zien en bijvoorbeeld niet de geschiedenis van de patiënt. Dat is contextbewuste beveiliging, die dankzij Unified IT volledig gefaciliteerd en geautomatiseerd kan worden.’

Eerst employee intimacy, daarna customer intimacy

‘Dankzij automatisering werken artsen en verpleegkundigen eenvoudiger, wordt de ervaring van de patiënt prettiger en kan de IT-afdeling uiteindelijk zijn tijd besteden aan projecten die waade toevoegen aan de organisatie. Hoewel de ervaring van de patiënt voorop staat, moet de ervaring voor de medewerkers éérst geoptimaliseerd worden. Pas nadat je employee intimacy hebt gerealiseerd, kun je customer intimacy en zelfs society intimacy creëren.’

‘Het begint al met on- en off-boarding van medewerkers. Het komt nog te vaak voor dat bedrijfsprocessen in silo’s werken. HR is er wel van op de hoogte dat een nieuwe medewerker bij Sales is aangenomen, maar de mobile device manager niet. Die wordt veelal op de eerste werkdag van de medewerker pas geïnformeerd. Dan heeft de nieuwe medewerker om vijf uur wellicht zijn spullen, maar dan kan hij nog niet inloggen, met alle vertraging in het onboaring proces van dien. En inmiddels zit de IT-manager weer in een andere meeting en mist hij de non-connectiviteit van de nieuwe medewerker.’

‘Die silo’s kun je overstijgen met Unified IT, dat IT samenbrengt om de digitale werkplek beter te beheren en te beveiligen. De on- en off-boardingproblematiek kan worden opgelost door processen te automatiseren. Dat vereist van de CIO dat hij of zij het wederom aandurft om het ’brandjes blussen’ te overstijgen en een stap terug te zetten om er vervolgens drie vooruit te zetten. Het betekent terug naar de basis, terug naar de missie van je bedrijf. Alleen zo kun je waardegedreven innovaties realiseren.’

Terug naar nieuws overzicht

Tags

gartner