Actiecomité XS4ALL stuurt open brief aan aanstaand KPN CEO Dominique Leroy

17-09-2019 | door: Redactie

Actiecomité XS4ALL stuurt open brief aan aanstaand KPN CEO Dominique Leroy

Actiecomité XS4ALL heeft een open brief gestuurd aan aanstaand KPN CEO Dominique Leroy Hieronder een afschrift van de open brief naar aanstaand KPN CEO Dominique Leroy is verstuurd:

Aan mevrouw Dominique Leroy

Aanstaand CEO KPN

Geachte mevrouw Leroy,

Van harte gefeliciteerd met uw benoeming tot CEO van KPN. Op basis van uw ervaring bij het voormalige overheidsbedrijf Proximus vertrouwen wij erop dat u ook van KPN weer een bedrijf kunt maken waarop medewerkers en klanten trots zijn. Als tweetalige ingenieursdochter bent u gewend om snel te schakelen tussen talen en culturen en begrijpt u dat financiën, marketing en techniek elk om eigen expertise vragen. Vanuit die kennis en ervaring vragen wij u om aan te dringen bij KPN om zo spoedig mogelijk haar verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst van XS4ALL.

Wij zijn klanten en (oud)-medewerkers van XS4ALL, sinds januari 2019 verenigd in het actiecomité XS4ALL Moet Blijven.[1] Internetprovider XS4ALL heeft een haast legendarische status in Nederland, als één van de eerste aanbieders van internettoegang aan particulieren. Maar de reputatie van XS4ALL is niet alleen gebaseerd op het verleden. XS4ALL is geliefd en wordt geroemd om de hoge technische kwaliteit die zij levert, de passie en expertise van de helpdesk en om haar rol in het maatschappelijk debat als verdediger van de digitale rechten en vrijheden van haar klanten. XS4ALL is tegendraads, maar altijd op basis van gedegen argumenten en een solide bedrijfsvoering.

Wij zien dergelijke gedegen argumenten niet terugkomen in het opheffingsbesluit van KPN. Wij begrijpen dat er een punt aan de horizon is gezet door uw voorganger, met de 'one brand strategy', maar we begrijpen niet waarom opheffing van XS4ALL de enige mogelijkheid zou zijn om dit doel te bereiken. KPN zou juist profijt kunnen hebben van een volwassen dochter op afstand om innovatieve nieuwe diensten te ontwikkelen, zeker nu zij haar eigen research afdelingen heeft geoutsourced. Ook kan XS4ALL dan de kabelmarkt op, wat potentieel tienduizenden nieuwe klanten op kan leveren. Verkoop zou ook een reële mogelijkheid zijn die de one brand strategy in tact houdt. Het lijkt er echter op alsof het opheffingsbesluit alleen vanuit boekhoudkundige overwegingen is opgesteld, zonder gedegen inventarisatie van de wensen van de markt en van de complexiteit van de hoogwaardige techniek waarop de XS4ALL diensten zijn gebaseerd.

Sinds KPN heeft aangekondigd dat zij XS4ALL wil opheffen, verkeren KPN en XS4ALL in een publieke loopgravenoorlog. De uitgebreide media-aandacht is vrijwel uitsluitend negatief over KPN. Vergelijk het met de aandacht die de VRT zou krijgen als zij StuBru zou willen opheffen om kosten te besparen. Daar komt bij dat de ondernemingsraad van XS4ALL meer rechten heeft dan gebruikelijk in Nederland, en die rechten kan inzetten voor twee verschillende juridische en langdurige procedures bij de Ondernemingskamer. Bovendien trekt deze continue onzekerheid een zware wissel op het personeel van XS4ALL. Personeel dat je in deze schaarse arbeidsmarkt juist zou moeten eren en waarderen.

Ook vanuit het bedrijfsbelang van KPN verdient XS4ALL een beter lot. XS4ALL is een winstgevend bedrijf, met een winst van 34 miljoen euro in 2018 en een stabiele winstgevendheid van bijna 20 procent. XS4ALL bedient circa 240.000 klanten met onder andere internettoegang, hosting en colocatie. Veel marketeers hebben gewaarschuwd dat het opheffen van dit liefdesmerk onbegrijpelijk is. Hun feitelijk gelijk wordt bewezen door een toenemende wegloop (churn) van XS4ALL klanten. Deze klanten zijn gewend aan een hoog serviceniveau en uitgebreide technische faciliteiten. Inmiddels is duidelijk dat KPN een groot deel van die diensten niet wil of kan aanbieden, ondanks de publieke belofte van uw voorganger dat er niets zou veranderen voor de huidige klanten van XS4ALL.[2] Daar komt nog bij dat tienduizenden XS4ALL-klanten hebben aangegeven dat zij willen opzeggen. Ze blijven nog even, maar zullen niet aarzelen om over te stappen naar de nieuwe provider waar het actiecomité aan werkt.

Wij geloven dat u een grandioze entree kunt maken bij KPN en bij het Nederlandse publiek in het algemeen door XS4ALL te redden. We zouden heel graag met u in gesprek gaan om de kansen en mogelijkheden te bespreken.

Hoogachtend,
Namens het actiecomité XS4ALL Moet Blijven

Sjoera Nas, Kirsten Verdel, Marleen Stikker en Doke Pelleboer

Terug naar nieuws overzicht