Wouter Hoeffnagel - 20 september 2019

Maxeda kiest voor SAP S/4HANA

Maxeda DIY Group, bekend van onder andere de doe-het-zelfketen Praxis, vervangt zijn SAP ECC ERP-platform door SAP S/4HANA. De overstap maakt realtime analytics, betere klant- en productinzichten en een omnichannel marktbenadering mogelijk. De retailketen met 374 winkels en 7.000 medewerkers verspreid over de gehele Benelux legt hiermee de basis voor de toekomst. Het implementatietraject is verzorgd door SAP-partner Capgemini.

Maxeda heeft drie doe-het-zelfformules: Praxis in Nederland, BricoPlanit in België en Brico in België en Luxemburg. Het ERP-platform vormt de basis voor een retailomgeving die meerdere formules, landen en talen ondersteunt. Het voorziet Maxeda van een toekomstbestendige IT-backbone die dagelijkse processen op een agile manier aanstuurt en online en offline klantreizen naadloos verbindt.

Fundering voor omnichannel

"Online is 'here to stay' en ontwikkelt zich in een rap tempo. Maar online klanten bestaan niet. We maken geen onderscheid: we hebben enkel klanten. Daarom is het verweven van online en offline klantinteracties voor ons cruciaal", zegt Erik Cuypers, CIO bij Maxeda DIY Group. "SAP S/4HANA vormt de fundering voor deze omnichannelomgeving. Hiermee kunnen we nog veel sneller inspelen op klantbehoeften, veranderende marktomstandigheden en onze eigen behoefte om op een agile wijze online met offline te verbinden. Hiermee hebben we de snelweg naar de toekomst gecreëerd. De belangrijkste reden dat we in dit traject voor Capgemini hebben gekozen, is de manier waarop ze met ons samenwerken. Ze begrijpen de echte behoeften van hun klanten."

"We zijn één van de eerste technologiedienstverleners die een succesvolle migratie naar SAP S/4HANA in de retailsector heeft geleverd. De migratie is succesvol gerealiseerd met een minimale verstoring van Maxeda's dagelijkse activiteiten. En dat op tijd voor de start van het hoogseizoen, Maxeda's doe-het-zelfverkoop in april", zegt Mark Grimberg, Deputy-President Capgemini Nederland.

Groeiende verwachtingen

"Maxeda opereert in een snel veranderde markt, met klanten die een steeds hoger serviceniveau en rijkere klantervaring verwachten. Dat vraagt om een platform dat klantvoorkeuren en trends nauwkeurig in kaart brengt, zowel online als offline. Maxeda kan met die informatie zijn doelgroep via alle kanalen nog beter bedienen", zegt Rinse Tamsma, Managing Director bij SAP Nederland. "SAP S/4HANA voorziet niet alleen in die behoefte, maar biedt ook met het oog op de toekomst genoeg mogelijkheden voor functionele uitbreidingen."

De overstap naar S/4HANA is de eerste stap in de digitale transformatie van Maxeda. Na de ingebruikname van S/4HANA als de 'digital core' zullen Maxeda en Capgemini de transformatie verder doorzetten en nieuwe SAP-functionaliteiten en wijzigingen agile implementeren.

Bekijk de video voor meer informatie.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!